title
کد خبر: 262839
00
با کودکان کار این گونه رفتار کنید+ اینفوگرافیک

در ۱۲ ژوئن روز جهانی مبارزه با کودکان کار چند نکته درباره رفتار صحیح با کودکان کار را یاد بگیریم.

به گزارش بهداشت نیوز، روز جهانی مبارزه با کار کودکان عنوان مورد تایید سازمان بین المللی کار (ILO) است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ با هدف افزایش آگاهی و فعالیت برای جلوگیری از کار کودکان آغاز شد. این کنوانسیون با تصویب کنوانسیون شماره ۱۳۸ سازمان بین المللی کار در مورد حداقل سن برای اشتغال و کنوانسیون شماره ۱۸۲ سازمان بین المللی کار در مورد بدترین اشکال کار کودکان تشکیل شد.

بمناسبت این روز چند نکته درباره رفتار صحیح با کودکان کار را یاد بگیریم.

خرید خوراکی‌های مفید و مقوی

بیشتر کودکان کار خصوصاً در تهران ساعت‌ها در معرض گرما، سرما و هوای آلوده هستند؛ بنابراین اغلب سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و بیشترشان هم دچار سوءتغذیه هستند. اگر دلتان می خواهد کمک موثری بکنید، خریدن خشکبار مفید و کمی میوه یا حتی غذاهایی که پروتئین بدنشان را تأمین کند، فکر بسیار خوبی است.

برخورد واقعی

اغلب این بچه‌های کار دستمال، فال یا چیزهایی ازاین دست می‌فروشند. اینکه طوری برخورد کنید که انگار واقعاً جنسی که می‌خرید، برایتان اهمیت دارد و خریدتان از سر ترحم نیست، به کودک شخصیت خواهد داد. این حس که جنسی که می‌فروشند، کالای مهمی است و مهم تر اینکه او کار مهمی می‌کند و یک فروشنده است و نه متکدی، بسیار مهم است. برای این کار جنس را حسابی برانداز کنید و برای کمتر پول دادن هم گاهی چانه بزنید.

لحنتان مهربان باشد

وقت‌هایی که دلتان نمی‌خواهد چیزی از کودکان کار بخرید با لحنی مهربان و درعین حال قاطع نه بگویید. گاهی یک نگاه معصومانه این کودکان کافی است تا توانایی خرید نکردنتان از دست برود، اما اگر قرار است خریدنتان با حس انزجار، غر زدن و کوچک کردن کودک همراه باشد، قطعاً خرید نکردن انتخاب بهتری است. یادتان باشد هر توهین و پس زدن این کودکان هرچند شاید از نظر خودتان اتفاق مهمی نباشد، حتماً زخمی بر روان این فرشته‌های کوچک خواهد بود. زخمی که هرروز با تکرار این رفتارهای غیرانسانی که بسیار هم در سطح جامعه زیاد است، عمیق‌تر خواهد شد و این یعنی فردایی که روشن نیست.

هدیه‌ای ارزشمند

داشتن لباس مناسب که در زمستان این کودکان را در برابر سوز سرما و در تابستان از آفتاب داغ محافظت کند حتماً مهم است. یادتان باشد تا جایی که ممکن است لباس‌های نو و دست اول برای این بچه‌ها بخرید. سعی کنید لباسی برایشان ببرید که اندازه شان باشد چون به اندازه کافی لباس‌های بزرگ‌تر و کوچک‌تر از خودشان باعث تمسخر شدن توسط همسالانشان شده است.

نذر کودکان کار

اگر هرساله نذری می‌پزید، بد نیست به یاد این کودکان هم باشید و بخش یا همه نذری خود را برای آنها در نظر بگیرید. کافی است یک دیگ نذری تان را در ظروف آلومینیومی بریزید و در چند چهارراه شهر بچرخید. نذری‌هایتان کودکان کار را خوشحال خواهد کرد و چه بسا غذای یک شب خانواده‌شان را هم تأمین کند.

آنها مجرم نیستند

این تصور غلط را که متاسفانه برخی سریال‌ها و رسانه‌ها هم به آن دامن زده‌اند که این کودکان توسط گروه‌های خلافکار سازمان یافته‌اند، کاملاً از یاد ببرید. شاید درصد کمی هم به این شکل وجود داشته باشند، اما باید بدانید بسیاری از این کودکان حتی خانواده دارند و اغلب به خاطر اینکه کمک خرج والدین خود باشند، بعد از مدرسه در خیابان کار می‌کنند.

فرصت کودکی کردن

کودکان کار خیلی زود در شرایط کار و خشونت‌های جامعه قرار می‌گیرند، اما یادتان نرود که آنها هم مثل بچه‌های دیگر نیاز به کودکی کردن دارند. می‌توانید برای آن‌ها دفتر نقاشی، پازل یا خمیر بازی بخرید یا می‌توانید برایشان درنا یا قایق کاغذی درست کنید. اگر حوصله و توانش را دارید، چند نفر از آن ها را به شهر بازی ببرید. بگذارید لذت خوب بازی کردن را دوباره تجربه کنند و یک خاطره خوب در ذهنشان ثبت شود.

آنها را سوژه شبکه‌های اجتماعی نکنید

یکی از رفتارهای زشتی که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی زیاد دیده می‌شود، عکس گرفتن از کودکان کار و به اشتراک گذاشتن آن در شبکه‌های اجتماعی برای جلب ترحم و گرفتن لایک بیشتر است. یادتان باشد که مثل هر کس دیگری باید از کودکان کار هم برای عکس گرفتن اجازه بگیرید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
چاپ آبان
اینستاگرام بهداشت نیوز