title
کد خبر: 261329
00
مؤلفه مهمی که برای تغییر نگرش زوج های تهرانی  به باروری لازم است

رئیس مرکز تحقیقات پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: یکی از هسته‌های پژوهشی ما، سلامت باروری است و تحقیقات متعدد ملی و بین‌المللی در حوزه سلامت زنان و باروری که در این مرکز مورد مطالعه قرار گرفته به طور مستقیم و غیرمستقیم به جوانی جمعیت مرتبط است، به طور مثال تبیین تمایل به باروری در تهران نیازمند تغییر نگرش فرهنگی است.

 به گزارش بهداشت نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ دکتر لیلی بریم نژاد استاد گروه آموزشی پرستاری کودکان و رئیس مرکز تحقیقات پرستاری و مامایی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه ایران به شرح فعالیت‌های مرتبط با جوانی جمعیت با این مرکز پرداخت.

لطفا خودتون رو معرفی کنید و بفرمائید مرکز تحقیقات شما در حوزه جوانی جمعیت چه اقداماتی انجام داده است؟

دکتر لیلی بریم نژاد هستم، استاد گروه آموزشی پرستاری کودکان؛ نزدیک 6 سال است که رئیس مرکز تحقیقات پرستاری و مامایی را به عهده دارم.

درخصوص فعالیت‌های مرتبط با جوانی جمعیت، با توجه به اینکه مرکز ما نیز در جهت تحقیقات پرستاری و مامایی و هم در راستای آموزش و پژوهش فعالیت داشته و با سازمان بهداشت جهانی هم همکاری داریم.

توجه به جوانی جمعیت کشور عزیزمان ایران، جزو رسالت ما محسوب می‌شود. یکی از هسته‌های پژوهشی ما، سلامت باروری است و تحقیقات متعدد ملی و بین‌المللی در حوزه سلامت زنان، باروری، خشونت خانگی و ... است که در این مرکز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته که به طور مستقیم و غیرمستقیم به جوانی جمعیت مرتبط است.

واحد آموزش مداوم مرکز تحقیقات هم دوره‌های آموزشی متعددی اعم از وبینار، کارگاه‌های مجازی و حضوری را برای پرستاران و ماماها برگزار کرده‌اند و برای امسال هم برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

از جمله فعالیت‌های شاخص ما در حوزه پاسخگویی اجتماعی، می‌توان به فعالیت‌های دکتر رنجبر معاون پژوهشی مرکز، در شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب اشاره کرد. تأسیس پایگاه اطلاع‌رسانی و صفحه «سلامت باروری» در فضای مجازی با امکان پاسخ‌گویی مستقیم به سئوالات مردم در این حوزه تخصصی، از اقدامات پاسخگویی اجتماعی محسوب می‌شود.

در همین راستا بنده به همراه برخی از دوستان و با حمایت مرکز آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سریالی از پادکست‌های مربوط به آگاهی‌بخشی والدین را به تولید و انتشار رساندیم که در آن مطالب مهم مرتبط با فرزندپروری از جنبه‌های مختلف سلامت جسمی روانی و معنوی مورد بحث و بررسی آموزشی قرار گرفته و در حال حاضر نیز فصل‌های جدید این پادکست‌ها در حال تولید و تکمیل است که به زودی بارگذاری خواهد شد. در کنار این موارد می‌توان انتشار مطالب متعدد دیگر و یا شرکت در کنگره‌های علمی بین‌المللی برای تاثیرگذاری و یا استفاده از تجربیات دیگر پژوهندگان اشاره کرد.

گویا فعالیت‌های چشمگیری در این زمینه‌های تحقیقاتی و آموزشی و اقناعی انجام گرفته؛ با این وصف آیا در خصوص اثربخشی این تلاش‌ها هم اقدامی صورت گرفته است؟

اثربخشی تحقیقات و نمود نتایج آن در جامعه دغدغه همیشگی ما بوده، اگر انتظار دارید بگویم تحقیقات ما باعث شده مثلاً چندین‌درصد نرخ باروری افزایش یابد، باید عرض کنم اصلاً از منظر علمی نمی‌شود چنین ادعایی داشت. چون تغییر این شاخص مستلزم فعالیت مدت دار همه دستگاه‌های متولی است و اینطور که ما متوجه شدیم چه بسا در بعد فرهنگ‌سازی نیازمند فعالیت بیشتری هستیم.

به عنوان مثال در تحقیقی که با همکاری مرکز تحقیقات صنعت سلامت دانشگاه آزاد اسلامی صورت پذیرفت، به تبیین علل تمایل به باروری در تهران به صورت کیفی پرداختیم، جالب این‌که هم فرد کارگری که مورد نظرسنجی قرار گرفته بود، مشکل مالی را به عنوان مانع مطرح می‌کرد و هم فردی که 200 میلیون متوسط درآمد ماهانه داشت از مشکلات مالی فرزندآوری صحبت کرده بود. این یعنی ما نیازمند تغییر نگرش فرهنگی در افراد و طبقات مختلف جامعه هستیم.

سخن پایانی؟

ممنون از فرصتی که در اختیار تیم ما قرار دادید و ممنون از اینکه به ترجمان دانش کمک می‌کنید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
چاپ آبان
اینستاگرام بهداشت نیوز