title
کد خبر: 257614
00
مجسمه باستانی زنی با ریش فراعنه و معابد باشکوه +عکس

حتشپسوت یکی از قدرتمندترین زنان تاریخ مصر بود؛ جانشین حتشپسوت کوشید تمام آثار او را از بین ببرد، اما از میان تمام آن آثار، معبد او جان سالم به در برد؛ معبدی که می‌تواند اسراری را دربارۀ روزگار این فرعون زن برای ما فاش کند.

به گزارش بهداشت نیوز حَتشِپسوت (Hatshepsut به معنای سرآمد بانوان آزاده) پنجمین فرعون از دودمان هجدهم پادشاهی مصر باستان بود. حتشپسوت، نخست به عنوان نایب‌السلطنه و سپس به عنوان فرعون، در مجموع ۲۱ سال بر مصر حکومت کرد. او یکی از معدود زنان تاریخ مصر بود که قدرت را برای مدت طولانی در دست داشت. او در یکی از ادوار طلایی مصر باستان، زمانی که مصر سرشار از ثروت بود، سلطنت کرد.

حتشپسوت آثاری به یاد ماندنی در تمام کشور ساخت: تعداد بی‌شماری معابد و زیارتگاه‌ها، چهار ستون هرمی غول‌پیکر در معبد آمون در کارناک و آثار هنری بی‌شماری در تجلیل از دستاوردهای خود و جاودانه کردن دعاهایش.

 

حتشپسوت آثاری به یاد ماندنی در تمام کشور ساخت: تعداد بی‌شماری معابد و زیارتگاه‌ها، چهار ستون هرمی غول‌پیکر در معبد آمون در کارناک و آثار هنری بی‌شماری در تجلیل از دستاوردهای خود و جاودانه کردن دعاهایش.

اما بسیاری از این آثار پس از مرگ او در سال ۱۴۵۸ قبل از میلاد تخریب و نابود شدند. جانشین حتشپسوت، توتموس سوم، یکی از بزرگترین فراعنه مصر، این کارزار برای پاک کردن نام حتشپسوت از تاریخ را رهبری می‌کرد. در این کارزار همه‌جانبه، تمام تصاویر حتشپسوت را از روی بناهای تاریخی مخدوش کردند و تمام مجسمه‌ها و آثارش را ویران کردند. 

با این حال، معبد عظیم حتشپسوت در دیر البحری (به عربی به معنای «صومعه شمالی») در جنوب دره پادشاهان توانست از این هجوم همه‌جانبه مصون بماند؛ پس از یک بازسازی اساسی در قرن بیستم، این معبد هنوز پابرجاست و زیر صخره‌های قرمز پناه گرفته است. این شگفتی معماری با زیبایی‌اش دنیای باستان را مجذوب خود کرده و گواه شکوه حتشپسوت است. 

زنی که پادشاه شد

حتشپسوت حدود سال ۱۵۰۷ قبل از میلاد به دنیا آمد. پدرش تحوتموس یکم و مادرش ملکه اهمسه بود. حتشپسوت با برادر ناتنی و وارث تاج و تخت، تحوتموس دوم، ازدواج کرد و همسر سلطنتی او شد. تحوتموس دوم در جوانی درگذشت و پسر دو ساله‌ای (از همسر دوم) به عنوان وارث از خود به جای گذاشت. کودک برای حکمرانی بسیار کوچک بود، بنابراین حتشپسوت، خاله و نامادری پسر، به جای او حکمرانی کرد. 

حتشپسوت به تدریج نقش خود را از ملکه نایب‌السلطنه به فرعون آشکار تغییر داد. وقتی تحوتموس سوم بزرگتر شد، معاون فرمانده او شد، اما تا پیش از مرگ حتشپسوت در حدود سال ۱۴۵۸ ق. م. حکمرانی نکرد. سلطنت تحوتموس سوم باشکوه بود، او چنان امپراتوری‌ای پدید آورد که تا آن زمان در مصر دیده نشده بود. او هفده بار لشکرکشی کرد و از شمال سوریه کنونی تا چهارمین آبشار بزرگ نیل در نوبه را به زیر پرچم خود درآورد. اما زمان حکمرانی او، یک کمپین سیستماتیک بر آن شد تا تمام آثار فرعون حتشپسوت را از بین ببرد. هزاران سال بعد، باستان‌شناسان قطعاتی از آثار این فرعون زن را دوباره کنار هم قرار دادند تا جایگاهش را دوباره در تاریخ زنده کنند. 

منبع: فرادید

 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز