title
کد خبر: 257503
00
تشنج ناشی از تب ، شایع ترین نوع تشنج در میان کودکان است

دانشیار گروه بیماری های کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: یکی از شایع‌ترین انواع تشنج در کودکان به علت بالا رفتن دمای بدن (تب) که معمولا ناشی از عفونت های تنفسی ، عفونت گوش و بیماری های ویروسی ایجاد می‌شود و به طور معمول آسیب جدی به مغز وارد نمی کند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد سعید ساسان با بیان اینکه تشنج ناشی از تب به طور معمول در کودکان بین ۶ ماهه تا ۵ ساله ایجاد می شود و  بسیاری از حمله‌ها کمتر از پنج دقیقه طول می‌کشد و تا شصت دقیقه بعد از این اتفاق کودک به صورت کامل به حالت عادی بر می‌گردد خاطر نشان کرد: تشنج ها به دوصورت ساده که کودک سالم به نظر می رسدو کمتر از 10 دقیقه است و تشنج پیچیده که بیشتر از 10 دقیقه و بیش از یک بار اتفاق می افتد تقسیم بندی می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: تشنج  به طور معمول در دو تا ده درصد از کودکان تا پیش از سن پنج سالگی مشاهده می‌شود و به دلایل مختلف از جمله تب یا گرمای زیاد، ابتلا به عفونت ویروسی یا ضایعات عصبی، صرع، بیماری آسفالیت (عفونت در بافت مغز) و... باشد. در تمام کودکان سالم احتمال وقوع تشنج به علت تب و ابتلا به عفونت های ویروسی وجود دارد اما کودکانی که دچار اختلال رشد یا ضایعة سیستم عصبی هستند برای تشنج ناشی از تب استعداد بیشتری دارند.

دکتر ساسان ادامه داد: فقدان هوشیاری، کاهش سطح هوشیاری، سفید شدن چشم‌ها(فقط سفیدی چشم دیده می شود)، قرمز یا آبی شدن رنگ صورت، تغییر در تنفس، قفل شدن بازوها، پاها و کل بدن، حرکات جهشی در بازوها، پاها، بدن و یا سر، عدم قابلیت کنترل حرکات، عدم پاسخگویی به تحریکات بیرونی را می توان از علائم تشنج نامبرد. این علائم معمولا از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشند. البته گاهی مواقع ممکن است طولانی‌تر نیز باشند. کودکان ممکن است پس از تشنج تب‌دار پرخاشگر شوند. برخی دیگر از آنها نیز ممکن است به خواب عمیق بروند که یک ساعت یا بیشتر طول خواهد کشید.

دانشیار گروه بیماری های کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تشنج ناشی از تب اگر کمتر از 15 دقیقه به طول بیانجامد منجر به هیچ ضایعة مغزی نمی‌شود ولی اگر زمان تشنج بیشتر از 30 دقیقه باشد یا در 24 ساعت چند تشنج پیاپی صورت گیرد در آن صورت احتمال اختلال در متابولیسم مغز وجود دارد و مهترین کاری که برای جلوگیری از تشنج ناشی از تب می‌توان انجام داد مراجعه سریع به مراکز درمانی، پائین آوردن دمای بدن با پاشویه کردن کودک ، کم کردن لباس ها، استفاده از داروهای تب بر و خوردن مایعات فراوان است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز