title
کد خبر: 256335
00
حساسیت غذایی یکی از شایع‌ترین انواع آلرژی‌ها در کودکان است

استاد گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه حساسیت های غذایی یکی از شایع ترین انواع آلرژی‌ها در کودکان محسوب می‌شود اظهار کرد: حساسیت غذایی می تواند در عرض چند دقیقه تا ۲ ساعت و حتی در بعضی موارد علائم ۱ تا ۲ روز بعد پس از خوردن یک وعده غذای حساسیت زا ظاهر شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سید علی جعفری خاطر نشان کرد: حساسیت غذایی واکنش بیش از اندازه دستگاه ایمنی به برخی غذاها یا موادی که معمولاً بی‌خطرند می باشد که این واکنش‌های نامطلوب ممکن است ارثی یا ناشی از یک نقص اکتسابی بیوشیمیایی باشد.
وی با بیان اینکه در این بیماری سیستم ایمنی بدن به آلرژن واکنش نشان می‌دهد، وارد عمل شده و آنتی‌بادی به نام ایمونوگلوبولین تولید می‌کند. ممکن است ماده غذایی ضرری نداشته باشد، اما سیستم ایمنی بدن آن را به اشتباه به‌عنوان ماده ای مضر و خطرناک شناسایی ‌کند تصریح کرد: اسهال، درد شکمی، نفخ و باد شکم‌، کهیر، تورم صورت، خارش، تورم دست‌ها و پاها، آسم، تهوع و استفراغ، سرفه، سردرد میگرنی‌ و غش یا حالت نزدیک به غش از نشان‌های این بیماری به شمار می رود.

استاد گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه درمان اصلی حساسیت غذایی اجتناب از مصرف غذای آلرژی زاست بیان داشت: هرچند دارویی برای درمان کامل حساسیت غذایی وجود ندارد، اما از بعضی از داروها (مانند آنتی هیستامینها و کورتونها) می‌توان برای تخفیف یا رفع علائم استفاده نمود.

دکتر جعفری گفت: اگر واکنش سیستم ایمنی خیلی شدید باشد، آلرژی آنافیلاکسی رخ می‌دهد. آنافیلاکسی بدترین حالت ممکنی است، که افت شدید فشار خون همراه با شوک، سریع شدن نبض و سختی در تنفس را به همراه دارد که در اثر تماس با آلرژن‌های غذایی رخ می‌دهد و در صورت مشاهده باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

وی افزود: امکان درمان حساسیت غذایی به صورت قطعی وجود ندارد و بهترین کاری که در مواجهه با آلرژی غذایی مدنظر است، دوری کردن از آلرژن‌ها و محرک‌های غذایی و شناخت و حذف ازسبد غذایی است.

دکتر جعفری خاطر نشان کرد: هرگونه غذا یا ماده‌ای که بلعیده می‌شود می‌تواند باعث بروز واکنش آلرژیک شود و  شیر گاو، زرده تخم‌مرغ، گندم، سویا، بادام کوهی یا همان پسته شامی،بادمجان،ماهی، آجیل‌های درختی (مثل گردوی معمولی)، صدف دریایی، خربزه، کنجد، تخم آفتاب‌گردان، و شکلات از جمله مواد غذایی حساسیت زا محسوب می شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز