title
کد خبر: 254895
00
این مواد سرطان زا هستند با احتیاط با آنها کار کنید/ علائم باورنکردنی سرطان

شعار روز جهانی سرطان سال: ۲۰۲۴ شکاف مراقبت را ببندید (Close the care gap)

به گزارش بهداشت نیوز، "روز جهانی سرطان" از ۴ فوریه سال ۲۰۰۰ میلادی با هدف افزایش آگاهی، آموزش و اطلاع رسانی صحیح در مورد سرطان و کاهش مرگ و میر ناشی از آن برگزار می‌شود.

افزایش آگاهی و اطلاعات می‌تواند به افراد کمک کند تا زودتر سرطان را درمان کنند و نیاز به مراقبت دارویی و پزشکی و با امکانات بالایی جهت این افراد در کل جهان فراهم شود تا قدم مثبتی در این مسیر بردارند.

انواع مواد سرطان‌زا:

مواد سرطان‌زای فیزیکی (اشعه فرابنفش و یون‌ساز)

مواد سرطان‌زای بیولوژیکی (باکتری‌ها و ویروس‌ها و انگل‌ها)

مواد سرطان‌زای شیمیایی ( آفت‌کش‌ها، مواد شیمیایی به‌ کار رفته در صنایع غذایی)

عوامل خطر افزایش سرطان:

مصرف تنباکو و دخانیات

مصرف مشروبات الکلی

رژیم غذایی ناسالم و مصرف غذاهای فرآوری شده بیش از اندازه

عدم تحرک و فعالیت بدنی و چاقی

قرارگرفتن در معرض آلودگی هوا

قرارگیری در معرض پرتوها و نور خورشید

ویروس ها (هپاتیت B، Cو ویروس پاپیلومای انسانی یاHPV)

علایم هشداردهنده: خستگی، درد مبهم، تعریق شدید شبانه،کاهش وزن بی دلیل، توده یا تورم غیرمعمول، خونریزی بی دلیل، تغییرات پوستی، مشکلات گوارشی و مشکلات بلع، بی اشتهایی، صدای خشن، سرفه یا تنگی نفس، تغییر اجابت مزاج، زخم دهان مداوم، تغییرات غیر معمول سینه، نفخ مداوم

اقداماتی جهت پیشگیری از بروز سرطان:

توصیه شده است که به منظور پیشگیری از بروز سرطان، از مصرف غذاهای فرآوری شده، غذاهای ناسالم و گوشت قرمز خودداری کنید و به جای آن مصرف میوه، سبزیجات و غذاهای دریایی را افزایش دهید. همچنین، شاخص توده بدنی (BMI) خود را در محدوده مناسب حفظ کنید زیرا اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان سینه و سرطان آندومتر را افزایش می‌دهد. لازم است افراد به صورت منظم معاینه شوند و آزمایش‌های مرتبط و لازم در رابطه با سرطان را انجام دهند. این کار احتمال بروز سرطان را کاهش نمی‌دهد، اما به تشخیص و درمان به موقع آن کمک می‌کند.

تهیه و تنظیم: مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویان


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
چاپ آبان
اینستاگرام بهداشت نیوز