title
کد خبر: 254680
00
تهیه فرمولاسیون اسپری بینی با خاصیت ضد ویروسی

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تهیه فرمولاسیون اسپری بینی حاوی کاراگینان با قابلیت کاهش دهنده علائم ویروسی مجاری تنفسی شدند.

به گزارش بهداشت نیوز، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: کاراگینان که در صنایع غذایی به عنوان ژل شوینده و ویسکوز کننده استفاده می شود دارای خاصیت ضدویروسی نیز است، کاراگینان با غلظت 1.2 میلی گرم بر میلی لیتر جزء اصلی در اسپری بینی کلداماریس است که در کنار سایر اجزای این محصول کمک به کاهش علائم عفونت های ویروسی مجاری تنفسی از جمله آنفولانزا و کووید-19 می کند.

دکتر محسن تفقدی خاطر نشان کرد: پس از تهیه اسپری بینی کلداماریس، خصوصیات مختلف محلول اعم از pH ، ویسکوزیته، اسمولالیته آن تعیین شد. مطابق با FDA-sheet مرتبط با این دارو کاراگینان و سایر اجزای سازنده آن فراهم آمد و فرآورده ای مشابه کلداماریس ساخته شد.

وی هدف از انجام این طرح را  تهیه فرمولاسیون اسپری بینی حاوی یوتاکاراگینان و انجام آزمایش های مورد نیاز برای تولید آن عنوان و تصریح کرد:  در این مطالعه به بررسی شباهت خصوصیات آن با اسپری بینی کلداماریس پرداخته شد و از آنجائی که روش سنجش مناسبی برای کاراگینان در منابع معتبری همچون فارماکوپه یافت نشد، با کمک مقالات روش های مختلفی بررسی و در نهایت با کمک اسپکتروفتومتری و رنگ تولوئیدین بلو تعیین مقدار این ماده انجام شد.

استاد دانشگاه عوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر حسین کمالی، دکتر سهیل تفضلی مهرجردی و دکتر مهلا درخشانی  می باشد گفت: با توجه به کاربرد این فرآورده در پیشگیری از بیماری های منتقله از راه دستگاه تنفس مانند بیماری کووید-19و قیمت بالای نمونه خارجی و در راستای حمایت از تولید داخلی امید است با استفاده از نتایج پیش رو بتوانیم این دارو را در کشور عزیزمان ایران به تولید انبوه برسانیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز