title
کد خبر: 254678
00
انواع هپاتیت و راه های تشخیص آن در مراحل حاد و مزمن

 دانشیار گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ضمن برشمردن انواع هپاتیت و روش های تشخیص آن در مراحل حاد و مزمن گفت: با توجه به مُسری بودن این بیماری افراد ناقل باید از ارتباط نزدیک با اطرافیان و انجام رفتارهای پرخطرر مانند تزریق مواد مخدر و روابط جنسی متعدد پرهیز کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر امین بجدی با اشاره به انجام واکسیناسیون سراسری هپاتیت نوع B از سال 72 در کشور برای تمام کودکان اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر برای هپاتیت نوع C واکسنی وجود ندارد، لازم است که افراد نکات مراقبتی، تشخیصی و پیشگیرانه را در خصوص این بیماری بدانند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به علائم بیماری هپاتیت یا التهاب کبدی در مرحله حاد آن خاطر نشان کرد: از منظر بالینی هپاتیت حاد طی چند روز تا چند هفته با افزایش آنزیم کبدی، بیلی روبین و بروز زردی به وجود می آید و علائم در شروع بیماری شامل، تب، ضعف و بی حالی است. در هپاتیت مزمن BوC  انتقال به هر طریقی از جمله، اعتیاد تزریقی، زمان زایمان و ابتلا از نوزادی به وجود می آید، که علائم زیادی بروز پیدا نمی کند. لذا ممکن است، فردی سال ها مبتلا به این بیماری با علائم خفیف باشد و در مراحل پیشرفته بیماری، با توجه به فعال بودن هپاتیت مزمن، باعث آسیب به کبد، آب آوردن شکم و نیز در نهایت منجر به سیروز کبدی شود.

دانشیار گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: اغلب افراد با پیشرفت و بروز علائم بالینی بیماری مراجعه می کنند و متاسفانه زمانی از بیماری خود آگاه می شوند که سال ها مبتلا به ویروس هپاتیت بوده اند، بنابراین احتمال ابتلا اطرافیان آنها هم وجود دارد. بر همین اساس توصیه می کنیم برای پیشگیری از انتقال هپاتیت نوع B اعضای خانواده فرد مبتلا و نیز کسانی که با فرد ارتباط داشته و احتمال آلوده شدن آنها به ویروس هپاتیت وجود دارد، جهت تشخیص زودهنگام بیماری اقدام کنند، چون آن زمان که شخص از بیماری خود اطلاع دارد، در راستای عدم انتقال ویروس به دیگران، نکات بهداشتی را رعایت میکند اما در صورت عدم اطلاع از بیماری، ممکن است نکات و بهداشت فردی را رعایت نکند و منجر به انتقال و انتشار ویروس به دیگران شود. لذا در این بیماری نباید صرفا به علائم توجه کرد بلکه آزمایش های زودهنگام برای تشخیص دقیق حتما انجام شود.

متخصص بیماری های عفونی در خصوص شیوه های تشخیصی این بیماری نیز گفت: برای تشخیص هپاتیت نوع B آزمایش HBs آنتی ژن که ملاک بیماری است و سپس آزمایش های PCR و شمارش ویروس و دیگر آزمایش های جانبی انجام می شوند و برای بیماری که  تست HBs او مثبت و بیش از 6 ماه این مثبت بودن ادامه یابد، این تشخیص داده میشود که فرد مبتلا به هپاتیت مزمن نوعB است و جهت تشخیص فعال بودن آن مجموعه ای از آزمایش ها از جمله سونو گرافی ، تست های کبدی مرتبط با آنزیم های کبدی  انجام می شود؛ چرا که در صورت فعال بودن هپاتیت نوع B باید اقدامات درمانی را شروع کنیم.

وی اضافه کرد: برای تشخیص هپاتیت نوعC  هم که آزمایش های آن هزینه بر است، در ابتدا آنتی بادی را بررسی میکنند که البته گاهی ممکن است بیماری فرد فعال نباشد، اما اغلب کسانی که آنتی بادی آنها به دلایل مختلف مثبت است توصیه می شود، در صورت داشتن اعتیاد تزریقی، تماس های جنسی متعدد ، حتما آزمایش هپاتیت نوع C   را انجام دهند. متاسفانه اغلب، فرد مبتلا تا مراحل پیشرفته بیماری ، اطلاع از هپاتیت خود ندارد و سایرین را هم آلوده می کند، از جمله مادر بارداری که از هپاتیتC خود اطلاع ندارد و فرزند یا فرزندانش در بارداری های بعدی آلوده می شوند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز