title
کد خبر: 254529
00
 دختران را پیش از بلوغ با چه چیزهایی آشنا کنیم؟

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه دختران پیش از آغاز نخستین قاعدگی باید با فرایند بلوغ آشنایی داشته باشند، گفت: قاعدگی سیری از رشد است و دختران باید این را بدانند که این موضوع بخشی از تغییرات طبیعی، ضروری و فیزیولوژیک بدن محسوب می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر نوشین نظری  با اشاره به این‌که به‌طور طبیعی سن مشخصی برای قاعدگی مطرح نیست اظهار کرد: معمولا نشانه‌های بلوغ از 10 سالگی به بعد آغاز می‌شود.

وی با بیان این‌که سن بلوغ در جوامع و نژادهای مختلف، متفاوت است افزود: اعداد مختلفی در نژادهای مختلف در به بلوغ رسیدن دختران مطرح است، به‌طور مثال در برخی نژادها از هفت سالگی و یا حتی از شش سالگی اولین نشانه‌های بلوغ بروز می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه یادآوری کرد: عوامل محیطی و ژنتیک می‌تواند در بروز زمان قاعدگی موثر باشد.

وی افزود: اگر در دختری صفات ثانویه جنسی وجود داشته تا 15 سالگی نیز ممکن است اولین قاعدگی رخ دهد.

دکتر نظری ادامه داد: به طور معمول، دختران حدود ۲ سال پس از شروع رشد سینه‌ها و حدود یک سال پس از ترشحات سفید واژن، اولین پریود (عادت ماهانه) را تجربه می‌کنند.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه با اشاره به این‌که اولین دوره عادت ماهیانه چند روز طول می‌کشد، گفت: اولین پریود ممکن است تنها دو روز ادامه داشته باشد و شاید ماه‌ها طول بکشد تا پریود منظم شده و بر اساس یک برنامه دقیق و منظم پیش برود.

وی افزود: بعد از این‌که پریود به ثبات و نظم رسید معمولا هر ماه به مدت دو تا هفت روز ادامه خواهد داشت.

دکتر نظری با تاکید بر این که مهم‌ترین دلیل تاخیر قاعدگی عوامل مرتبط با ژنتیک است عنوان کرد: بیماری‌های مزمن مثل سلیاک و یا بیماری‌ها IBD، انواع تومورها و یا ضایعات مغزی می‌تواند زمینه ساز تاخیر در بلوغ باشد.

به گفته وی معاینه فیزیکی در دخترانی که دچار تاخیر قاعدگی شده اند اهمیت دارد، این افراد باید از نظر انسداد دستگاه تناسلی و یا ایجاد مشکلاتی در مسیر خروج خون قاعدگی مورد بررسی قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات هورمونی، ابتلا به تیروئید، اختلالات پرولاکتیو از دیگر مواردی است که می‌تواند روند قاعدگی را دچار تاخیر کند.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه با اشاره به این که در تاخیر قاعدگی و یا بلوغ زودرس وجود علامت‌های همراه مثل رویش موهای جنسی و یا رشد پستان‌ها اهمیت دارد توضیح داد: بررسی سایر نشانه‌های به بلوغ رسیدن، سن استخوانی و علامت‌های نورولوژیک در هر دوسته بلوغ زودرس و تاخیر در بلوغ  اهمیت دارد.

وی ادامه داد: وجود تومور‌های سنترال مغز می‌تواند زمینه ساز بلوغ زودرس شود، بنابراین در مواجه با این موارد حتما باید بررسی و یا مداخلات درمانی زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

دکتر نظری به خانواده‌ها توصیه کرد: به دختران خود آموزش دهید، قاعدگی بیماری نیست و هرگز از کلمات و واژه‌های منفی استفاده نکنید، قاعدگی سیری از تکامل بدن است و هرگز زمان بروز آن به انتخاب فرد بستگی ندارد.

وی افزود: قاعدگی سیری از رشد است و دختران باید این را بدانند که این موضوع بخشی از تغییرات طبیعی، ضروری و  فیزیولوژیک بدن محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: موضوع مهم این است که باید زودتر از موعد دختران با روند  قاعدگی آشنا شوند و دید مناسبی به این موضوع داشته باشند چرا که ممکن است در این دوران اختلالات خلقی و یا تغییرات ظاهری را تجربه کنند که باید در مورد آنها آگاهی داشته باشند.

ضرورت آشنایی و نحوه استفاده از پد و پد‌گذاری، فواصل تعویض و آموزش نکات بهداشتی از دیگر مواردی بود که دکتر نظری مورد تاکید قرار داد.

متخصص زنان وزایمان دانشگاه تاکید کرد: فردی‌که روند قاعدگی را برای نوجوان یا کودک توضیح می‌دهد نباید موارد منفی و یا مشکلاتی که قاعدگی برای برخی افراد ایجاد کرده پررنگ جلوه دهد،، ضرورتی ندارند درباره موضوعی که هنوز برای فرزند شما به وجود نیامده صحبت کنید، فقط توضیح دهید که قاعدگی بیماری نیست و روند طبیعی رشد است.

دکتر نظری در پاسخ به این سوال که در قاعدگی‌ها چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ گفت: اگر خونریزی ماهیانه تا سن ۱۵ سالگی شروع نشده باشد، تقریبا دو سال از اولین پریود گذشته باشد ولی هنوز به صورت نامنظم رخ دهد، بین دو پریود فرد خونریزی داشته باشد، درد شدیدی داشته باشد که مانع از انجام فعالیت‌های عادی و روزمره شود، خونریزی بسیار شدید بوده و فرد هر یک یا دو ساعت یکبار مجبور به تعویض نوار بهداشتی خود باشد و خونریزی ماهیانه بیش‌تر از هفت روز طول بکشد باید برای بررسی و یا مداخلات درمانی به پزشک مراجعه کنید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز