title
کد خبر: 254241
00
شایع ترین بیماری ها در میان کودکان چیست؟

متخصص کودکان و مدیر بیمارستان کودکان اکبر از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از شایع ترین بیماری ها در میان کودکان را عفونت های دستگاه تنفسی عنوان کرد و از والدین خواست نسبت به درمان فوری این بیماری ها قبل از بروز مشکلات جدی اقدام وازخوددرمانی نیز به شدت خودداری کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد رضا کشتمندی  اظهار کرد: عفونت های دستگاه تنفسی شامل سرماخوردگی ها، گلو درد، گوش درد، عفونت سینوس ها و عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی است.

وی مهم ترین علت عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را ناشی از عفونت های ویروسی عنوان و خاطر نشان کرد: علائم در مراحل اولیه به صورت سرفه های تک تک، آبریزش بینی و تب مختصر است و شدت آن با سرفه های شدید و تب بالا نیز همراه می شود. در مراحل اولیه بیماری بهتر است اقدامات محافظتی و کارهای پیشگیرانه مانند استفاده از بخور، استفاده از بدن شویه هنگام تب و تب برها برای کاهش تب کودک نیز انجام شود.

متخصص بیماری های کودکان با اشاره به اینکه با شدت یافتن علائم حتمأ باید به پزشک مراجعه کرد تصریح کرد: به دلیل این که عمده عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی ناشی از عفونت های ویروسی است نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست و دارو درمانی باید توسط پزشک متخصص صورت پذیرد.

دکتر کشت مندی گفت: امروزه یکی از مشکلات شروع خودسرانه داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها و داروهای دارای عوارض خاص توسط والدین برای کودکان است که این امر به شدت اشتباه است. شاید در یک تب، انجام بدن شویه با آب ولرم و کاهش لباس کودک مهم ترین اقدام درمانی محسوب شود اما در مواردی که تب کاهش نیافته، مصرف استامینوفن آن هم با مقدار مشخص و با مشورت پزشک بلامانع است.

رئیس کلینیک ویژه بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر افزود: مهم‌ترین مسئله، موضوع آموزش مسائل بهداشتی در بین خانواده هاست و یکی از مهم‌ترین موارد بحث شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون است. از طرفی اگر متوجه می‌شوید فرزندتان علائم بیماری‌های تنفسی  را دارد با نظر پزشک سعی کنید در خانه از او مراقبت کنید تا در مهدکودک و مدرسه بیماری به سایرین منتقل نشود.

وی عدم مصرف دخانیات در کنار کودکان، رعایت بهداشت فردی خارج از منزل و رعایت فاصله فیزیکی با فرد بیمار در منزل را از نکات مهم برای پیشگیری از بروز این بیماری دانست و گفت: با رعایت همین نکات ساده می‌توان تا ۸۰ درصد از بروز اینگونه بیماری‌ها جلوگیری کرد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز