title
کد خبر: 254239
00
مهمترین عامل ایجاد دردهای مفصلی و عضلانی بشناسید

دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تغییرات گسترده‌ی سبک زندگی در جامعه به شیوع برخی بیماری ها از جمله پوکی استخوان دامن زده اظهارکرد: این بیماری در ایجاد دردهای مفصلی و عضلانی نقش مهمی دارد و برای پیشگیری از آن توصیه میشود افراد مصرف ویتامین دی و کلسیم و حداقل 30 دقیقه پیاده روی روزانه را بصورت مستمر داشته باشند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علیرضا موسویان ضمن برشمردن بیماری های پوکی استخوان، کمردرد، آرتروز و بیماری های عضلانی به عنوان شایع ترین مشکلات سلامتی در دنیا گفت: در حال حاضر حدود 70 درصد زنان و 50 درصد مردان بالای 50 سال به نوعی دچار این بیماری ها هستند و عواملی همچون تغییرات الگوهای تغذیه‌ای، کمبود ویتامین D و کلسیم، کم تحرکی، شکستگی های استخوان و کهولت سن از عوامل موثر در بروز این بیماری ها است.

متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی پا، با اشاره به عوامل موثر در پیشگیری از بیماریهای شایع پوکی استخوان گفت: دریافت کلسیم و ویتامین D کافی، داشتن فعالیت فیزیکی مداوم و متعادل، ترک سیگار و حداقل 30 دقیقه پیاده روی روزانه، مصرف لبنیات بطور منظم، عدم مصرف نوشابه ها، کاهش مصرف نمک، مصرف مکمل ها، کاهش مصرف غذاهای آماده و فست فودی میتواند در به تاخیر انداختن این بیماری موثر باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین با بیان اینکه حدود 30 درصد جمعیت ایران در سن 35 تا 40 سال در معرض پوکی استخوان قرار دارند افزود: در حال حاضر بهترین روش برای تشخیص پوکی استخوان، سنجش تراکم استخوان است.

 دکتر موسویان در ادامه به مشکلات پا و عوامل موثر در ایجاد این درد اشاره کرد و گفت: مشکلات پا معمولا در دو گروه از افراد بروز می کند؛ اول افرادی که مشکل در بُعد پا، پوشیدن کفش و راه رفتن با کفش همراه با درد و ناراحتی دارند و دوم افرادی که خود متوجه مشکل پا نیستند و اطرافیان به آنها میگویند که شما یک مشکلی دارید، بسیار مهم است که ما این دو را از هم افتراق بدهیم.

وی در این ارتباط افزود: شایع ترین مشکلات پا، مربوط به کف پای صاف است که خیلی از خانواده ها را نگران می کند، البته کف پای صاف در بالغین با اطفال با هم متفاوت است. کف پای صافی که خود بچه می گوید من پایم اذیت است؛ خیلی مهم است. ولی کف پای صافی که اطرافیان و یا از مدرسه ارجاع می دهند معمولا چیز مهم و نگران کننده ای نیست و معمولا یک کف پای صافِ انعطاف پذیر، خوش خیم است و بیماری به حساب نمی آید، بالای 90 درصد افراد هم خوشبختانه این گونه هستند و فقط بحث اطمینان بخشی به خانواده ها است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد این نکته مهم را نیز متذکر شد که تقریبا کف پای تمام بچه هایی که متولد می شوند، صاف هست و با گذشت سن، قوس پا شکل می گیرد و هر فرد، قوس پای مخصوص به خودش را دارد، بنابراین همه مثل هم نیستند؛ در بعضی قوس بیشتر و در بعضی قوس کمتر است؛ ولی درجامعه ما، قوس کم در کف پا خیلی شایع است و این الزاما به معنی مشکل نیست.

وی خاطر نشان کرد؛ قوس پا تا سن 5 الی 6 سالگی کامل می شود و تا قبل از آن قوس پا قرار نیست زیاد باشد و کف پای صاف زمانی که بدون انعطاف است یا شدت آن زیاد است و یا ناراحتی و درد ایجاد کند نیاز به معاینه و بررسی دارد  و یا در صورتی که پزشک اطفال به شما بگوید.

دکتر موسویان در خصوص بیماریهای شایع مرتبط با این موضوع هم گفت: بیماری هالکوس و الگوس یا بونیون( قوز شست یا بیرون زدگی یا انحراف مفصل شست پا یا برجستگی اضافه در شست پا) مشکل شایع پا، انگشت شست پا و پاشنه است و بیشتر در زنان و سنین سالمندی اتقاق می افتد که در اثر فشار بلند مدتِ نامتعارف به مفصل مثلا پوشیدن کفش تنگ و نامناسب یا ژنتیک(ارثی و خانوادگی) ایجاد می شود و در صورت درد شدید و ناراحتی در پوشیدن کفش و راه رفتن، نیاز به معاینه بیشتر و در صورت لزوم نیاز به جراحی دارد، یکی دیگر از بیماری های پا، خار پاشنه است که یکی از علل شایع درد کف پا است که معمولا نیاز به درمان جراحی ندارد و با کارهای ورزشی، اصلاح و تغییر کفش و فیزیوتراپی بهبود پیدا می کند. 

متخصص ارتوپدی و فوق فلوشیپ جراحی پا  تاکید کرد: مراقبت از پا برای هر فرد بسیارحائز اهمیت است چون اگر مشکلی در پا ایجاد شود؛ فرد در راه رفتن، انجام کارها و فعالیت های شخصی و انجام فعالیت های اقتصادی و اجتماعی نیز دچار مشکلات زیادی می شود و کیفیت سطح زندگیش پایین می آید از اینرو پا را با قلب مقایسه می کنند و پا را قلب دوم می گویند؛ زیرا فردی که دچار بیماری های قلبی شود، همانند فرد دچار مشکلات پا، کیفیت سطح زندگیش پایین می آید.

دکتر موسویان در خصوص آسیب های ناشی از برخی حرکات ورزشی هم گفت: با توجه به استقبال و تمایل افراد جامعه به ورزش و ورزش های حرفه ای، شاهد آسیب های ورزشی بیشتر هستیم، یکی از قسمت هایی که مچ پا دچار آسیب ورزشی می شود، شامل آسیب استخوان لیگمانی یا رباط( دو استخوان دو طرف مفصل را به هم متصل می کنند) و تاندون آشیل یا زردپی( بافتی است که عضله را به استخوان متصل می کنند) هست. تقریبا در دونده ها، 50 درصد مشکل های تاندون آشیل ایجاد می شود و حتی تا حدود 50 درصد پارگی آشیل نیز پیدا می کنند و این بسیار مهم است، زیرا وقتی به پزشک مراجعه می کنند، به عنوان یک پیچ خوردگی مچ پا تشخیص داده می شود؛ گفته می شود در همه جای دنیا  20 درصد پارگی های تاندون آشیل در زمان حادثه  به پزشک مراجعه می کنند ولی تشخیص داده نمی شود و عوارض بدی به همراه دارد و معمولا نیاز به درمان جراحی دارد . نکته حائز اهمیت در جراحی های پا، مراقبت های بعد ازعمل  است، معمولا باید 1 ماه تا 3 ماه فرد پا را روی زمین قرار ندهد و بعد از سپری کردن طول مدت درمان، جهت بازگشت به کارها و فعالیت های گذشته، نیاز به فیزیوتراپی دارد؛ فیزیوتراپی به ایجاد حس در اندام پا، رفع عدم تعادل، کمک به گردش خون بهتر پا و قدرت گرفتن دوباره عضلات پا کمک می کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز