title
کد خبر: 253601
00
مردان بالای 50سال از این آزمایش غافل نشوید

جراح کلیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه یکی از راه های تشخیص سرطان پروستات، نمونه گیری های آزمایشگاهی است اظهار کرد: هر مرد بالای 50 سال بهتر است، سالانه و حداقل هر دو سال یک بار، تست ساده تشخیص سرطان پروستات که غربالگری نام دارد را انجام دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سلمان سلطانی اقدامات تشخیصی بیماری سرطان پروستات را شامل دو بخش دانست و گفت:. قسمت اول، معاینه توسط پزشک اورولوژیست در مطب است که بخش اندکی از تشخیص سرطان پروستات را شامل می شود؛ چرا که سرطان ها توده های کوچکی هستند و ممکن است در معاینات خیلی شناسایی نشوند، اما معاینه، یکی از اقدامات تشخیصی ما از گذشته تا کنون محسوب می شود.
وی ادامه داد: قسمت دوم، تشخیص آزمایشگاهی است که در اینجا توصیه می کنیم، تمام آقایان بالای 50 سال، سالانه و یا حداقل دو سال یک بار ، تست ساده تشخیص سرطان پروستات را که غربال گری نام دارد، انجام دهد. افرادی که سابقه خانوادگی مثتبی دارند، یعنی درخانواده آنها کسی مبتلا به سرطان پروستات است به ویژه در اقوام درجه یک ایشان باید سنین 40تا 45 سالگی تست تشخیصی را انجام دهد.

این متخصص اورولوژی همچنین با اشاره به اینکه آزمایشPSA  (که یک آزمایش خون است ) در اکثر آزمایشگاه ها برای تشخیص سرطان پروستات کاربرد دارد افزود: اگر با دوبار انجام، این تست بالا باشد، ما باید بیمار را به متخصصین اورولوژیست جهت نمونه برداری پروستات ارجاع دهیم و درتمام مراکز درمانی امکان تشخیص وجود ندارد، اما در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد و مراکز خصوصی نمونه برداری که تنها راه تشخیص قطعی سرطان پروستات است، انجام می شود.

دکتر سلطانی در رابطه با روش های تشخیصی این بیماری افزود: وجود خون در ادرار یک نشانه است و ممکن است فرد این نشانه را در ادرار خود ببیند، یا اینکه در آزمایشات متوجه وجود آن در ادرار بیمار بشویم. خون در ادرار طیفی از بیماری ها از علل اورولوژی تا نفرولوژی را شامل می شود و بنابراین باید علل سرطان با وجود خون در ادرار رد شود، لذا از اقداماتی که می توان انجام داد، سونو گرافی ساده ، CAT,MRI است. در صورتی که فردی ریز فاکتور ابتلا به سرطان از جمله مصرف دخانیات یا سیگار و یا سابقه خانوادگی دارد، ازروش اندوسکوپیک استفاده می شود؛ چرا که سرطان مثانه خیلی شایع بوده و در برخی مواقع بسیار کوچک است و در تصویر برداری ها مانند CAT قابل رؤیت نیست؛ بنابراین در موارد مشکوک به سرطان از روش تشخیصی اندوسکوپیک استفاده می کنیم.

وی شیوه های درمان این بیماری را شامل؛ روش های هورمون درمانی ، شیمی درمانی و و روش های نوین درمانی پزشکی هسته ای عنوان و اضافه کرد:  انجام عمل جراحی ، پرتو درمانی و در موارد خاص تحت نظر قرار دادن بیمارتوسط پزشک متخصص نیز از دیگر اقدامات درمانی است، اما روش های درمانی اصلی فقط جراحی و پرتو درمانی است. 

عضوهیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین عمل جراحی سرطان پروستات را متفاوت با عمل جراحی بزرگی خوش خیم پروستات دانست و گفت: در عمل جراحی سرطان پروستات اقدام به برداشتن کامل پروستات می شود، ولی در بزرگی خوش خیم پروستات فقط محل انسداد را برطرف می کنیم، به همین دلیل عوارض و نحوه عمل آنها با یکدیگر متفاوت است. عوارض عمل جراحی سرطان پروستات، شامل بی اختیاری ادرار و ناتوانی جنسی است که به مرور زمان برطرف می شوند و برخی دیگر با روش های دارویی و عمل جراحی قابل برطرف شدن هستند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز