title
کد خبر: 253366
00
دومین استانی که بیشترین مبتلایان پرفشاری خون را دارد

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ۳۸ درصد افرادی بالای ۲۵ سال استان دارای پرفشاری خون هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر فلوریا انفرادی با بیان اینکه بیماری فشار خون و دیابت در تمام دنیا معضلی برای سلامتی است، اظهارکرد: این امر ناشی از زندگی ماشینی، شهرنشینی، کم تحرکی، تغذیه نامناسب و دخانیات است.

وی با اشاره به اینکه دو بیماری دیابت و پرفشاری خون بی علامت و به قاتل خاموش معروف هستند، افزود: دیابت به تنهایی سالیانه منجر به مرگ بیش از پنج میلیون نفر می شود.

به گفته انفرادی، خراسان شمالی، دومین استان از نظر پرفشاری خون است و اکنون ۳۸ درصد از افراد بالای ۲۵ سال در استان دارای پرفشاری خون هستند در حالیکه این رقم برای میانگین کشوری ۳۲ است و تنها استان گیلان با ۴۲ درصد بالاتر از استان ما قرار دارد.

وی این امر را ناشی از عوامل متعددی مانند سبک زندگی، ژنتیک، الگوی غذایی، مصرف غذاهای شور، ذکر و عنوان کرد: مصرف کم میوه و سبزیجات یکی از دلایل اصلی بروز پرفشاری خون در استان است.

انفرادی با بیان اینکه مصرف روزانه ۵۰۰ گرم میوه و سبزیجات در پیشگیری از بروز این بیماری ها مهم و تاثیر گذار است، خاطرنشان کرد: با خودمراقبتی و اصلاح الگوی غذایی و سبک زندگی می توان از بیماری های بعدی مانند سکته های قلبی و مغزی، مشکلات کلیوی و بینایی، قطع اندام که ریشه در فشار خون بالا و دیابت دارند، پیشگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه فشار خون بالا در حالت عادی علامت خاصی ندارد مگر اینکه خیلی بالا برود، گفت: توصیه می شود همه خانواده ها دستگاه سنجش  فشار خون داشته باشند.

این مقام مسئول به فشار خون ثانویه نیز اشاره و بیان کرد: پنج تا ۱۰ درصد افراد که در گروه کودکان و نوجوانان قرار دارند دارای فشار خون ثانویه هستند، که ممکن است ناشی از مشکلات کلیوی، تیروئیدی عروق آئورت و ... باشد این افراد برای بررسی علل فشار خون باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

وی وضعیت دیابت در استان را نیز تشریح و عنوان کرد: در خصوص بیماری دیابت استان بیست و هفتم در ۳۱ استان هستیم و در حالیکه به طور متوسط ۲۵ درصد افراد بالای ۲۵ سال کشور دارای دیابت هستند این رقم برای خراسان شمالی ۹ درصد است.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هشدار داد: اما این رقم از سال ۱۴۰۰ تاکنون دوبرابر شده است و این امر باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

انفرادی با بیان اینکه شناسایی به موقع و خودمراقبتی بسیار در کنترل این دو بیماری دخیل هستند، اضافه کرد: پویش ملی سلامت نیز با هدف شناسایی به موقع این دو بیماری، افزایش سطح آگاهی جامعه تا ۳۰ دی ماه امسال برای افراد بالای ۱۸ سال در تمام مراکز جامع خدمات سلامت، خانه ها و پایگاه های بهداشتی به طور رایگان برگزار می شود.

منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز