title
کد خبر: 252965
00
آیا خواب کافی موجب تنظیم قند و کلسترول خون می شود؟

خواب کافی موجب تنظیم قند و کلسترول خون می شود بدن نیاز به ٧ تا ٨ ساعت خواب شبانه با کیفیت و مستمر دارد و در صورتی که اختلالی در خو...

به گزارش بهداشت نیوز، بدن نیاز به ٧ تا ٨ ساعت خواب شبانه با کیفیت و مستمر دارد و در صورتی که اختلالی در خواب افراد رخ دهد موجب عدم  تنظیم قند و کلسترول خون و سایر عوارض احتمالی برای افراد می شود.

نور تنظیم کننده ریتم اصلی چرخه خواب و بیداری بدن است علاوه براین چرخه خواب و بیداری در ریتم و تنظیم زمان ترشح هورمون مختلف، تنظیم قند و کلسترول، دمای بدن و مواد درون ریز بدن مؤثر است از همین رو درست خوابیدن و درست بیدار شدن برای سلامتی انسان بسیار مهم است.ساعت بیولوژیک بدن تأثیر به سزایی بر روند فعالیت، علایق ، خواب و بیداری افراد دارد بنابراین ما باید با خواب کامل ، با کیفیت و مستمر به ادامه این چرخه اصولی کمک کنیم.

خوابیدن به پهلو با یک بالشت بین پا و قرارگرفتن سر در راستای ستون فقرات  و یا  خوابیدن به پشت با قرار دادن یک بالش زیر زانو و موقعیت سر در راستای ستون فقرات ، ضمن داشتن مزایای فراوان به خواب آرام و مناسب کمک می کند اما خوابیدن روی شکم  مانع گردش خون صحیح و ایجاد اختلال در تنفس  و آسیب رسانی به کمر می شود.

خواب خوب پیش نیاز سلامت روان و قلب است

خواب خوب پیش نیاز سلامت روان، قلب و عروق و  متابولیسم بدن است و عملکرد روزانه انسان به شدت تحت تأثیر زمان و کیفیت خواب شب است. تغییرات سبک زندگی امروزی بر چرخه خواب و بیداری انسان و سایر موجودات تأثیر زیادی داشته است و موجب اختلالاتی بر روند سلامتی افراد را فراهم می کند.

بهبود سبک زندگی، تأثیر به سزایی در کیفیت خواب افراد دارد، برای داشتن خواب مناسب و کافی، استفاده بیشتر از سبزیجات و میوه ها و ماهی در رژیم غذایی، ورزش کردن و آرام سازی چه از نظر جسمی و چه روحی ،  کاهش نور منزل، کاهش مصرف انواع دخانیات و مشتقات آن و مواد الکلی و گازدار، کاهش مصرف انواع مواد قندی و شکر و شیرینی جات، کاهش اضطراب و استرس، کاهش مصرف کافئین بخصوص در اواخر روز و شب ،  نوشیدن آب کمتر قبل از خواب و مصرف وعده کم کربوهیدرات ها، برگزاری اندک مهمانی های شبانه تا دیر وقت، کاهش استفاده از تلویزیون ، لپ تاپ و تبلت و گوشی در موقع خواب توصیه می شود.

حفظ بهداشت خواب کودکان در سلامت جسمی و روحی آنها و راندمان کاری فعالیت آموزشی آنها نقش تعیین کننده ای ایفا می کند، اگر عملکرد آموزشی کودکان با مشکل مواجه شده است یا  دشوارتر از گذشته به خواب می روند و نمی توانند خواب عمیق را تجربه کنند، این اتفاقات  می تواند به دلیل عدم رعایت بهداشت خواب در آنها باشد.

 در شرایط زندگی روزمره همه افراد در فضای زندگی در احاطه نور آبی ناشی از گوشی، تبلت و لپ تاپ هستند و این موضوع باعث می شود تا کیفیت خواب آنها به شکل قابل توجهی تحت تأثیر قرار گیرد.

برای داشتن خواب کافی همراه با آرامش؛ قبل از خواب باید کمی برنامه  زندگی را تغییر دهیم، باید به عنوان مثال ساعت ١۰ تا ١١ شب صدای تلویزیون کم شود و نور منزل از ساعت ٧ یا ٨ شب به تدریج کاهش یابد، گفتگوی پدر و مادر پرهیجان نباشدو برای کودکان یک آیین خواب تعریف شود.در این آیین خواب مسواک زدن، پوشیدن لباس خواب، شنیدن قصه شب با صدای آرام و ملایم توصیه می شود. 

غذای مناسب و عدم مصرف چای و قهوه  بعد از غروب آفتاب در خواب با کیفیت و آرام کودکان مؤثر است، ساعت خواب مناسب کودکان بین ساعت ٩ شب تا ٨ صبح است و بدن کودکان به این میزان ساعت خواب برای رشد کافی نیاز دارد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز