title
کد خبر: 252694
00
ساخت واکسن ذات‌الریه ایرانی برای اولین بار در جهان

معاون علمی رئیس‌جمهور از دستیابی ایران به دانش فنی واکسن ذات‌الریه (پنوموکوک) خبر داد که ۱۳ سویه باکتری را از بین می‌برد.

به گزارش بهداشت نیوز روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی به دانش فنی واکسن پنوموکوک برای درمان بیماری پنومونی یا ذات‌الریه و واکسن بیماری گوارشی دست یافت.

وی با بیان اینکه بیماری پنومونی باکتریایی (ذات الریه) از ۱۳ ویروس ایجاد می‌شود، افزود: وزارت بهداشت از سال ۱۳۹۶، به دلیل آسیب زیادی که این بیماری به بچه‌های کمتر از ۵ سال می‌رساند و حتی باعث ۲۰ تا ۳۰ درصد مرگ و میر بیمارها می‌شود، تصمیم گرفت این واکسن را به سبد واکسیناسیون ملی اضافه کند ولی به دلیل هزینه و ارزبری زیادی که این واکسن داشت، این کار ممکن نشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور به خبر خوب دستیابی یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی به دانش فنی واکسن پنوموکوک اشاره کرد و ادامه داد: این شرکت دانش‌بنیان که از سال ۱۳۹۶ تحقیق و توسعه را روی ۲ واکسن ذات‌الریه و بیماری گوارشی آغاز کرده بود، از ۳ ماه قبل به دانش فنی آن به طور کامل رسید و اسناد و مدارک این دانش را به سازمان غذا و دارو ارائه کرده است. امیدواریم دهه مبارک فجر مطالعات بالینی این واکسن آغاز شود و از سال آینده متولدین کشور با این واکسن با قیمت بسیار ارزان واکسینه شوند.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: البته عامل بیماری پنوموکوک (ذات‌الریه) ۱۳ سویه باکتری است و تنها یک کشور (ایران) است که واکسن را با مقاوم‌سازی بالای ۱۰ سویه این باکتری‌ را ایجاد می‌کند. جمهوری اسلامی ایران به دانش فنی مقاوم‌سازی نسبت به ۱۳ سویه دست یافته است.

وی تاکید کرد: تولید واکسن بیماری گوارشی و ذات‌الریه حداقل ۲۸۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد جلسه روز گذشته شورای‌ راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان که روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، توضیح داد: حدود یک سال است که این شورا تشکیل می‌شود و کار خود را انجام می دهد.

وی افزود: در جلسه روز گذشته ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مالیاتی برای توسعه زیرساخت و سرمایه‌گذاری تصویب شد. ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مالیاتی به حدود ۳۰۰ پروژه در حدود ۷۰۰ شرکت تخصیص پیدا کرده است و قانون جهش تولید دانش‌بنیان تا امسال حداقل ۴ هزار میلیارد تومان برای شرکت‌های دانش‌بنیان کار کرده است.

 
منبع: ایرنا

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز