title
کد خبر: 252662
00
افزایش شیوع و کاهش سن ابتلا به دیابت نوع دو

 رئیس گروه بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شیوع دیابت نوع دو طی سال های اخیر افزایش بی سابقه ای پیدا نموده و بیش از 90 درصد مبتلایان به دیابت را شامل می شود علاوه بر این سن ابتلا به این نوع دیابت نسبت به دهه های قبل در حال کاهش است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر بابک اقبالی  افزود:از آنجا که در دیابت نوع 2 افزایش قند خون به آهستگی و به مرور زمان رخ می دهد، اغلب مبتلایان علامتی ندارند به عبارتی شایعترین علامت دیابت نوع دو، بی علامتی است.

وی اظهار کرد: علت اصلی بیماری دیابت هنوز به طور کامل شناخته نشده اما در افراد بزرگسال (با سن بیش از 30 سال) عواملی از قبیل اضافه وزن و چاقی، کم تحرکی یا عدم فعالیت بدنی (ورزش)، سابقه فامیلی وارثی، چربی و فشارخون بالا مهترین علل بروز دیابت نوع 2 است.

رئیس گروه بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه خاطر نشان کرد: شناسایی افراد در مرحله پیش دیابت و اقدام جهت کنترل عوامل خطر از جمله کاهش وزن از طریق اصلاح رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی از بروز دیابت پیشگیری کرده و یا حداقل بروز بیماری را به تعویق می اندازد.

دکتر اقبالی با بیان اینکه دیابت در حال حاضر درمان قطعی ندارد و فقط می توانیم با کنترل قندخون در محدوده ی طبیعی از بروز عوارض آن پیشگیری کنیم گفت: داروها در درمان دیابت اهمیت بسیار زیادی دارند ولی درمانهای غیردارویی از جمله ورزش و رژیم غذایی نیز باید همزمان با مصرف داروها انجام شوند تا درمان به شکل مطلوبتری صورت پذیرد و  افراد دیابتی علاوه بر کنترل قند، باید چربی و فشارخون خود را هم کنترل کنند.

وی ادامه داد: از هر 10 نفر مبتلا به دیابت نوع دو معمولاً 8 نفر آنها چاق هستند و نیاز به کاهش وزن دارند بنابراین فرد مبتلا به دیابت باید همیشه وزن خود را در حد طبیعی نگه دارد و تغذیه صحیح نه تنها به کنترل بهتر قندخون کمک می کند بلکه به کم کردن وزن یا حفظ وزن طبیعی و نیز کنترل چربی و فشارخون هم کمک قابل توجهی می کند.

دکتر اقبالی افزود: کمترین اثر مثبت ورزش در افراد دیابتی کاهش قند خون در کوتاه مدت است ولی ورزش اثرات بسیار مفید دیگری نیز دارد و باعث کارایی بیشتر، کاهش وزن، احساس نشاط و تندرستی می شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز