title
کد خبر: 252463
00
تصاویری از غربالگری دیابت و فشار خون در شهرستان های استان فارس

پویش ملی سلامت که با هدف شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا، از بیستم آبان در سراسر کشور آغاز شده، در مجموعه سلامت فارس نیز با اقدامات گسترده ای همراه بوده است.

به گزارش بهداشت نیوز، در ادامه برخی از آخرین رویدادهای این پویش ملی را در واحدهای زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز به صورت اجمالی، دنبال می کنیم:

 پویش ملی سلامت در بیمارستان حضرت امام حسن مجتبی(ع) داراب

مدیر دفتر پرستاری بیمارستان امام حسن مجتبی(ع) داراب گفت: همزمان با سراسر کشور به اهتمام واحد آموزش سلامت بیمارستان در درمانگاه تخصصی و درب ورودی، مراجعین و کارکنان این مرکز تحت غربالگری فشار خون و دیابت قرار گرفتند.

«پریسا نوابی» افزود: در این طرح علاوه بر انجام تست فشار خون و دیابت روزانه پمفلت های آموزشی راه های پیشگیری و مقابله با فشار خون و دیابت جهت آشنایی بیماران در بین مراجعین در درمانگاه تخصصی و همچنین ورودی بیمارستان توزیع می گردد.

طرح غربالگری سلامت (دیابت و فشارخون) از ۲۰ آبان در سراسر کشور آغاز شده و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد.

ادامه روند غربالگری پویش ملی سلامت در بیمارستان شهدای سلامت نی ریز

مدیر داخلی بیمارستان شهدای سلامت نی ریز از ادامه روند غربالگری پویش ملی سلامت به منظور غربالگری دیابت و فشارخون بالا برای جمعیت هدف بالای ۱۸ سال در این بیمارستان همزمان با سراسر کشور خبر داد.

«رضا کامرانی» با اعلام این خبر گفت: این پویش از ٢٠ آذر با همکاری تیمی متشکل از گروه پرستاری در تریاژ اورژانس و نیز لابی اصلی بیمارستان به اجرا درآمده و تا کنون بیش از ٢٠٠ نفر غربالگری شده اند.

او اضافه کرد: در پویش ملی سلامت پس از شناسایی بیماران مبتلا به پرفشاری خون و دیابت، افراد مراقبت فعال خدمات مشاوره، بهداشتی، درمانی و دارویی را دریافت می‌کنند و برای دریافت خدمات، رصد می‌شوند.

غربالگری فشارخون و دیابت در بیمارستان حضرت امام خمینی(ره) استهبان

سرپرست بیمارستان حضرت امام خمینی(ره) استهبان گفت: همگام با نظام بهداشتی کشور و با هدف افزایش شناسایی، مراقبت، کنترل و کاهش بیماری فشار خون بالا برای اشخاص ۱۸سال و بالاتر و بیماری دیابت برای افراد بالای ۴۰ سال و افراد در معرض خطر، خدمات غربالگری فشارخون و دیابت در این بیمارستان ارائه می شود.

دکتر «عرفان دهقانی» افزود: از آنجا که تشخیص به موقع بیماری دیابت و فشارخون بالا می تواند از عوارض این بیماری ها همچون سکته های قلبی، سکته های مغزی، نارسایی کلیه، دیالیز و قطع عضو پیشگیری کند، غربالگری اقدام مهمی در ارتقای سلامت جامعه به شمار می آید.

او با اشاره به شعار پویش ملی سلامت در آگاهی زودتر و مراقبت موثرتر افزود: هدف این پویش، شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا و کنترل این بیماری ها است که بیمارستان استهبان با استقرار پایگاه ارزیابی فشار خون و دیابت در بخش اتفاقات و درمانگاه تخصصی؛ همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۶ علاوه بر ارائه خدمات غربالگری فشارخون و دیابت به مردم، بیماران با غربالگری مثبت را به منظور دریافت خدمات درمانی به پزشک اتفاقات و متخصصین مربوطه ارجاع می دهد.

دکتر دهقانی ادامه داد: همچنین همزمان با اجرای پویش ملی سلامت با چشم انداز جلوگیری از مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر و ناشی از دیابت و پویایی سلامت در کنترل بیمارها؛ نشست هم اندیشی مسئولان بهداشت و درمان شهرستان برگزار و ضمن ارزیابی وضعیت خدمت رسانی ایستگاه های غربالگری فشار خون و دیابت در بیمارستان، راهکارهای موجود از جمله ایجاد پرونده سلامت و اختصاص فرم های ارجاع پزشکان خانواده و کیت های غربالگری دیابت به بیمارستان بمنظور خدمت رسانی مطلوب به مراجعان مورد بررسی قرار گرفت.


همگام با پویش ملی سلامت در دبیرستان علم و ادب شهرستان فیروزآباد انجام شد

همگام با پویش ملی سلامت به همت بیمارستان حضرت قائم(عج)، اورژانس ۱۱۵ و بسیج جامعه پزشکی شهرستان فیروزآباد، پایش سلامت کارکنان و دانش آموزان دبیرستان علم و ادب این شهرستان انجام شد.

این برنامه با سنجش فشارخون، قند خون و توزیع پمفلت های آموزشی، همچنین آموزش در مورد بیماری‌ های دیابت، سکته مغزی، سکته قلبی و پیشگیری، عوارض و روشهای درمان این بیماری ها همراه بود.

پیوستن رئیس هلال احمر فراشبند به پویش ملی سلامت

همزمان با اجرای پویش ملی سلامت و غربالگری دیابت و فشارخون، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان فراشبند، ضمن پیوستن به این پویش ملی، خواستار مشارکت مردم شهرستان در این پویش شد.

رئیس هلال احمر شهرستان فرلشبند ضمن بر شمردن اهمیت غربالگری فشارخون و دیابت برای کنترل و پیشگیری از بروز عوارض آن، خواستار پیوستن مردم فهیم شهرستان فراشبند به خصوص امدادگران هلال احمر در این پویش شد.

«امید خسروی» افزود: افراد بالای ۱۸ سال می توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت، پایگاه های پزشک خانواده، بیمارستان ها و مراکز درمانی، خانه های بهداشت و ایستگاه های غربالگری، فشارخون و قندخون خود را به صورت رایگان اندازه گیری کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند نیز ضمن تاکید بر پیوستن تمام افراد بالای ۱۸ سال به این پویش ملی، گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در دنیا محسوب می‌شوند که اگر فرد از وجود این بیماری در خود اطلاعی نداشته باشد، این بیماری می‌تواند سلامتی و حتی زندگی فرد را به خطر بیندازد.

دکتر «حسن کرمی» افزود: در این برنامه با شناسایی به ‌موقع افراد دارای فشارخون بالا و افراد دیابتی، علاوه بر درمان به موقع بیماری از تحمیل هزینه زیاد بر فرد نیز جلوگیری می شود.

مشارکت نیمی از جمعیت بالای 18 سال شهرستان سپیدان در پویش ملی سلامت

رئیس شبکه بهداشت و درمان سپیدان گفت: بیش از 58 درصد جمعیت بالای 18 سال شهرستان، در طرح پویش ملی سلامت ارزیابی شده اند.

«سیاوش کریمی» با اشاره به فعالیت 53 تیم ثابت و سیار در شهرستان افزود: با گذشت 6 هفته از آغاز طرح پویش ملی سلامت، بیش از 22 هزار و 518 نفر از نظر دو بیماری فشارخون بالا و دیابت مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

کریمی اضافه کرد: در این طرح چهار هزار و 902 بیمار جدید قطعی و مشکوک به فشارخون بالا و 868 بیمار جدید قطعی و مشکوک به دیابت شناسایی شده اند.

طرح پویش ملی سلامت با هدف ارتقای آگاهی و شناسایی دو بیماری فشارخون بالا و دیابت، از 20 آبان تا 20 دی ماه در سراسر کشور اجرا می شود.

رئیس مرکز بهداشت سپیدان نیز از تداوم اجرای پویش ملی سلامت در ادارات شهرستان خبر داد و گفت: کارکنان ادارات دادگستری و بهزیستی، از نظر دو بیماری فشارخون بالا و دیابت ارزیابی شدند.

«رضا امیری» با بیان اینکه این طرح از 20 آبان آغاز شده و تا سه هفته دیگر ادامه دارد، افزود: در این طرح تیم های سیار با حضور در ادارات شهرستان، ضمن نمونه گیری خون، افراد را از نظر میزان فشارخون نیز ارزیابی می کنند.

پیوستن کارکنان و دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان نی ریز، به پویش ملی سلامت

با همکاری واحد سلامت نوجوانان و جوانان با دانشگاه پیام نور، ایستگاه غربالگری دیابت و فشارخون و  BMI، در دانشگاه پیام نور شهرستان نی ریز، برای دانشجویان و کارکنان برپا شد.

تیم کارشناسان بهداشت ضمن سنجش قندخون، فشارخون، قد، وزن و نمایه توده بدنی کارکنان و دانشجویان، خدمات مشاوره روان و تغذیه برای دانشجویان ورودی جدید نیز ارایه دادند.

کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی شهرستان مهر، با رویکرد «پویش ملی سلامت» تشکیل شد

در جلسه دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با رویکرد «پویش ملی سلامت»، ضمن اشاره به نقش مؤلفه های اجتماعی مؤثر بر سلامت در افزایش شاخص های بهداشتی و سلامت شهرستان، بر ضرورت تقویت همکاری های بین بخشی تأکید شد.

«حبیب دوستکام» معاون سیاسی امنیتی فرمانداری مهر، ضمن اعلام دستور کار این نشست، از امنیت غذایی و بهداشت به عنوان ارکان اصلی یک جامعه سالم یاد کرد و گفت: ارتقای سلامت عمومی از مهمترین مقوله ‌های مورد توجه شورای سلامت و امنیت غذایی است که انتظار می رود با تعامل و همکاری بین مردم و مسئولان مسائل و مشکلات این حوزه برطرف شود.

رئیس کارگروه تخصصی سلامت، ایمنی و امنیت غذایی شهرستان مهر با اشاره به پویش ملی سلامت به عنوان مهم ترین اتفاق عرصه سلامت کشور، بر ضرورت هماهنگی و همکاری بین بخشی ادارات برای پوشش حداکثری تأکید کرد و افزود: باتوجه به حساسیت موضوع و فرصت باقیمانده تا بیستم دی ماه، تمامی مدیران برای کارمندان مأموریت دو ساعته با هدف شرکت کارمند و خانواده او در این پویش در نظر گرفته و نتیجه غربالگری را با تأیید کارکنان بهداشتی دریافت کنند.

دعوت سفیران سلامت دانش آموزی کازرون از والدین، برای پیوستن به پویش ملی سلامت

سفیران سلامت دانش آموزی کازرون در یک حرکت نمادین، والدین خود را به پویش ملی سلامت دعوت کردند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون با اشاره به نقش موثر سفیران سلامت در ترویج و اطلاع رسانی پویش های سلامت محور، گفت: با مشارکت اداره آموزش و پرورش کازرون و واحد آموزش سلامت شبکه بهداشت، سفیران سلامت دانش آموزی، والدین خود را هنگام پیوستن به پویش غربالگری فشارخون بالا و دیابت، همراهی کردند.

دکتر «محسن معینی» با بیان اینکه پویش ملی سلامت برای تمامی افراد بالای 18 سال از 20 آبان 1402 در سراسر کشور آغاز شده است و تا 20 دی ادامه دارد، افزود: فشارخون بالا و دیابت عامل بروز سکته های قلبی و مغزی و مرگ های زودهنگام است و گاهی مبتلایان به پرفشاری خون از بیماری خود اطلاعی ندارند.

او همچنین در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان کازرون که با محوریت پویش ملی سلامت در فرمانداری ویژه برگزار شد، با اشاره به اهمیت تشخیص زودهنگام فشارخون بالا و دیابت در راستای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، گفت: پویش ملی سلامت برای افراد بالای 18 سال از 20 آبان آغاز و تا 20 دی ادامه دارد.

دکتر معینی افزود: هدف از اجرای این پویش، غربالگری، شناسایی و مراقبت از بیماران مبتلا به فشارخون بالا و دیابت است و تا کنون 32 درصد از جمعیت بالای 18 سال این شهرستان غربالگری شده اند.

از دیگر محورهای این نشست کلرزنی مستمر شبکه های تامین آب آشامیدنی به ویژه در برخی نقاط روستایی به دلیل طولای بودن خط انتقال، ساماندهی و نظارت مداوم بر واحدهای عرضه آب تصفیه در بخش های شهرستان، جمع آوری پسماندهای دفع شده در راههای مواصلاتی به کازرون و نیاز به احداث بازارچه عرضه آبزیان بود.

غربالگری بیش از 52 درصد جمعیت هدف پویش ملی سلامت در لامرد

به گفته سرپرست شبکه بهداشت و درمان لامرد تا کنون بیش از 52 درصد گروه هدف در شهرستان غربالگری شده اند. 

دکتر «علیرضا دشت پیما» با بیان اینکه طرح پویش ملی سلامت با غربالگری دو بیماری دیابت و فشاری خون بالا انجام می‌شود، گفت: گروه هدف این پویش، افراد بالای ۱۸ سال که تعداد این افراد در شهرستان لامرد، 71 هزار841 نفر است.

او ادامه داد: کارشناسان بهداشت شبکه بهداشت و درمان با همکاری داوطلبان سلامت ادارات و هلال احمر، با حضور در محل کار کارکنان ادارات، مراکز صنعتی و اصناف مختلف شهرستان نیز نسبت به انجام غربالگری دیابت و فشارخون بالا، کارکنان این ادارات و مراکز اقدام  کردند.

پیوستن شهردار، بخشدار و رئیس شورای اسلامی چاهورز به پویش ملی سلامت

همگام با پویش ملی سلامت، «احمد خضری» فرماندار شهرستان لامرد، «سلمان پور» شهردار، «احمدی زاده» بخشدار و «عارف نیا» رئیس شورای شهر چاهورز به پویش ملی سلامت پیوستند.

سرپرست شبکه بهداشت ودرمان لامرد گفت: پویش ملی سلامت با هدف غربالگری دو بیماری دیابت و فشارخون بالا برای جمعیت هدف بالای 18سال از 20آبان در لامرد همزمان با سراسر کشور آغاز شده تا 20دی ادامه دارد.

او افزود: بر اساس برنامه ریزی و هماهنگی های انجام شده با داوطلبان متخصص سلامت ادارات، تیم های از کارشناسان شبکه بهداشت با حضور در ادارات فشارخون، قد، وزن و قندخون کارکنان را اندازه گیری می کنند.

پیوستن کارکنان برخی کارخانه ها و صنابع شهرستان به پویش ملی سلامت، از دیگر اقدامات صورت گرفته به مناسبت این برنامه، در مجموعه سلامت لامرد بوده است.

شرکت بیش از ۲۷ هزار نفر از شهروندان شهرستان زرقان در پویش ملی سلامت تاکنون

معاون بهداشت شبکه و رئیس مرکز بهداشت زرقان از پیوستن بیش از ۲۷ هزار مردم از شهرستان زرقان به پویش ملی سلامت تاکنون خبر داد.

«سیدحسن احمدی» گفت: پویش ملی سلامت با هدف انجام غربالگری فشارخون و قندخون در افراد بالای ۱۸ سال به صورت رایگان، همزمان با سایر نقاط کشور، از ۲۰ آبان ماه در زرقان نیز آغاز شده است و تاکنون بیش از ۲۷ هزار شهروند شهرستان زرقان در این پویش شرکت کرده اند.

احمدی اظهار داشت: درصدی از  افراد غربالگری شده، مشکوک به پرفشاری و پیش فشار خون و درصدی هم افراد مشکوک به دیابت و پره دیابت شناسایی شده اند که به پزشک خانواده خود ارجاع شده اند.

پیوستن کارکنان ادارات سروستان به پویش ملی سلامت همگانی

کارشناس بیماری های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان سروستان با اشاره به پایش قندخون و فشارخون کارکنان اداره بهزیستی و آموزش و پرورش گفت: غربالگری بیماری دیابت و فشارخون بالا و آموزش در خصوص بیماری های غیرواگیر، آشنایی با عوامل خطر ابتلا و راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیراگیر برای تمامی گروه های سنی حائز اهمیت است.

«رقیه محسنی» از افراد بالای 18 سال و زنان باردار دعوت کرد تا بیستم دی در این پویش شرکت کنند.

برپایی ایستگاه سلامت به مناسبت پویش ملی سلامت در مرکز آموزشی درمانی شهید چمران

مدیر مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر چمران گفت: همزمان با پویش ملی سلامت، ایستگاه سلامت در بیمارستان شهید دکتر چمراتن برپا شد.

در این ایستگاه معاینه کارکنان، دانشجویان و مراجعان با هدف شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشارخون بالا، با حضور گروه غربالگری پرستاری انجام می شود.

«محمدعلی مقبلی نژاد» افزود: فشارخون بالا و دیابت هر دو می تواند اثرات جبران ناپذیری بر سلامت افراد به جا بگذارد، به همین دلیل شناسایی و کنترل آنها قبل از بروز عوارض، بایستی انجام پذیرد.

پویش ملی سلامت در مرکز آموزشی درمانی شهید آیت الله دستغیب(ره)

همزمان با پویش ملی سلامت، ایستگاه غربالگری در مرکز آموزشی درمانی شهید آیت الله دستغیب(ره) فعال است و به مراجعه کنندگان این مرکز خدمات اندازه گیری قند خون و فشار خون ارائه می شود.

مدیر این مرکز با تاکید بر اهمیت مشارکت عموم مردم در پویش ملی سلامت، آگاهی بخشی به افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت و پرفشاری خون و نیز ارتقای سلامت همگانی را از اهداف پویش ملی سلامت عنوان کرد و افزود: در راستای اجرای پویش ملی سلامت، در پایگاه غربالگری، واقع درمانگاه این مرکز از تمامی مراجعه کنندگان بالای 18 سال خدمات اندازه گیری فشار خون و همچنین افراد 40 سال به بالا و یا سایر مراجعین با پیشینه بیماری دیابت، دیابت بارداری و یا خانمهای باردار، انداره گیری قند خون انجام می شود و افراد مشکوک و بیماران مبتلا به پرفشاری خون و دیابت را به پزشکان مربوطه ارجاع می نماید.  

«حمید پناهیان» ادامه داد: از دیگر اقدامات این مرکز در راستای پویش ملی سلامت برای جلب مشارکت حداکثری کارکنان و مراجعان، مواردی نظیر نصب بنر پویش ملی سلامت در ورودی بیمارستان، اطلاع رسانی از طریق بسترهای مجازی و وبسایت مرکز، دعوت از مراجعان به انجام غربالگری از طریق بلندگوهای مرکز در ساعات فعالیت پایگاه غربالگری، برنامه ریزی و حضور در ادارات و مراکز دولتی همجوار با بیمارستان و انجام غربالگری در محل به منظور جلب مشارکت و رفاه حال کارکنان آن ادارات، مشارکت حداکثری کارکنان در پیوستن به پویش با انجام غربالگری در واحدها و بخش ها و نیز توزیع بروشورهای آموزشی بین مراجعان و بیماران بوده است.

پایگاه اندازه گیری قند و فشار خون واقع در درمانگاه مرکز آموزشی درمانی شهید آیت الله دستغیب(ره)، همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 13 فعال است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز