title
کد خبر: 252383
00
تغذیه نادرست و چاقی شما را به این بیماری مبتلا می کند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شبیه شدن عادات غذایی ما به رژیم های غذایی غربی و به عبارتی تغییر الگوی غذایی که سبب افزایش چاقی شده، از عواملی است که در افزایش شیوع تشکیل سنگ های کلیه نقش دارند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر زهرا لطفی متخصص داخلی و فوق تخصص کلیه بالغین(نفرولوژی) که در طول 10 سال گذشته در بیمارستان های امام رضا(ع) و منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشغول به فعالیت می باشد، درگفتگو با وب دا پیرامون بیماری سنگ کلیه و چالش های آن اظهار کرد: سنگ کلیه یک مشکل رایج ، شایع و دردناک است که هزینه های زیادی را بردولت ها تحمیل می کند و آمارهای مربوط به کشور آمریکا نشان داده که سالانه میلیون ها دلار صرف هزینه های وابسته به سنگ کلیه می شود و اکثر این هزینه ها جهت درمان های جراحی سنگ ها می باشد.
وی افزود: طبق آمار کشوهای پیشرفته، 19درصد از مردان و 9درصد از زنان تا سن70سالگی به سنگ کلیه مبتلا می شوند و شیوع آن در زنان و مردان، سفیدپوست و سیاه پوست طی سال های اخیر درحال افزایش است. در واقع شیوع سنگ کلیه برحسب سن، جنس، نژاد و قومیت و موقعیت های جغرافیایی متفاوت است و با، بالارفتن سن افراد شیوع سنگ ها افزایش می یابد. بطوری که در بین مردان بروز سنگ تقریبا دو درهزار، درافراد کمتراز40 سال به4 در1000 درسال می رسد و نیز در40 تا60 سالگی میزان ابتلا افزایش می یابد.

دکتر لطفی همچنین با اشاره به اینکه شیوع بیماری سنگ در مردان تقریبا دو برابر بیشتر از زنان است و این امر در افراد بالای 40 سال بیشتر صدق می کند افزود: به لحاظ موقعیت جغرافیایی، بیشترین میزان شیوع سنگ کلیه در عربستان سعودی و امارات متحده عربی گزارش شده که عوامل محیطی و ژنتیک می توانند درتشکیل آن دخیل باشند. طبق گزارشات به عمل آمده در رابطه با نژادها حاکی از آن است که شروع سنگ ها در بین مردان نژاد قفقازی بیشتر و به طور متوسط در بین مردان آسیایی و اسپانیایی تبار و کمتر درسیاهپوستان مشاهده شده است؛ عامل دیگر که درتشکیل سنگ ها نقش دارد، ناتوانی افراد است و بیماری سنگ کلیه درافراد دچار معلولیت های عملکردی بیشتر از افراد بدون معلولیت است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز