title
کد خبر: 251768
00
مجوز سلول‌درمانی برای ۵ بیماری حوزه سلامت به تأیید رسیده است

دانشیار گروه مهندسی بافت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مجوز سلول‌درمانی برای ۵ بیماری حوزه سلامت از سوی معاون اول رییس جمهور به امضا رسیده و سلول درمانی به سبد درمانی بیماران اضافه شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علی مرادی اظهار کرد: مجوز فعالیت "مرکز جامع فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی مشهد" را از اوایل دهه ۹۰ دریافت کردیم و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این حوزه فعالیت داریم. کار ساخت کلین‌روم های دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اتمام رسیده و به‌زودی راه‌اندازی خواهند شد. در کنار آن، تفاهم‌نامه همکاری با کلین‌روم‌های شرکت پرنیا و جهاد دانشگاهی را نیز داریم.
دانشیار گروه مهندسی بافت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: استانداردهای درمان با سلولهای بنیادی مزانشیمی برای ۵ بیماری استئوآرتریت، فلج مغزی، کرون، زخم، و بیماری پیوند درمقابل میزبان همراه با تعرفه های مصوب و پوشش بیمه در اسفندماه ۱۳۹۹ از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده است و این درمان ها به ‌صورت رسمی در سبد درمانی جامعه قرار گرفته است.

دکتر مرادی افزود: در برنامه کنفرانس یکروزه بازآموزی روز پنجشنبه، ۲۳ آذر ماه، به تبیین این استانداردها برای جامعه پزشکان و متخصصان بالینی و پایه خواهیم پرداخت. این برنامه از ساعت ۸ تا ۱۳ در تالار شهید پندی بیمارستان قائم(عج) برگزار می‌شود.

دانشیار گروه مهندسی بافت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: پزشکی بازساختی با هم‌افزایی مهندسی بافت و سلول درمانی افق‌های تازه‌ای برای درمان بیماری‌های مختلف گشوده است. رشد همه سلول‌های بدن ما و تمامی پستانداران در محیطی که خودشان آن را می‌سازند و با آن در ارتباط هستند بستگی دارد. در مهندسی بافت درباره امکان تقلید از ساختار بافت‌های بدن و بازسازی آنها سخن گفته می‌شود. برای این بازسازی، محیط بین سلولی بافت‌های مختلف به شکل داربست‌های اختصاصی مهندسی شده برای هر بافت، طراحی و تولید می‌شود که می‌تواند حاوی فاکتورهای زیست فعال باشد که رابطه بین سلول‌ها با داربست را برقرار می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم که با استفاده از علوم مختلف بیولوژی، مهندسی و شیمی، فهم روابط بین بافت‌ها و سلول‌ها در شرایط سلامت و بیماری، می‌توان برای تولید بافت‌های مهندسی شده به عنوان جایگزین بافت‌های طبیعی بدن کمک گرفت، خاطرنشان کرد: سلول‌های مختلف در بدن انسان قابلیت کشت‌دادن دارند و امکان ایمپلنت آنها در بدن بیمار در شرایط مورد نیاز وجود دارد. به عبارت دیگر، پزشکی بازساختی به بازپیرایی، ساخت مجدد و جایگزینی بافت‌های تخریب شده یا ضایعه دیده می‌پردازد.

دکتر مرادی با اشاره به اینکه بازار مهندسی بافت بسیار پویا است، بیان کرد: گردش مالی در این صنعت در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۰ میلیارد دلار بوده است و برای سال ۲۰۳۰ حدود ۳ برابر این میزان و معادل ۱۷۰ میلیارد دلار، و برای سال ۲۰۵۰ هم این عدد ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است. اکنون اکثر شرکت‌های فعال در این حوزه در حال شتاب در حرکت به این سمت هستند. به همین جهت نباید از اهمیت، کاربرد، کارایی و مزایای حوزه مهندسی بافت غافل شویم.

وی با اشاره به اینکه هر ماده‌ای که در بدن به عنوان یک ماده زیست‌سازگار پذیرش شود قابلیت این را دارد که به عنوان داربست استفاده شود، اما استفاده از محصولات انسانی و جانوری به عنوان داربست‌های بالقوه می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. در سال ۲۰۲۰، ۲۹۳ میلیون رأس گاو،  ۷۰۰ میلیون گوسفند، ۱.۵، ۷ میلیارد مرغ برای مصرف گوشت ذبح شده‌اند. با این حال تمام وزن این حیوانات ذبح شده مصرف خوراکی ندارد و بخش عمده‌ای از آنها به عنوان آلایش دور ریخته می‌شود. حجم این آلایش‌ها بین ۲۷ تا ۴۵ درصد وزن حیوان است. ما در مهندسی بافت معتقدیم که بسیاری از این دورریزها قابل بازپیرایی و استفاده برای مهندسی بافت‌های بدن هستند. به عنوان مثال، در پروژه دکترای من، با استفاده از غضروف مفصلی گوساله که سلول‌زدایی شد، یک داربست غضروفی ساخته شد که قابلیت تمایز سلول‌های کشت شده به غضروف را دارد. از مفاصل یک گاو بالغ بر ۲۵۰ گرم غضروف برداشت می شود که تنها ۱۰ گرم آن برای ساخت داربست‌های غضروف مفصلی برای سطوح ۲ مفصل کامل زانو کافی است.

وی با ذکر این نکته که بحث سلول‌زدایی و استفاده از بافت‌هایی که قابلیت بازپیرایی دارند هم در برنامه کاری ما قرار گرفته است، تأکید کرد: یکی از فرآورده‌هایی که جراحی قلب به‌خصوص در گروه سنی اطفال مورد استفاه قرار می‌گیرد بافت پریکارد یا آبشامه قلبی گاو است، که دور قلب را می‌گیرد و اندازه آن هم نسبتا بزرگ است. پس از حذف بخش های زاید و فرآوری و سلول زدائی، بافت مفید حاصل شده به فرد بیمار پیوند می‌شوند. با توجه به افزایش چشمگیر قیمت محصول مشابه وارداتی، تولید این محصول در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

دانشیار گروه مهندسی بافت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: این پروژه توسط گروه تحقیقاتی ما و با همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های فردوسی و علوم پزشکی مشهد انجام شده است و محصول تولیدی ما مقاومت مکانیکی دو برابر محصول مشابه در بازار را داراست و نمونه پریکارد سلول زدایی شده دارای نانوذره ساخته شده توسط تیم ما بر روی خرگوش پیوند زده شده و نتایج بسیار درخشانی داشته است.

دکتر مرادی گفت: بافت فاسیا در جداره شکم قرار دارد و در جراحی‌های ترمیمی و گوش، حلق و بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بافت بصورت سلول زدایی شده و بعنوان یک محصول به وسیله تیم مشترکی از اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی و فردوسی مشهد تهیه شده است. نمونه ساخته شده به وسیله تیم ما دارای نانوذره‌‎ای است که موجب افزایش چسبندگی و رشد سلولی می‌شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز