title
کد خبر: 251306
00
افراد مبتلا به دیابت باید مواد غذایی را در طول روز چگونه مصرف کنند؟

متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیمار مبتلا به دیابت باید مواد غذایی را در طول روز با مقدار کم و در چندین وعده مصرف کند و اگر برنامه‌ درستی برای یک تغذیه سالم نداشته باشد  با مشکلات زیادی مواجه می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محسن نعمتی اظهار کرد: اهمیت پیشگیری و کنترل دیابت در ۳ پایه تغذیه سالم، فعالیت بدنی مناسب و مصرف دارو بوده و اگر هرکدام از این پایه‌ها نباشد خلل وارد می‌شود.
وی تصریح کرد: عوارض دیابت در کم کاری غده تیروئید، فشار خون، درگیری مغز، کلیه و اندام، قطع عضو و حتی مرگ بوده و باید رژیم غذایی مناسب را در کنار ورزش روزانه و مصرف درست و به اندازه داروی تجویزی از سوی پزشک داشته باشیم تا فرد بتواند به‌صورت طبیعی طول عمر داشته باشد.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: دیابت یک بیماری متابولیک بوده و فردی هست که چاق است و دیابت ندارد و بلعکس فردی که چاق نیست مبتلا به دیابت است، راه ساده ی  دوری از شدت بیماری، کاهش حجم غذا و افزایش وعده های غذایی بوده و متخصص یا کارشناس تغذیه می‌تواند نقش مؤثری در کنترل قند خون بیمار داشته باشد.

دکتر نعمتی افرود: فرد دیابتی باید مواد غذایی را در طول روز به‌صورت قطره چکانی مصرف کند و اگر برنامه‌  درستی برای یک تغذیه سالم نداشته باشد با مشکلات زیادی مواجه می‌شود، نکته‌ای که فقط برای دیابتی‌ها نیست و شامل تمامی گروه‌های جامعه می‌شود.

عضو هیأت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: باید متناسب با فرهنگ منطقه و شغل فرد برنامه‌ریزی وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی را داشته باشیم و در این وعده‌ها باید به مصرف بیشتر فیبرها، سبزی و میوه‌ ها و مصرف کمتر شیرینی‌  و چربی‌ها توجه شود، سبزی ها باید در وعده اصلی و میوه‌ ها در میان وعده مصرف شود.

دکتر نعمتی با بیان اینکه تا زمانی که قند خون بیماری دیابتی کنترل نشود و به وزن وی دست نمی‌زنیم، خاطرنشان کرد: باید ابتدا قند خون فرد بیمار کنترل شود تا اینکه به جای چربی، ماهیچه وی سوزانده نشود.

وی با اشاره به اینکه در فرد دیابتی ماهانه بین ۲ تا ۴ کیلو وزنش را کم می‌کنیم که به‌خوبی کنترل شود و در کنار آن کنترل قند را هم با همکاری متخصص غدد داریم، تصریح کرد: اگر در مراحل اولیه ۱۰ درصد وزن اضافه کم شود قابل قبول است و نباید در این خصوص پافشاری  داشته باشیم، به‌طور مثال اگر وزن فرد ۱۰۰ کیلویی به ۹۰ کیلوگرم کاهش یافته قابل قبول است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید جلوی عوارض دیابت را بگیریم و در کنار آن آگاه‌سازی لازم را با همکاری اصحاب رسانه در جهت آشنایی مردم و دوری از بیماری و عوارض ناشی از آن داشته باشیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز