title
کد خبر: 251172
00
چگونه به رژیم کاهش وزن پایبند باشیم؟

همیشه پایبندی به رژیم یک چالش است. تصمیم به گرفتن یک رژیم لاغری سخت است و انگیزه قوی می خواهد. اما میان راه، این انگیزه ها کم رنگ می شوند بنابراین باید در پی راهکارهایی برای تقویت شان بود تا نهایتا نتیجه دلخواه بدست آید.

به گزارش بهداشت نیوز، اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید و آن را برای همیشه حفظ کنید، این پنج راهکار به شما در انجام این کار کمک می کند.

 

1. اهداف خود را به درستی تعیین کنید
اکثر افرادی که در تلاش برای کاهش وزن و سلامت بیشتر هستند، تنها بر هدف و مقصد نهایی خود که صرفا کاهش عدد وزنشان است، تمرکز می کنند. اما مهم است که در حین این مسیر دیگر ابعاد رژیم غذایی و تغییرات ورزشی که شما را به هدف نزدیک می‌کند را دست کم نگیرید. بنابراین، 2 یا 3 هدف برای رژیم غذایی و ورزش در زمان مشخصی که مشتاق به انجام آن هستید، انتخاب کنید و مطمئن شوید که انتخاب هایتان واقع بینانه و مشخص هستند. به عنوان مثال، "بیشتر ورزش کردن" یک هدف فوق العاده است اما مشخص نیست. در حالیکه "هر روز 2 کیلومتر پیاده روی کردن" مشخص و قابل اندازه گیری است. اما آیا اگر تازه کار هستید ، واقع بینانه است؟! 

 

انتخاب هدفی با عنوان "هر روز 30 دقیقه پیاده روی" از موارد قبلی بهتر است اما همچنان کامل نیست! به عنوان مثال، اگر کارهایتان با هم تداخل داشته باشند یا شرایط آب و هوایی مناسب نباشد چه راهکاری را باید اضافه کرد؟ بهترین هدف، هدفی با عنوان «هر هفته به مدت 5 روز، 30 دقیقه پیاده روی کردن» است . چراکه مثالی مشخص و واقع بینانه محسوب می شود.


2.  محرک های اطراف خود را بشناسید
آیا در زندگی‌تان موقعیت هایی وجود دارد که در آن‌ها میل بیشتری به غذا خوردن داشته باشید؟ به آنها توجه  کنید! برای مثال، ممکن است متوجه آن شوید که در زمان بی حوصلگی یا استرس، بیشتر پرخوری می‌کنید. 
 سپس می‌توانید راه هایی را برای دور زدن این محرک ها بیابید. به عنوان مثال، می‌توانید فعالیت هایی در جهت کاهش استرس خود انجام دهید یا اینکه بعضی از خوراکی ها را تهیه نکنید، چراکه اگر در معرض دید و در دسترس باشند، احتمال میل به خوردن آنها بیشتر است. 

                       

3. غذایتان را به اندازه‌ای میل کنید که احساس گرسنگی نکنید   
درست است، شما باید پس از مصرف غذا احساس سیری بکنید. اما چطور؟! این قضیه بیشتر در مورد زمان غذا خوردن صدق می‌کند و به طور خاص 15 دقیقه. شما حداقل به این مقدار زمان نیاز دارید تا احساس سیری کنید. بنابراین، آهسته تر غذا را بجوید و به مغزتان زمان کافی بدهید تا متوجه شود که شما غذا میل کرده‌اید و پیام سیری ارسال کند.

 

نوع غذایی که می‌خورید نیز تاثیرگذار است. به عنوان مثال، فیبرها (مانند میوه ها و سبزیجات) احساس سیری بیشتری در شما ایجاد می‌کنند. ترفند دیگر برای احساس سیری بیشتر این است که از بشقاب های کوچکتر استفاده کنید تا مقادیر کم غذا خیلی هم کم به نظر نرسند. همچنین، تغییر در برنامه غذایی‌تان می تواند در رسیدن به هدف به شما کمک شایانی کند، به خصوص اگر عادت به حذف یا تاخیر در وعده های غذایی خود دارید و بعداً برای جبران گرسنگی‌تان پرخوری می کنید.

 

4.  به موفقیت خود در مسیر کاهش وزن پاداش دهید 
یک پاداش خوب پاداشی است که مطلوب و به موقع است و به دستیابی به هدفتان بستگی دارد . این پاداش‌ها ممکن است شامل پذیرایی از خود با تماشای یک فیلم، مرخصی بعد از ظهر از محل کار یا اختصاص دادن یک ساعت وقت به خودتان باشد. به یاد داشته باشید که بسیاری از پاداش‌های کوچکی که برای رسیدن به اهداف کوچک داده می‌شوند، می‌توانند بسیار بهتر و موثرتر از پاداش‌های بزرگ‌تر برای اهداف طولانی و دشوار عمل کنند.


5 . مسیر پیشرفت خود را پیگیری کنید 
مواردی مانند میزان فعالیت ورزشی و آنچه می‌خورید را یادداشت کنید. برنامه‌های زیادی بر روی تلفن همراه یا کامپیوتر شما وجود دارند که می توانید آنها را نصب کنید و از ویژگی‌های مفید آنها در این راه کمک بگیرید . انجام این کار می تواند دید شما را به فعالیت‌هایی که در حال حاضر انجام می دهید و همچنین کارهایی که برای رسیدن به اهداف کاهش وزن خود تعیین کرده اید، واقع بینانه تر کند. 

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز