title
کد خبر: 250958
00
۵ افسانه در مورد خواب: باور‌های غلط رایج که باید کنار گذاشته شوند

خوابیدن منظم به محض دراز کشیدن و یا حتی در حالت نشسته می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال خواب تشخیص داده نشده باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، خواب یکی از قدرتمندترین ابزار‌های سلامتی ما است. خواب به همه چیز از پیشگیری از بیماری قلبی و آلزایمر گرفته تا حمایت از کاهش وزن و ایمنی مرتبط است. شاید در ظاهر ساده به نظر برسد که بگوییم: خب، پس برو دراز بکش و طول عمر بیش تری داشته باشد. با این وجود، موضوع همیشه به این سادگی نیست. در ادامه چند واقعیت مهم در مورد داشتن خواب خوب و با کیفیت وجود دارد که به آن خواهیم پرداخت:

افسانه شماره یک: برخی افراد صرفا به پنج ساعت خواب نیاز دارند
حقیقت: تنها حدود یک درصد از ما می‌توانیم زمانی که به طور منظم پنج یا شش ساعت خوابیده ایم به خوبی فعالیت کنیم. "مایکل اسکالین" استادیار روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه بیلر در تگزاس در ایالات متحده می‌گوید: "برای تمام افراد دیگر هفت یا هشت ساعت خواب به منظور سلامت و عملکرد مطلوب توصیه می‌شود".

میزان کم‌تر خواب با افزایش خطر چاقی، دیابت، فشار خون بالا و مشکلات حافظه مرتبط خواهد بود. اسکالین اشاره می‌کند در حالی که برخی از افراد ممکن است فکر کنند که با خواب کم‌تر نیز کارکرد خوبی در زندگی روزمره شان دارند ممکن است متوجه تاثیر تجمعی کمبود خواب بر سلامت جسمی و روانی خود نباشند. وقتی افرادی که کمتر از هفت تا هشت ساعت می‌خوابند میزان خواب مطلوب را آغاز می‌کنند اغلب شاهد افزایش نتایج و اثرات مثبت در آنان هستیم".

افسانه شماره ۲: ملاتونین طبیعی است بنابراین مصرف آن مشکلی ندارد
حقیقت: نتایج تحقیقات نشان می‌دهند در حالی که مصرف دوز‌های پایین ملاتونین به طور کلی بی خطر است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث ایجاد سردرد، فشار خون بالا یا پایین، خواب آلودگی در طول روز و استفراغ شود. حتی در دوز‌های توصیه شده (بین ۰.۳ میلی گرم تا ۵ میلی گرم یک تا دو ساعت پیش از خواب) نیز ملاتونین می‌تواند باعث گیجی در طول روز یا عوارض گوارشی مانند حالت تهوع شود.

"کارلیرا وایس" دکترای تخصصی خواب در دانشکده پرستاری دانشگاه بوفالو در نیویورک می‌گوید: "این دارو هم چنین می‌تواند با دارو‌هایی مانند دارو‌های ضد بارداری و دارو‌های فشار خون تداخل داشته باشد و نباید در دوران بارداری مصرف شود. پیش از مصرف شخصی ملاتونین یا دادن آن به فرزندان تان با پزشک مشورت کنید".

افسانه شماره ۳: چرت زدن می‌تواند کمبود خواب شبانه را جبران کند
حقیقت: چرت زدن نمی‌تواند به طور کامل جایگزین خواب از دست رفته شود اگرچه اگر کم خواب هستید چرت کوتاهی در طول روز می‌تواند باعث شود در آن لحظه احساس بهتری داشته باشید. چرت زدن ممکن است شما را در چرخه کامل چهار مرحله‌ای خواب نبرد بنابراین از مزایایی مانند توانایی مرحله سوم خواب که کمک به تقویت ایمنی و ترمیم آسیب‌ها را شامل می‌شود برخوردار نیست.

چرت زدن می‌تواند در صورت دچار شدن به بی خوابی یا آپنه خواب* نیز نتیجه معکوس داشته باشد، زیرا می‌تواند بدان معنا باشد که شما در شب بیش‌تر به خواب می‌روید و ریتم شبانه روی تان را مختل می‌سازد. ریتم شبانه روزی ساعت درونی بدن شماست که وقت خوابیدن و بیدار شدن تان را تنظیم و هماهنگ می‌کنند. بنابراین، از چرت‌های روزانه این گونه استفاده کنید: برای خواب آلودگی گهگاهی در طول روز یعنی چرت‌های کوتاه ۳۰ دقیقه‌ای پیش از ساعت ۳ بعدازظهر. چرت زدن برای جلوگیری از گیجی و تداخل با خواب شبانه می‌تواند هوشیاری، تمرکز و توجه را بهبود بخشد.

افسانه شماره ۴: خروپف اگر شریک زندگی تان را آزار ندهد، مشکل بزرگی نیست
حقیقت: این واقعیت که شریک زندگی تان از دست خروپف‌های شما از تختخواب به سمت خوابیدن روی مبل فرار نکرده بدان معنا نیست که همه چیز خوب پیش می‌رود! خروپف یکی از علائم اصلی آپنه خواب* است. اسکالین می‌گوید:"این صدا (خروپف) بدان خاطر است که انسدادی در مسیر تنفس وجود دارد. نداشتن اکسیژن کافی باعث می‌شود پمپاژ خون دشوارتر شده و منجر به افزایش فشار خون شود و گاهی اوقات سبب می‌شود چندین بار از خواب بیدار شوید. این یکی از دلایلی است که آپنه خواب خطر بیماری قلبی، حملات قلبی، دیابت و مرگ زودرس را افزایش می‌دهد".

"جوزف دزیرزوسکی" معاون تحقیقات و امور علمی در بنیاد ملی خواب امریکا می‌گوید: "علیرغم آن که تمام خروپف کنندگان دچار آپنه خواب نیستند و ۲ درصد از افرادی که مبتلا به آپنه خواب هستند خروپف نمی‌کنند با این وجود، نسبت به علائمی مانند خواب‌آلودگی در طول روز، سردرد صبحگاهی و فشار خون بالا آگاه باشید".

افسانه شماره ۵: نداشتن مشکل در خواب به این معنی است که شما وجدان پاکی دارید
حقیقت: خیر، لزوما این گونه نیست. وایس می‌گوید مطمئنا ممکن است به قدری بافضیلت باشید که زندگی تان بدون استرس باشد. با این وجود، خوابیدن منظم به محض دراز کشیدن و یا حتی در حالت نشسته می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال خواب تشخیص داده نشده باشد. دزیرزوسکی می‌گوید این بدان معناست که ممکن است خواب با کیفیت کافی نداشته باشید.

اگر به طور کلی در طول روز احساس آسودگی می‌کنید سریع به خواب رفتن ممکن است جای نگرانی نداشته باشد. با این وجود، اگر به سرعت افتادن یک کلاه بر روی زمین خواب تان می‌برد و در طول روز نیز دچار خواب آلودگی می‌شوید به خصوص اگر در اماکن عمومی مانند محل کار به خواب می‌روید حتما با پزشک خود صحبت کنید، زیرا این نشانه‌ای از آن است که ممکن است در شب خواب خوبی نداشته باشید.

آپنه خواب عبارت است از وقفه تنفسی بیش از ۱۰ ثانیه در خواب. آپنه به سه نوع متفاوت تقسیم بندی شده است: آپنه می‌تواند انسدادی باشد یعنی بر اثر انسداد در راه‌های هوایی فوقانی به وجود آید. آپنه می‌تواند مرکزی بوده یعنی به علت مشکلات مغزی ایجاد شود و هم چنین می‌تواند مختلط باشد (ترکیبی از هر دو مورد).


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز