title
کد خبر: 250768
00
همه چیز در مورد اسهال کودکان

"اسهال" یکی از ناراحتی‌های بسیار شایع در کودکان است که به‌دلیل التهاب مخاط جداره معده و روده‌ها اتفاق می‌افتد. طی دوره بروز اسهال باید به تامین آب بدن توجه داشت زیرا کم‌آبی مهم‌ترین عارضه محسوب می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، در صورتی‌که اسهال ناشی از عفونت‌های باکتریایی یا انگلی باشد، مصرف داروهای مقابله با این عوامل ضروری خواهدبود. 

شایع‌ترین علت "اسهال" حاد در کودکان، عفونت ویروسی است 


مدفوع رقیق بیش از سه مرتبه در طول روز به‌عنوان "اسهال" شناخته می‌شود که اگر ناگهانی بروز کند و دو هفته ادامه پیدا کند، اسهال حاد است. اسهال به‌دلیل التهاب مخاط جداره معده و روده اتفاق می‌افتد و در واقع یک علامت است نه یک بیماری. 


شایع‌ترین علت اسهال حاد در کودکان، عفونت ویروسی است که گاستروانتریت یا التهاب معده‌ای روده‌ای حاد ویروسی به‌خصوص در فصل زمستان شیوع پیدا می‌کند. این بیماری معمولا با استفراغ و تب نیز همراه است. اسهال ممکن است ناشی از منشا باکتریایی مانند مسمومیت باکتریایی باشد. رویش سخت دندان‌‌های کودک، اوتیت یا نازوفارنژیت نیز اغلب با اسهال همراه است. 


مراقب کم‌‌آبی بدن کودک باشید


مراقبت‌‌های بهداشتی و تغذیه کودک مهم‌ترین درمان اسهال ویروسی محسوب می‌شود. اما در وهله اول باید به عارضه جدی اسهال یعنی کم‌آبی بدن توجه کرد. شیرخواران کمتر از 6 ماه بسیار مستعد این مشکل هستند زیرا به‌سرعت آب بدن را از دست می‌دهند. 


بی‌قراری و رفتارهای غیرعادی، تیرگی رنگ پوست، گودشدن زیر چشم، خواب‌آلودگی غیرعادی و کاهش یا تیره‌شدن رنگ ادرار مهم‌ترین علائم کم‌آبی بدن کودک است. 


معمولا برای جبران آب بدن، پزشک مصرف محلول ORS را تجویز می‌کند که در حد یک جرعه اما چند نوبت در ساعت باید به کودک خورانده شود. با مصرف این محلول علاوه بر تامین مایعات بدن، املاح موردنیاز نیز جبران می‌شود. پودر ORS را می‌توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد. 


خوراکی‌های چرب و شیرین به کودک ندهید


برای تسریع بهبود اسهال لازم است برنج، هویج، موز و کمپوت سیب بدون شکر به‌عنوان غذاهای مفید برای کودک در نظر گرفته‌شود. افزودن نمک به غذاها برای تامین سدیم موردنیاز بدن توصیه می‌شود. 


اما کودک نباید غذاهای چرب یا شیرین، لبنیات و سبزیجات خام بخورد. پس از سه تا چهار روز که اسهال کودک بهتر شد می‌توان رژیم غذای معمولی را برای او شروع کرد. 


ممکن است پزشک داروهای ضداسپاسم را برای تسکین دردهای شکم تجویز کند اما از مصرف خودسرانه این داروها باید پرهیز نمود. داروهای آنتی‌بیوتیک نیز فقط در موارد عفونت باکتریایی لازم است. 


چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟


اگر کودک طی دوره اسهال به‌خوبی غذا می‌خورد و آب کافی می‌نوشد و حال عمومی مساعدی دارد، جای نگرانی نیست. اما اگر بیش از 5% وزن را از دست دهد نشانه‌ای ازکم‌آبی بدن است که نیاز به مشورت سریع با پزشک خواهدبود. در چنین مواردی ممکن است پزشک، بستری در بیمارستان را لازم بداند تا با تزریق وریدی هرچه زودتر نیاز بدن تامین گردد. 


اگر پزشک به عفونت باکتریایی یا انگلی مشکوک باشد نیز معمولا آزمایش مدفوع درخواست می‌دهد تا بتواند داروی مناسب را تجویز کند. 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز