title
کد خبر: 249010
00
انواع ناهنجاری های فکی کدامند؟!

یکی از عارضه های بسیار شایعی که می تواند در تمامی افراد وجود داشته باشد، ناهنجاری های فکی است. به نظر شما این ناهنجاری ها به چه دلایلی ایجاد می شوند؟ آیا می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد؟ انواع آن ها کدام اند و چه روشهای درمانی دارند؟

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر «عباس کریمی»، متخصص جراحی فک وصورت در گفت و گو با این شبکه رادیویی در خصوص ساختار طبیعی فک و دندان ها گفت: «ناحیه فک و صورت سه قسمت دارد. قسمت بالایی که ثابت است، قسمت میانی (بالا) و تحتانی فک که پایین است ،و بخشی است که حرکت می کند. در یک حالت طبیعی، فک بالا و پایین به وسیله دندانها با هم چفت می شوند. چفت شدن باعث ایجاد هماهنگی طبیعی در صورت می شود تا افراد بتوانند خوب غذا بخورند و خوب صحبت کنند. اگر در اینجا ناهنجاری وجود داشته باشد، فرد نمی تواند غذا بخورد یا صحبت کند.»
وی در ادامه شایع ترین ناهنجاری ها در فک و صورت را در قسمتِ عقبِ فکِ بالا یا قسمتِ جلو فکِ پایین دانست و گفت: «بسیاری از ناهنجاری ها مادرزادی هستند. این ناهنجاری ها فقط در استخوان فک ها نیست؛ بلکه دندان ها نیز مشکل دارند. هنگامی که فک ها با هم چفت نشوند، دندان ها به مرور زمان تکان می خورند تا به طور طبیعی این چفت شدن انجام شود. در کودکان این حالت وجود دارد و توسط متخصص قابل تشخیص است؛ ولی در بلوغ و سنین ۱۵ الی ۱۶ سالگی این ناهنجاری دیده می شود و افراد عادی هم می توانند متوجه ناهنجاری ها شوند.»
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: «سلامت دهان ودندان برای افراد مهم است؛ چون اگر افراد نتوانند خوب غذا بخورد، مشکلات گوارشی خواهند داشت. برای خوب غذا خوردن، باید دندان ها در سلامت باشند. ناهنجاری نه تنها در فکها، بلکه در دندان ها نیز وجود دارد. احتمال پوسیدگی در دندان های کج شده که در حالت طبیعی نیستند، وجود دارد.»
کریمی در ادامه تصریح کرد: «اگر کوچک ترین ناهنجاری در صورت مشاهده کردید به طور مثال، صورت صاف نیست، یا ناقرینگی مشاهده می کنید؛ بدان معناست که دندان ها با هم چفت نیستند، و می بایست به جراح فک و صورت و دهان و یا متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و از زمان درمان ایده آل آگاه آن شوید».
وی در خصوص زمان ایده ال درمان ناهنجاری های فک و صورت اظهارکرد: «بهتر است زمان مراجعه قبل از کامل شدن رشد فک باشد تا اگر لازم باشد درمان را شروع کنیم و اگر نیاز به جراحی باشد، بعد از رشد فکها یعنی بعد از ۱۷ الی ۱۸ سالگی جراحی کنیم. اگر درمان دیرتر انجام شود،عوارض آن هم بیشتر خواهد بود.»
گفتنی است، برنامه های شبکه رادیویی سلامت به صورت ۲۴ ساعت از موج اف.ام ردیف ۱۰۲ مگاهرتز تقدیم شنونده های صدای دانش، نشاط و آرامش می شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز