title
کد خبر: 248751
00
نوزاد ۱۲ ساعته در یک عمل نادر در بیمارستان این شهر از مرگ حتمی نجات یافت

متخصص جراحی مغز و اعصاب بیمارستان شهید مدرس ساوه گفت: نوزادی که تنها ۱۲ ساعت از تولد او گذشته بود در یک عمل نادر جراحی در این بیمارستان از مرگ حتمی نجات یافت.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر احسان فرهادی با اعلام این خبر اظهار کرد: این نوزاد که ظهر روز ششم آبان در بیمارستان شهید چمران ساوه متولد شده بود به دلیل اسپاسم عضلات و نبود متخصص فوق نوزادان جهت درمان به بیمارستان شهید مدرس اعزام شد. پس از انجام سونوگرافی مغزی، خونریزی مغزی در این نوزاد مشاهده شد و برای بررسی دقیق محل خونریزی، سی تی اسکن انجام شد که نشان دهنده خونریزی شدید مغزی بود. در این حالت فشار شدید بر روی مغز، جان نوزاد را تهدید می‌کرد و هر لحظه امکان مرگ او وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه این نوزاد در ساعت ۱۲ ظهر متولد شده بود و از ساعت ۱۲ همان شب جهت عمل جراحی به اتاق عمل اعزام شد، اظهار کرد: در اتاق عمل با کمک متخصص نوزادان و بیهوشی عمل کرانیوتومی فرونتوتمپوروپاریتال چپ یا برش ناحیه پیشانی و گیجگاهی جمجمه و تخلیه خونریزی داخل مغزی با موفقیت انجام شد.

دکتر فرهادی افزود: معمولا این نوع خونریزی در مغز بر اثر ترومای زایمان صورت می‌گیرد اما مادر این نوزاد ترومای زایمان نداشته و نوزاد با سزارین متولد شده بود و پس از پایداری شرایط بیمار، باید علت دقیق خونریزی بررسی شود.

وی افزود: پس از تثبیت شرایط نوزاد باید به یک مرکز درمانی مجهز اعزام شود تا آنژیوگرافی عروق مغزی برای وی انجام و هرگونه ناهنجاری و آنومالی عروق مغزی بررسی شود و در خصوص علت این خونریزی اعلام نظر دقیق صورت گیرد.

فرهادی بیان کرد: قطعا این نوع عمل جراحی در دنیا مرسوم است اما به لحاظ سن نوزاد که تنها ۱۲ ساعت از به دنیا آمدن او گذشته بود نادر است چرا که حتی رگ گرفتن برای نوزاد در این رنج سنی بسیار دشوار و سخت است، اما با این حال عمل جراحی با موفقیت انجام شد و نوزاد از مرگ حتمی نجات یافت.
منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز