title
کد خبر: 248714
00
توصیه های طب ایرانی و مکمل در مراقبت و رفع پدیکولوزیس

دانش آموخته ی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با شروع فصل پاییز و بازشدن مدارس، شیوع پدیکولوزیس (شپش) در میان دانش آموزان افزایش می یابد اظهار کرد: برای درمان این مشکل، همزمان با رعایت بهداشت فردی (مانند کوتاه کردن موها) و شستشوی لباس ها و ملحفه ها با آب داغ، یک پارچه سفید روی پشت و شانه های فرد پهن کنید و با شانه مخصوص که دندانه های فلزی دارد، موها را مرتب شانه کنید تا اجزای بدن شپش از روی تار موها جدا شود و هر بار دندانه های شانه را تمیز کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر عالیه کیانی در گفتگو با وب دا خاطر نشان کرد: ترکیب سرکه و روغن‌های گیاهی مانند زیتون، نارگیل یا وازلین یا سس مایونز، درکشته شدن و لیز خوردن شپش‌ها و رشکها از روی مو ‌مؤثر است.

وی تصریح کرد: استفاده از شامپو پرمترین یک درصد ، لوسیون دایلیس (دایمتیکون ۴ درصد)، ضد عفونی کردن کلاسها و اتاقها، معاینه مکرر همه دانش آموزان و اعضای خانواده، قرار دادن کلاه و کاپشن هر دانش آموز داخل کاور جداگانه ( لباسهای همه دانش آموزان روی یک چوب رختی تلنبار نشوند) و  قرار دادن لباسها داخل پلاستیک جداگانه در کمدهای استخر و ورزشگاه از جمله راهکارهای مقابله با پدیکولوزیس محسوب می شود.

وی افزود: فاصله نزدیک سر و صورت دانش آموزان مهدکودک ها و ابتدایی، جالباسی مملو از کاپشن های دانش آموزان خوابگاه،  آرایشگاه،  آتلیه عکاسی، پوشیدن انواع کلاه و روسری و لباسهای محلی و مدل (لباس مشترک حتی برای لحظه ای کوتاه)از عوامل مؤثر در افزایش شپش و وجود رشک در فاصله کمتر از ۴ سانتی متری از پوست سر و جدانشدنِ آسانِ آن از موها، نشانه زنده بودن تخم شپش است.

دانش آموخته ی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد علت عود شپش از دیدگاه طب ایرانی را، داشتن سوءمزاج  تر و تجمع اخلاط بد (امتلا بدن  از رطوبتهای غلیظ) عنوان کرد و گفت: پاکسازی بدن از رطوبتهای غلیظ با استحمام کردن و پرهیز از خوردن غذاهای غلیظ مانند هلیم، شله، پیتزا و فست فود، سس کارخانه ای،گوشت گاو و گوساله، گوشت شکار، غذا‏هاى کنسرو شده، کلّه‌پاچه و به‌ویژه پاچه، ماهی شور، دل و جگر و قلوه، سالادالویه می تواند در پیشگیری از این مشکل مؤثر باشد.

دکتر کیانی یکی دیگر از راهکارهای درمان این بیماری را، پرهیز از زیاده روی در مصرف انجیر دانست و گفت: شستشوی پوست سر و بدن با گیاهان قابض مانند چغندر و پونه و مورد (آس)، پوست انار، سماق و سرکه و اسپند، سدر، حنا و شنبلیله که با کمی روغن زیتون ترکیب شده است، از راهکارهای درمان این بیماری است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
چاپ آبان
اینستاگرام بهداشت نیوز