title
کد خبر: 247754
00
مصرف تخم‌مرغ موجب کاهش پاسخ‌های التهابی در بدن می‌شود

مدیر گروه بهبود تغذیه دانتشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف تخم‌مرغ نه تنها اثر منفی بر روی احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی ندارد، بلکه موجب کاهش پاسخ‌های التهابی در بدن می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر زهرا اباصلتی در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: تخم‌مرغ یکی از معدود غذاهای شناخته شده در طبیعت است که می‌تواند نیازهای بدن را به‌طور متعادل تأمین نماید و عمده‌ترین ویژگی تخم‌مرغ و وجه تمایز آن نسبت به سایر مواد غذایی، ترکیب پروتئینی موجود در آن (سفیده 60 % و زرده 40 %) و ترکیبات مهم دیگر آن نظیر کولین، لوتئین و گزانتین و تولید بسیار کم انرژی در حدود 76 کیلوکالری بوده است.

وی ضمن توصیه مردم در خصوص عدم توجه به باورهای غلط در مورد کلسترول تخم‌مرغ، بیان کرد: تخم‌مرغ به دلیل دارا بودن 210 میلی‌گرم کلسترول در دهه‌های گذشته جایگاه مناسبی در سبد غذایی مردم نداشته، چون تصور می‌شد که با خوردن آن کلسترول خون افزایش یافته و در نتیجه بیماری‌های قلبی و عروقی و خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد، اما امروزه مطالعات متعددی که توسط محققان بسیار معتبر و در طول سال‌های متمادی بر روی افراد بسیار زیادی در کشورهای مختلف صورت گرفته خلاف این موارد را ثابت کرده است.

مدیر گروه بهبود تغذیه دانتشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تغذیه با تخم‌مرغ تغییر بسیار کمی در نسبت LDL به HDL را که مهمترین شاخص برای تعیین احتمال خطر بیماری‌های قلبی است می‌دهد، خاطرنشان کرد: در نتیجه این موضوع باید بگوییم که نه تنها اثر منفی بر روی احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی ندارد، بلکه باعث کاهش پاسخ‌های التهابی در بدن می‌گردد.

دکتر اباصلتی تصریح کرد: مصرف تخم‌مرغ در گروه‌های جمعیتی مختلف دنیا و یا در داخل یک گروه جمعیتی خاص ارتباطی با کلسترول خون ندارد و شواهد اپیدمیولوژیکی هم حاکی از این است که سرانه مصرف تخم‌مرغ در فرهنگ‌های مختلف ارتباطی با میزان بروز بیماری‌های قلبی نداشته و حتی در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در افرادی که یک تخم‌مرغ در هفته و کسانی که یک تخم‌مرغ در روز مصرف می‌کنند ارتباطی مشاهده نشده است.

وی با ذکر این نکته که آنچه که در تولید کلسترول خون در بدن نقش دارد اسیدهای چرب اشباع به‌ویژه نوع ترانس است و نه کلسترول‌های غذایی، تأکید کرد: در تخم‌مرغ تنها یک سوم اسیدهای چرب آن از نوع اشباع بوده و کلسترولی هم که در اثر خوردن تخم‌مرغ در بدن تولید می‌شود از نوع کلسترول خوب است و اسید چرب ترانس بیشتر در روغن‌های جامد نباتی، فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس، کالباس، روغن موجود در شیرینی‌های قنادی و غذاهای سرخ شده آماده وجود دارد.

مدیر گروه بهبود تغذیه دانتشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: به دلیل مطالعات متعدد از سال‌ها پیش توسط انجمن بین‌المللی تخم‌مرغ و بسیاری از کشورهای مطرح دنیا شعاری برای تشویق جوامع به بازگشت برای مصرف تخم‌مرغ و بهره‌برداری کامل از این ماده غذایی کامل و بسیار مفید بدون ترس از آن و در ایران هم شعار "هر انسان سالم، یک تخم مرغ در هر روز، "An egg a day is توسط ستاد ترویج مصرف تخم‌مرغ مطرح شد.

دکتر اباصلتی افزود: مصرف تخم‌مرغ در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و کلیه بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه اکید می‌شود، مصرف یک تخم مرغ در روز در این افراد بلامانع بوده و در برخی موارد توصیه اضافه‌تر هم ممکن است صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه میزان مصرف مناسب تخم‌مرغ در کودکان از پایان 6 ماهگی تا یک سالگی مصرف یک عدد کامل یک روز در میان و از 2 سالگی به بالا یک عدد در هر روز بوده است، گفت: به مادرانی که فرزند شیرخوار دارند توصیه‌ می‌کنیم که پس از پایان 6 ماهگی کودک و زمان آغاز غذاهای کمکی در کنار شیر مادر، طبق موارد اشاره شده تخم‌مرغ را در برنامه غذایی فرزند خود لحاظ کنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه دانتشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین در خصوص اینکه چه افرادی باید در مصرف تخم‌مرغ احتیاط کنند، گفت: گرچه در برخی شرایط باید در مصرف تخم‌مرغ کامل ملاحظاتی صورت پذیرد، اما به دلیل خواص ویژه و منحصر به فردی که در تخم‌مرغ وجود داشته و عدم مصرف آن می‌تواند کمبود موادی مثل کولین، لوتئین و گزانتین را به‌خصوص در این افراد به همراه داشته باشد، لذا نه تنها نباید مصرف تخم‌مرغ در هیچ گروه سنی حذف شود، بلکه باید مقدار مصرف آن با نظر پزشک معالج تعدیل شود، حتی در افراد دارای بیماری‌هایی همچون دیابت، فشار خون بالا و قلبی و عروقی مصرف تا حدود 3 عدد در هفته نیز پیشنهاد می‌شود.

دکتر اباصلتی بیان کرد: افرادی که دچار بیماری‌های دیابت، قلبی و عروقی و فشارخون بالا هستند باید از خوردن غذاهای چرب و پرنمک همراه با تخم‌مرغ خودداری کنند و برای این  افراد باید روش پخت تخم‌مرغ‌های آب‌پز و بدون روغن را انتخاب کرد که در اینصورت نه تنها خطری نخواهد داشت، بلکه در این گروه‌های خاص مفید هم خواهد بود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز