title
کد خبر: 247191
00
تأثیر شگرف ورزش بر جلوگیری از پیشرفت بیماری MS

پژوهشگران دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران در نتیجه تحقیقات خود نشان دادند که فعالیت ورزشی منظم می‌تواند از پیشرفت بیماری MS جلوگیری کند.

به گزارش بهداشت نیوز، در پژوهش توسعه‌ای محققان علوم ورزشی که زیر نظر دکتر محمدرضا کردی استاد دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران انجام شد، تأثیر فعالیت ورزشی منظم بر روی مدل حیوانی بیماری MS در دو فاز تأثیر پیشگیرانه (preconditioning) و درمانی (postconditioning) مورد بررسی قرار گرفت.

در فاز پیشگیرانه، موش‌ها ابتدا به مدت ۴ هفته دو نوع فعالیت ورزشی اختیاری و اجباری را انجام دادند؛ سپس القای بیماری MS انجام شد. در فاز درمانی ابتدا القای بیماری انجام و سپس موش‌ها به مدت چهار هفته دو نوع فعالیت ورزشی اختیاری و اجباری را انجام دادند. سپس در روز ۳۰ پس از القا (دوره مزمن بیماری MS) موش‌ها تشریح و بافت مغز و نخاع آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.

ارزیابی‌ها نشان داد که فعالیت ورزشی منظم می‌تواند با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو، کاهش نفوذ سلول‌های ایمنی به داخل CNS کاهش تخریب سد خونی- مغزی و جلوگیری از تخریب غلاف میلین با کاهش بیان ژن‌های درگیر در تخریب غلاف میلین، شدت بیماری را در دوره مزمن بیماری MS کاهش دهد.

نتایج حاصل از این پژوهش در چندین ژورنال داخلی و بین‌المللی معتبر از جمله neuroscience letter و journal of neuroimmunology منتشر شده است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز