title
کد خبر: 247184
00
این بیماری کُشنده ویروسی سیستم عصبی مرکزی را جدی بگیرید

هاری، بیماری حاد و کشنده ویروسی سیستم عصبی مرکزی است که انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به‌طور تصادفی و غالباً ازطریق گزش به آن مبتلا می‌شوند.

به گزارش بهداشت نیوز،  با وجود کشف روش­های درمان بسیاری از بیماری­هایی که قبلا درمان­پذیر نبوده­اند، هنوز هاری به عنوان یک بیماری کُشنده مطرح است و اهمیت جهانی خود را حفظ کرده است.

دکتر بهزاد نجف‌پور، رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان این مطالب، افزود: اگرچه بیماری هاری از راه پوست سالم قابل سرایت نیست، ولی وجود زخم در پوست، حتی وجود زخم‌های بسیار کوچک (در حد خراش) همچنین تماس بزاق حیوان با اندام‌های مخاطی انسان، مانند: چشم و دهان، موجب انتقال ویروس هاری می‌شود و فرد باید فوراً تحت درمان  و پیشگیری از این بیماری(شامل: شستشوی زخم به مدت 15 دقیقه و تزریق واکسن) قرارگیرد.

 این مقام مسؤول در مورد شعار روز جهانی هاری( 28 سپتامبر، مصادف با ششم مهر) در سال 2023 با عنوان «پیشگیری از هاری با همکاری بین‌بخشی» گفت: تقویت همکاری بین بخشی از مهم‌ترین استراتژی‌ها در موفقیت برنامه کنترل و پیشگیری از حیوان گزیدگی و هاری است.

ارتقای آگاهی و شناخت هرچه بیشتر عموم مردم
منیر مهدی‌پور، کارشناس مسؤول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکزبهداشت شهیدبلندیان شهرستان قزوین نیز در این رابطه اظهار کرد: ارتقای آگاهی و شناخت هرچه بیشتر عموم مردم، بویژه دانش آموزان و اولیای آنان، صاحبین دام و حیوانات به ویژه سگ، در زمینه بیماری هاری و راه‌های انتقال آن، همچنان به عنوان یکی از اولویت‌های آموزشی این مرکز است.

وی با تأکید به اینکه اجرای مستمر برنامه‌های آموزشی طراحی شده با محوریت واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر برای گروه‌های هدف، به‌صورت آبشاری، به منظور ارتقای آگاهی جامعه، از اقدامات مهم این مرکز است؛ افزود: برگزاری کارگروه مدیریت و کنترل جمعیت سگ‌های بلا‌صاحب با حضور ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط ازجمله شهرداری‌ها، شبکه دامپزشکی، محیط زیست شهرستان و پیگیری مصوبات این نشست‌ها، همواره در دستور کار این شهرستان قرار گرفته است.

واکسیناسیون رایگان سگ‌های صاحب‌دار
مجید عیسی‌زاده، کارشناس برنامه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین هم بیان کرد: بررسی‌های انجام شده در کشورهای مختلف نشان داده است با واکسیناسیون حداقل 70درصد سگ‌های محیط پیرامون، احتمال انتقال این بیماری به انسان، به صفر نزدیک می‌شود.

وی در همین راستا از واکسیناسیون رایگان سگ‌های صاحب‌دار توسط اداره دامپزشکی شهرستان خبر داد و گفت: این اقدام همزمان با سایر شهرستان‌های استان و با توزیع واکسن هاری در کلیه کلینیک‌های دامپزشکی سطح شهرستان، از روز ششم مهر 1402 در حال اجراست و  به مدت یک هفته نیز ادامه دارد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز