title
کد خبر: 246646
00
مداخله زود هنگام در کاهش عوارض ناشنوایی و کم شنوایی موثر است؟

عضو هیأت علمی گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: به هر میزان، زمان شناسایی و درمان بیماری کم شنوایی و ناشنوایی زودتر انجام شود، نتایج مطلوب تری را می توان انتظار داشت.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر جعفرزاده با اشاره به اینکه دلیل نامگذاری روز جهانی ناشنوایی به دلیل اهمیت موضوع شنوایی در زندگی روزمره افراد و تعداد قابل توجه بیمارانی است که به این مشکل دچار شده اند، خاطر نشان کرد: بخش عمده ای از ارتباطات روزانه از طریق شنیدن گفتار حاصل می شود و برقراری ارتباط کلامی مطلوب و ارتباطات اجتماعی در سایه بهره مندی از حس شنوایی مطلوب میسر است .
وی ادامه داد: فرد کم شنوا به مرور ارتباط خود را با افراد دیگر از دست می دهد بخصوص اگر مشکل شنوایی در دوران کودکی رخ دهد و مداخله مناسبی دریافت نکند، فرد به لحاظ گفتاری نیز دچار مشکل می شود.

 دکتر جعفرزاده با بیان اینکه گرچه افرادی که در بزرگسالی دچار مشکل کم شنوایی شده اند، می توانند صحبت کنند اما این افراد نیز به مرور توانایی ارتباطی ضعیفتری نسبت به دیگران پیدا می کنند ابراز کرد: به مرور عوارض روانی بیماری مانند ناراحتی، اضطراب، افسردگی و یا خشم به سراغ این افراد می آید و تمام بخش های زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی گفت: براساس آمار ٢۵ درصد افراد بزرگسال دچار مشکلات کم شنوایی هستند و به درجاتی با این عارضه دست به گریبان هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در دوران کودکی عوارض کم شنوایی و ناشنوایی شدیدتر است زیرا شالوده زندگی فرد به هم می ریزد و روند زندگی با سایرین متفاوت می شود، گفت: تشخیص و درمان به موقع بیماری موجب می شود از عوارض احتمالی کم شنوایی کاسته شود و فرد بتواند از یک زندگی عادی برخوردار شود.

دکتر جعفرزاده بیان کرد: وقتی کودکی به دلیل ناشنوایی و کم شنوایی گفتار خود را از دست بدهد کیفیت زندگی به شکل قابل توجهی پایین می آید اما در ابتلا به کم شنوایی در سنین بزرگسالی و کهنسالی بیمار دچار مشکلات گفتاری نمی شود اما براساس میزان کم شنوایی یک گوش و یا دو گوش، شرایط ارتباطی  متفاوت خواهد داشت .

شهر مشهد قطب اصلی شرق کشور در حوزه شنوایی شناسی است

 وی با اشاره به اینکه در زمینه شناسایی و میزان ابتلا به مشکلات جانبی، کم شنوایی دوران کودکی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: در تمام سنین اعم از کودکی، بزرگسالی و سالمندی هر چقدر ارزیابی و مداخله درمانی سریعتر اتفاق بیفتد به همان نسبت بازدهی فرایند درمانی نیز بیشتر می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: درمان اختلالات کم شنوایی نیز براساس نوع بیماری متفاوت است به عنوان مثال عفونت های گوش با کمک دارو و توسط متخصصین گوش، حلق و بینی درمان می شود.

وی گفت: برخی از اختلالات شنوایی مربوط به حلزون و عصب شنوایی است برای مثال فرد دچار پیر گوشی شده است و این موارد با کمک اقدامات توان بخشی (مانند سمعک)، شرایط فرد بهتر می شود.

دکتر جعفرزاده بیان کرد: در حوزه خدمات شنوایی شناسی ، ارزیابی شنوایی، انجام مداخلات توان بخشی مثل تجویز سمعک، تربیت شنوایی، درمان اختلالات پردازش شنوایی و توانبخشی وزوز گوش و.. برای بیماران انجام می شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز