title
کد خبر: 246405
00
خطرات استفاده زیاد کودکان از صفحه نمایش‌های دیجیتال

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نمایشگرهای دیجیتال خطرات مختلفی برای سلامتی کودکان به‌دنبال دارد. اثرات این مساله همواره بر بینایی و سلامت روان کودکان مورد مطالعه قرار گرفته اما آسیب پوست موضوعی است که کمتر مورد توجه بوده است.

به گزارش بهداشت نیوز، آشنایی با اثرات منفی استفاده بیش از حد از صفحه نمایش‌های دیجیتال، برای محافظت از سلامت کلی کودکان بسیار مهم است که در اینجا به رایج‌ترین‌ این آثار و عوارض اشاره می‌کنیم.

 

عوارض ناشی از تابش نور آبی بر پوست

صفحه نمایش‌های دیجیتال، نور آبی ساطع می‌کنند. نوعی نور مرئی با انرژی بالا که می‌تواند به عمیق‌ترین لایه‌های پوست نفوذ کند، بنابراین می‌تواند باعث استرس اکسیداتیو و آسیب به DNA سلول‌های پوست شود. مطالعه‌ای که در مجله Cosmetic Dermatology منتشر شده است، نشان می‌دهد که تابش نور آبی بر پوست می‌تواند پیری پوست را تسریع کند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

 

کم‌آبی پوست

استفاده طولانی‌مدت از صفحه نمایش دیجیتال ممکن است به کم‌آبی پوست در کودکان منجر شود. علاوه‌براین، پلک زدن مکرر هنگام تمرکز روی صفحه نمایش می‌تواند باعث کاهش تولید اشک شود و خشکی و سفت شدن پوست صورت را به‌دنبال داشته باشد. 


گرما و کم‌آبی ناشی از استفاده طولانی‌مدت از صفحه نمایش دیجیتال همچنین می‌تواند باعث تحریک یا بدتر شدن مشکلات پوستی مانند آکنه، درماتیت سبورئیک و اگزما شود. علاوه‌براین، خشکی و تحریک ناشی از این مساله می‌تواند منجر به بثورات و ناراحتی‌های عمومی پوست شود.

 

افزایش مشکلات آکنه

تماس مستقیم پوست با دستگاه‌های الکترونیکی می‌تواند انتقال باکتری‌ها، کثیفی‌ها و روغن‌ها را از صفحه نمایش به پوست کودک تسهیل کند. این مساله می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند و به ایجاد یا بدتر شدن آکنه به‌ویژه در نوجوانان کمک کند. با این حال، تحقیقات در این زمینه برای درک بهتر اثرات خاص صفحه نمایش دیجیتال بر سلامت پوست ادامه دارد.

 

اثرات بلندمدت صفحه نمایش دیجیتال روی پوست کودکان 

اثرات طولانی‌مدت استفاده از صفحه نمایش‌های دیجیتال ممکن است با توجه به حساسیت فردی، مدت و شدت قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش دیجیتال و سایر عوامل مرتبط با سلامت پوست فردی متفاوت باشد. 

 

پیری زودرس پوست

قرار گرفتن در معرض مداوم صفحه نمایش‌های دیجیتال می‌تواند پیری پوست را تسریع کند و به‌صورت چین‌وچروک، خطوط ظریف و از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست ظاهر شود. استرس اکسیداتیو ناشی از تابش نور آبی نیز می‌تواند به کلاژن و فیبرهای الاستیک آسیب برساند و به پیری زودرس کمک کند.

 

‌هایپرپیگمانتاسیون

تابش نور آبی همچنین می‌تواند باعث تولید بیش از حد ملانین شود. این رنگدانه مسئول رنگ پوست است بنابراین می‌تواند منجر به لکه‌های تیره یا تغییر رنگ پوست شود.

 

خطر ابتلا به سرطان پوست

اگرچه شواهد در این زمینه محدود است، اما مطالعه‌ای که توسطEnvironmental Health Perspectives منتشر شده است نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض تابش نور آبی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. این مطالعه 2000 نفر را که قبلاً در شب و در معرض نورهای مصنوعی قرار گرفته بودند و 2000 نفر که کمتر در معرض نور مصنوعی قرار گرفتند را مقایسه کرد.

 

چگونه از پوست کودکان در برابر اثرات مضر نور آبی محافظت کنیم؟

پوست کودکان نسبت به عوامل تحریک‌کننده حساس‌تر است بنابراین باید از آن محافظت کنید و آن را در سلامت کامل نگه دارید تا کودک از کیفیت زندگی خوبی برخوردار شود. برخی از اقدامات حفاظتی شامل موارد زیر است:

 

زمان صفحه نمایش را محدود کنید

تعیین محدودیت‌های زمانی معقول برای استفاده کودکان از صفحه نمایش دیجیتال ضروری است. آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا توصیه می‌کند که استفاده از صفحه نمایش دیجیتال برای کودکان زیر 18 ماه ممنوع است و زمان استفاده از این وسایل برای کودکان 2 تا 5 ساله باید به یک ساعت در روز محدود شود.

 

ضدآفتاب بزنید

اگرچه ژورنال Drugs in Dermatology بر تفاوت بین تابش نور آبی ساطع‌شده از صفحه نمایش دیجیتال و تابش خورشیدی تاکید می‌کند اما همچنان توصیه می‌شود قبل از قرار گرفتن کودکان در معرض وسایل الکترونیکی، از یک ضدآفتاب با طیف وسیع استفاده شود.


علاوه‌براین، استفاده طولانی‌مدت از صفحه نمایش دیجیتال در محیط‌های خشک می‌تواند به خشکی پوست منجر شود. برای جلوگیری از این عارضه، از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید تا رطوبت کافی پوست حفظ شده و از کم‌آبی آن پیشگیری شود.

 

فاصله مناسب را حفظ کنید

کودکان باید هنگام استفاده از وسایل الکترونیکی، فاصله مناسب بین چشمان خود و صفحه نمایش را حفظ کنند. این فاصله حداقل 50 سانتی‌متر است. استفاده از پایه برای نگه داشتن صفحه نمایش در سطح چشم نیز الزامی است.

 

به چشم‌ها استراحت‌ بدهید

تشویق کودکان به استراحت منظم چشم‌ها هنگام استفاده از صفحه نمایش دیجیتال می‌تواند به کاهش خستگی چشم‌ها و عصب‌های آن کمک کند. آکادمی چشم پزشکی آمریکا قانون «20-20-20» را توصیه می‌کند. بعد از هر 20 دقیقه کار با وسایل الکترونیکی، 20 ثانیه مکث کنید و سپس به 20 فوت (حدود 6 متر) دورتر نگاه کنید تا به چشمان خود استراحت دهید.

 

سبک زندگی سالم داشته باشید

داشتن رژیم غذایی متعادل و آبرسانی کافی برای حفظ سلامت پوست ضروری است. برای رسیدن به این هدف، رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا3 را انتخاب کنید تا به تقویت پوست و کاهش التهابات آن کمک کند.

 

همچنین بهتر است برای مقابله با اثرات منفی قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نمایشگرها و ارتقای سلامت پوست و رفاه عمومی، در فعالیت‌های خارج از منزل شرکت کنید.

 

اهمیت مراقبت از خود را به کودکان آموزش دهید

آموزش اهمیت مراقبت از خود و محافظت از پوست به کودکان ضروری است. به‌طوری که عادات سالم را در طول زندگی خود حفظ کنند. به کودکان یادآور شوید که با دست‌های کثیف صورت خود را لمس نکنند و پس از استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی دستان‌شان را تمیز بشویند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز