title
کد خبر: 246061
00
اطلاعات دارویی| کاربرد و عوارض ملوکسیکام

ملوکسیکام دارویی است که با توقف یا کاهش تولید ماده‌ای در بدن که باعث درد، التهاب و تب می‌شود، با بیماری مقابله می‌کند

به گزارش بهداشت نیوز، ملوکسیکام برای تسکین درد، تورم، حساسیت ناشی از استئوآرتریت (آرتریت ناشی از شکسته‌شدن پوشش مفاصل) و آرتریت روماتوئید (آرتریت ناشی از تورم پوشش مفاصل) استفاده می‌شود. این دارو به‌صورت قرص، کپسول یا آمپول ملوکسیکام عرضه می‌شود و برای مصرف آن، حتما باید تحت نظر پزشک خود باشید.

ملوکسیکام چیست؟
ملوکسیکام یک داروی ضد التهابی است. این دارو با کاهش عواملی که باعث درد، تب و التهاب در بدن می‌شوند، عمل می‌کند. ملوکسیکام برای تسکین درد، حساسیت، تورم و سفتی ناشی از آرتریت روماتوئید نوجوانان و در کودکان بالاتر از 2 سال نیز با تجویز پزشک استفاده می‌شود. همچنین به‌صورت قرص ملوکسیکام ۷/۵ و ملوکسیکام ۱۵ میلی گرم، کپسول مایع برای مصرف خوراکی عرضه می‌شود. ممکن است برای‌تان سوال باشد که حالا که ملوکسیکام ضد درد است، آیا می‌توانم برای درد شانه چپ خود یا سایر دردهای بدنی، آن را مصرف کنم؟ به هیچ وجه نمی‌توانید خودسرانه این دارو را مصرف کنید! ملوکسیکام را باید حتما با دستور پزشک مصرف کرد. در صورت مصرف خودسرانه این دارو، عواقب جدی برای بیمار ایجاد می‌شود.

عوارض ملوکسیکام
هر دارو، عوارض و معایب خاص خود را دارد. هر پزشکی با بررسی شرایط جسمی بیمار و با درنظر‌گرفتن تمام مزایا و معایب دارو، ملوکسیکام را برای بیمار تجویز می‌کند. یکی از فواید قرص ملوکسیکام اگرچه کاهش درد و علائم بیماری است؛ اما این دارو می‌تواند عوارض زیادی هم داشته باشد. آگاهی از عوارض داروها، باعث می‌شود که از مصرف خودسرانه دارو توسط بیمار جلوگیری شود. توجه داشته باشید که لزوما قرار نیست تمام عوارض این دارو در بدن شما ظهور کنند. هر فرد می‌تواند یک یا چند علائم از عوارض داروی ملوکسیکام را در خود مشاهده کند.

اگرچه در حین مصرف این دارو، خطر حمله قلبی یا سکته کمتر وجود دارد؛ اما این به معنای آن نیست که احتمال وجود سکته یا حمله قلبی صفر است. این خطر ممکن است در هر زمانی از مصرف دارو، بیمار را تهدید کند. لازم است که برای مصرف ملوکسیکام در هر دوز و بازه زمانی، زیر نظر پزشک خود باشید. برخی افراد در مقایسه با دیگران، بیشتر در معرض حمله قلبی یا سکته در حین مصرف ملوکسیکام هستند. این افراد معمولا شامل گروه‌های زیر می‌شوند:

افراد مسن؛
افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی؛
افراد با سابقه خانوادگی بیماری قلبی؛
افراد با فشار خون بالا؛
افراد دیابتی؛
افرادی با رفتارهای پرخطر همچون سیگار‌کشیدن یا مصرف الکل.
از دیگر عوارض قرص ملوکسیکام، می‌توان به ناراحتی معده، تهوع، سرگیجه یا اسهال اشاره کرد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، فورا پزشک خود را آگاه کنید. از آنجا که داروی ملوکسیکام می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد، لازم است که فشار خون خود را مرتبا کنترل کنید. در صورت بالا بودن فشار خود حتما این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. از دیگر عوارض مصرف این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف ملوکسیکام و سردرد شدید یا دائم؛
کبودی یا خون‌ریزی آسان؛
تغییرات روانی-خلقی؛
مشکلات مربوط به کلیه‌ها (تغییر در مقدار ادرار)؛
علائم نارسایی قلبی (مانند تورم مچ پا، خستگی غیر عادی و افزایش وزن ناگهانی)؛
از‌دست‌دادن اشتها.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز