title
کد خبر: 245419
00
 هپاتیت ب؛ علائم، نحوه ابتلا  و افراد در معرض خطر

هپاتیت ب نوعی عفونت ناشی از ویروس است که منجر به آسیب و اختلال عملکرد کبد می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، در ابتدا علائم آن به شکل یک عفونت حاد بروز پیدا می‌کند و معمولا کوتاه‌مدت است؛ ولی بعضی از افراد می‌توانند وارد فاز مزمن این عفونت شوند که امکان درمان آن بسیار سخت است. این التهاب مزمن و طولانی‌مدت می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به کبد فرد مبتلا وارد کند و در نهایت سیروز و نارسایی کبد را به دنبال داشته باشد.

یکی از ویژگی‌های عفونت مزمن کبدی بی‌علامت‌بودن آن است. در نتیجه ممکن است فرد بیمار وارد فاز مزمن بیماری شده باشد، در حالی که خودش از آن خبر ندارد. به همین علت طول عمر بیماران هپاتیت ب زیاد است و فرد مبتلا تا سال‌ها می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد. البته برای هر عدد و رقم آماری استثنایی وجود دارد. در نتیجه می‌توان گفت که طول عمر این بیماران با توجه به شرایط بدن هر فرد و شدت بیماری او می‌تواند متفاوت باشد.

علایم هپاتیت B چیست؟
لزوما همه افراد مبتلا به این بیماری علائم ندارند. در نتیجه در فاز حاد یا مزمن هپاتیت ب علائم بیماری می‌تواند ظاهر شود یا نشود. همچنین در صورت بروز، این علائم در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد و به صورت خفیف یا شدید بروز پیدا کند. با این حال چه علائم بروز پیدا کند چه علامتی ظاهر نشود، فرد مبتلا ناقل بیماری است و می‌تواند آن را به فرد دیگری انتقال دهد. به طور کلی نشانه‌های وجود هر عفونتی در بدن شامل:

        تب
        از دست دادن اشتها
        تهوع و استفراغ
        درد شکم
        ضعف و خستگی
        درد مفاصل
همچنین در صورت درگیری کبد این نشانه‌ها هم می‌تواند بروز پیدا کند:

        زردی پوست و سفیدی چشم
        ادرار تیره رنگ
        مدفوع روشن یا سفالی رنگ
        تورم همراه با مایع در شکم یا بازوها و پاها
علائم هپاتیت ب در مردان و زنان مشابه یکدیگر است. البته با توجه به ساختار متفاوت بدن زن و مرد این علائم می‌تواند تظاهرات به خصوصی در بدن هر جنس داشته باشد. برای مثال اختلالات قاعدگی به عنوان یکی از علائم هپاتیت ب در زنان شناخته می‌شود که می‌تواند در اثر آسیب به بافت کبد اتفاق بیفتد.  همچنین به منظور آشنایی بیشتر با این بیماری و علائم آن تنها با چند کلیک می‌توانید سوالات خود را با متخصص عفونی آنلاین دکترنکست مطرح کنید.

نحوه ابتلا به هپاتیت ب چگونه است؟
ویروس هپاتیت ب باعث ابتلا به این بیماری می‌شود. این ویروس از طریق مایعات بدن قابل انتقال است و زمانی منتقل می‌شود که مایعات بدن فرد آلوده به ویروس وارد بدن فرد سالم بشود. روش‌های انتقال مایعات بدن شامل:

        زایمان
        تماس جنسی
        تماس با زخم باز
        استفاده از سوزن یا سرنگ مشترک
        استفاده از مسواک یا تیغ و ژیلت مشترک
        تماس با ابزار تیز آلوده به مایعات آلوده بدن فرد بیمار (مثل ابزار تیز آلوده به خون)
ویروس هپاتیت ب حداقل تا 7 روز روی سطوح خارجی زنده می‌ماند. در نتیجه احتمال انتقال این ویروس از وسایل استریل‌نشده مثل ابزار پزشکی، تیغ و … زیاد است. هپاتیت ب برخلاف سایر ویروس‌ها به راحتی از طریق بزاق منتقل نمی‌شود. بنابراین احتمال ابتلا به این بیماری از طریق ظروف غذا، عطسه و سرفه کم است.

از طرف دیگر هپاتیت ب، بیماری کلامیدیا و شپش عانه سه مورد از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی هستند که می‌توانند از راه جنسی انتقال پیدا کنند. بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی لازم است پیش از اولین رابطه جنسی مراقبت‌های لازم را جدی بگیرید تا رابطه‌ی جنسی ایمنی را تجربه کنید.

چه کسانی بیشتر در معرض بیماری هپاتیت ب هستند؟
هر چه محیط اطراف شما بیشتر آلوده باشد، خطر ابتلا به هپاتیت ب افزایش می‌یابد. به عبارتی افزایش شیوع عفونت با افزایش میزان ابتلا به این بیماری رابطه‌ی مستقیم دارد. گروه‌های حساسی که معمولا بیشتر درگیر هپاتیت ب می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

        بیماران مبتلا به ویروس HIV (بیماری ایدز)؛ حدود 7.5 درصد از بیماران مبتلا به ایدز دچار عفونت مزمن هپاتیت ب هستند.
        افرادی که از داروهای وریدی استفاده می‌کنند.
        مردم آفریقا، بخشی از آسیا و ساکنان جزایر اقیانوس آرام.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز
آخرین اخبار
  • آیا انتقام همان عمل انتقام‌جویانه‌ای است که مردم از نظر اخلاقی محکوم می‌کنند یا یک لذت است؟
  • چگونگی تبدیل نظریه علوم انسانی به فناوری نیاز امروز جامعه است
  • نگاه خیره و جالب کارشناسان عربی به گفتگوی امیرعبداللهیان و کمال خرازی+ عکس
  • حرکت عجیب جوان گنابادی در گذشته باعث تعجب همه شد+عکس
  • به دوش گرفتن کشتی گیر سنگین وزن توسط ستاره تیم ملی کشتی فرنگی فقط برای تمرین+ عکس
  • الزام کلیه مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌­ای در حوزه تخصصی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کسب مجوز فعالیت از وزارت بهداشت
  • سند راهبری نقش دانشگاه‌های غیرانتفاعی در حکمرانی آموزش عالی نوشته شود
  • نوشیدن قهوه با معده خالی این ۶ بلا را سر شما می‌آورد
  • تله جمعیتی چیست؟/ اگر در این تله بیافتیم 150 سال طول می کشد تا از آن بیرون بیائیم
  • با این شاخصه ها اصالت لوازم آرایشی و بهداشتی را تشخیص دهید تا دچار مشکلات پوستی و ریزش مو نشوید
  • تصاویری نگران کننده از ترک‌های کنار نقش رستم در تخت جمشید