title
کد خبر: 244575
00
مراقبت های درمانی برای بیماران زخم پای دیابتی

رئیس انجمن علمی پزشکی لیزری ایران گفت: کنترل میزان قندخون، درمان به موقع زخم، انجام مراقبت های لازم و لیزردرمانی می توانند باعث بهبود سریع‌تر زخم در پای بیماران دیابتی شود.

به گزارش بهداشت نیوز، بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد افراد مبتلا به دیابت در دنیا بیش از ۴۶۰ میلیون نفر است و درصد قابل توجهی از افرادی که به دیابت مبتلا می شوند، دچار عوارض ناشی از عدم کنترل مناسب این بیماری هستند که یکی از مهمترین آنها زخم‌های پای دیابتی است.
در حال حاضر از هر چهار فردی که دچار زخم پای دیابتی می شود، بیماری در یک نفر به قطع عضو می انجامد که آمار تکان دهنده‌ای است. از طرفی بیماران دیابتی که با زخم پا مراجعه می‌کنند در طول پنج سال، مرگ و میر بیش از ۳۰ درصدی دارند که این آمار قابل رقابت با بسیاری از سرطان‌ها است.

حدود ۱۲ درصد جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند، با توجه به اینکه چاقی از مهمترین عوامل خطر ابتلا به بیماری است و ایران در رتبه ششم فهرست کشورهای چاق دنیا قرار دارد، خطر ابتلا به بیماری دیابت و عوارض ناشی از آن بالا رفته که هزینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سلامت را بر جامعه تحمیل می کند.
آریستا شجاع الدین رئیس انجمن لیزر پزشکی ایران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، افزود: با توجه به اهمیت توجه به زخم پای دیابتی، انجام برخی مراقبت‌های ترکیبی می تواند روند عفونت زخم را کنترل کند و موجب بهبود سریعتر خواهد شد.

وی اظهار داشت: کنترل قند خون با هدف تسریع بهبود زخم پای دیابتی بسیار مهم است و شامل مصرف موثر داروهای ضد قند، رعایت رژیم غذایی مناسب و نظارت دقیق بر میزان قند خون است. مراقبت مداوم از پاها با شستشو و خشک کردن دقیق آنها، استفاده از کفش و جوراب مناسب، جلوگیری از آسیب و فشار مستمر، موجب پیشگیری از ایجاد زخم‌ در پای بیمار دیابتی می شود.

شجاع الدین با بیان اینکه در صورت وجود علائم عفونت در زخم، مثل التهاب و خروج مایع، باید فورا به پزشک معالج مراجعه و درمان لازم انجام شود، تصریح کرد: بررسی و کنترل عوامل خطر مانند فشار مستمر روی نواحی قابل فشار در پاها، درمان مشکلات عصبی و عروقی در پاها با استفاده از داروها می‌تواند به پیشگیری از زخم پای دیابتی منجر شود.

وی تاکید کرد: لیزر درمانی استفاده از نور برای تنظیم بیولوژیک بدن است و باعث تسریع التیام بافت، کاهش التهاب و بهبود عملکرد سلول‌ می شود.

رئیس انجمن علمی پزشکی لیزری ایران ضمن اشاره به اینکه بهبود زخم‌ در پای بیمار دیابتی می‌تواند یک چالش باشد که به زمان و تلاش نیاز دارد، افزود: استفاده از لیزر درمانی می‌تواند در فرایند بهبود زخم‌های پای دیابتی کمک کند و فتوبیومدولیشن با استفاده از نور لیزرهای سرد، به عنوان روشی غیرتهاجمی و غیردردزا مورد استفاده قرار می‌گیرند.
به گفته شجاع الدین، همراهی یک تیم درمانی متخصص در زمینه زخم پای دیابتی مهم است و دیابت به عنوان یک بیماری مزمن نیاز به کنترل دارد زیرا تغییر سبک زندگی، داشتن رژیم غذایی مناسب، داشتن فعالیت فیزیکی و استفاده از داروها موجب کننرل بیماری و کاهش عوارض آن است. لیزردرمانی می‌تواند به عنوان یک روش پشتیبانی مؤثر، بهبودی عوارض ناشی از دیابت و مشکلات مرتبط با آن را تسهیل کند.

وی افزود: لیزردرمانی می‌تواند به کاهش درد در این بیماران کمک کند و موجب بهبود عملکرد عروقی و جریان خون و اکسیژن رسانی بهتر اندام‌ها شود، نحوه استفاده از لیزردرمانی و تعداد جلسات مورد نیاز بسته به شرایط بیمار و نظر پزشک متفاوت است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز