title
کد خبر: 243650
20
این سلاح باستانی از فلز فضایی ساخته شده است+ تصویر

مدت ها قبل از اینکه انسان بتواند آهن را از سنگ معدن طبیعی ذوب کند، مصنوعات ساخته شده از آهن در کاوش های باستان شناسی کشف شده بود. بررسی های جدید نشان می دهد این اشیاء در واقع منشأ فرازمینی دارند، البته موضوع فوق لزوما به معنی سفر موجودات فضایی به زمین نیست.

به گزارش بهداشت نیوز، باستان شناسان در کاوش های متعددی موفق به شناسایی قطعاتی از فلزات شده اند که مربوط به دوران پیش از عصر آهن بوده و منشا فرازمینی دارد. در واقع مطالعات انجام شده نشان می دهد این اشیا توسط موجودات فضایی به زمین آورده نشده اند بلکهبخشی از شهاب سنگ هایی هستند که به زمین سقوط کرده و حامل مواد معدنی مختلفی بودند. بررسی های علمی نشان می دهد  آهن و سایر فلزات این شهاب سنگ ها که در هنگام سقوط به زمین ذوب شده بود، توسط انسان های اولیه در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شد.

تاکنون آثاری مانند خنجرهای تشریفاتی، مجسمه ها یا جواهرات ساخته شده از آهن شهاب سنگی در ترکیه، یونان، سوریه، عراق، لبنان، اندونزی، ایران، کانادا، گرینلند، روسیه، چین و شمال آفریقا یافت شده است. یکی از مهم ترین این نمونه ها، مجموعه ای از مهره های آهنی محسوب می شود که در مقبره ای ۶ هزار ساله در مصر پیدا شده  که ۲ هزار سال قبل از عصر آهن مصر است.

در اروپای مرکزی و غربی، تنها دو اثر باستانی با منشأ شهاب سنگی تاکنون شناخته شده است که شامل یک دستبند و یک سر تبر از لهستان می شود. به تازگی تیمی از باستان شناسان سوئیسی یک نوک پیکان را شناسایی کردند که احتمالاً از فلزات باقی مانده از یک شهاب سنگ ساخته شده است. این تیم به لطف ترکیبی از تصاویر میکروسکوپ های الکترونی، اشعه ایکس و تجزیه و تحلیل تشعشعات پرانرژی، ترکیب شیمیایی مواد مورد استفاده در این  آلیاژ ترکیبی آهن، نیکل و آلومینیوم را شناسایی کردند و نتایج را با نمونه‌های شناخته شده سایر شهاب ‌سنگ ها مقایسه کردند.

 

نوک پیکان مطالعه شده در این پژوهش، بخشی از مجموعه ای از نوک پیکان های ساخته شده از برنز است که بیش از ۱۰۰ سال پیش در سایت باستان شناسی سوئیس موریگن یافت شد و اکنون بخشی از مجموعه های موزه تاریخ برن است.

محوطه باستانی موریگن، محل سکونت گروه های انسانی اواخر عصر برنز است که در نزدیکی سواحل یک دریاچه باستانی زندگی می کردند. بررسی های زمین شناسی نشان دهنده سقوط یک شهاب سنگ در این منطقه بوده و دانشمندان دریافتند شهاب سنگ آهن توانبرگ که از سه قطعه تشکیل شده است، بزرگترین شهاب سنگی است که تاکنون در سوئیس یافت شده است. کاملاً محتمل به نظر می رسید که قطعات کوچکتری از این شهاب سنگ در دوران ماقبل تاریخ کشف شده و از آن برای ساختن نوک پیکان استفاده شده باشد.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره  مجله علوم باستان شناسی (۲۰۲۳) منتشر شده و در اختیار محققان قرار دارد.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز