title
کد خبر: 243485
00
رونمایی از سه دستاورد مهم سازمان انتقال خون

مدیرعامل سازمان انتقال با اشاره به رونمایی از سه دستاورد مهم این سازمان، گفت: این دستاوردها، آرزوی ۲۰ ساله سازمان انتقال خون بود که آزمایش مولکولی NAT یکی از آنهاست و امکان انجام آزمایش عفونت ‌های ویروسی را به روش ژنی فراهم می کند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مصطفی جمالی در مراسم روز ملی اهدای خون و چهل و نهمین سالروز تأسیس سازمان انتقال خون که در مرکز همایش‌ های بین‌المللی موزه دفاع مقدس برگزار شد، با بیان اینکه برای اولین بار در سال 1401 توانستیم ۱۰۰ درصد نیاز خونی و فرآورده های خونی کشور را تأمین کنیم، اظهار داشت: ذخایر خون و فرآورده‌های خونی، به طور میانگین حدود ۴ روز بود که موفق شدیم این میانگین را تا دو برابر افزایش دهیم که این موفقیت در تاریخ انتقال خون ایران مثال زدنی است.

وی ادامه داد: سال قبل سازمان بهداشت جهانی شاخص‌های سلامت خون را اعلام کرد و سازمان انتقال خون ایران از این نظر در حد اروپا و آمریکا بود با این تفاوت که ایران، جزو کشورهای با درآمد متوسط هستیم. خوشبختانه ذخایر استراتژیک ما تا پایان امسال تأمین است و هیچ دغدغه‌ای نداریم.

دکتر جمالی به رونمایی از آزمایش غربالگری آنتی بادی در مراسم امروز اشاره و خاطرنشان کرد: این آزمایش برای گروه‌ های خونی فرعی انجام می‌شود تا عوارض متعدد این افراد را کاهش می‌دهد؛ اگر در سال های گذشته این آزمایش را داشتیم، مشکلات تعداد زیادی از بیماران کاهش می یافت. همچنین یکی از علل سقط جنین، عدم انجام این آزمایش بود که با رونمایی امروز، این مشکل هم کاهش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: رونمایی بانک HLA نیز اقدام مهم دیگر امروز بود که کاربرد آن، تشخیص امکان پیوند سلول‌ های بنیادی خون ‌ساز از داوطلب اهداکننده به فرد نیازمند است؛ البته در این موضوع، باید تلاش های زیادی شود و امیدواریم به موفقیت های بیشتری نیز در این حوزه برسیم.

وی با بیان اینکه تولید پلاسما را از ۱۹۰ هزار لیتر در سال به ۲۵۰ هزار لیتر خواهیم رساند، یادآور شد: این کار تقریباً بدون هزینه انجام می‌شود. همچنین استحصال پلاسما را به میزان ۳۰ درصد افزایش خواهیم داد و در مورد پالایشگاه خون هم اتفاقات خوبی در راه است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز