title
کد خبر: 242890
00
آزمایش جدیدی که با یک قطره خون ابتلا به پوکی  استخوان را تشخیص می دهد

احتمال پوکی و شکستگی استخوان با بالا رفتن سن، افزایش می یابد. پوکی استخوان، وضعیتی است که منجر به کاهش استحکام استخوان ها و ضعیف و شکننده شدن آن ها می شود. اگرچه تشخیص زودهنگام این بیماری، می تواند به پزشکان کمک کند تا در اسرع وقت مداخلات لازم را انجام دهند، با این حال تشخیص این بیماری در زمانی که درمان، ممکن است بیشترین فایده را داشته باشد، با آزمایش های تشخیصی فعلی، امکان پذیر نیست.

به گزارش بهداشت نیوز، اکنون محققان انجمن شیمی آمریکا، یک حسگر زیستی جدید را توسعه داده اند که می تواند با استفاده از یک قطره خون، به شناسایی افرادی که در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به پوکی استخوان هستند، کمک کند.

پژوهشگران دریافتند: مداخله زودهنگام برای کاهش عوارض و مرگ و میر مرتبط با پوکی استخوان، ضروری است. متداول ‌ترین روشی که در حال حاضر، برای اندازه‌ گیری تغییرات در تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) استفاده می ‌شود، جذب سنجی پرتو x با انرژی دوگانه است که قابلیت محدودی در تشخیص کاهش تراکم استخوان دارد.

نتایج مطالعات پیشین نشان داده بود که تغییرات ژنتیکی معروف به چند ریختی تک نوکلئوتیدی (SNP)، با افزایش خطر پوکی استخوان مرتبط هستند. در نتیجه محققان قصد داشتند تا با استفاده از این اطلاعات، یک دستگاه الکتروشیمیایی قابل حمل بسازند که قادر باشد این SNP ها را در نمونه های خونی تشخیص دهد.

 در مرحله آزمایش، محققان توانستند SNP های مرتبط با پوکی استخوان را در 15 نمونه خون انسان شناسایی کرده و این نتایج را با روش های دیگر تأیید کنند.

دانشمندان اظهار داشتند: کشف ما، قدمی رو به جلو در مسیر تشخیص زودهنگام پوکی استخوان است. اگرچه این دستگاه به خودی خود پوکی استخوان را تشخیص نمی دهد، اما ممکن است در شناسایی افرادی که در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به پوکی استخوان هستند، به پزشکان کمک کند تا این افراد را با دقت بیشتری تحت نظر داشته باشند.

یافته های تحقیقاتی در مجله ACS Central Science منتشر شده اند.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز