title
کد خبر: 242642
00
یک پزشک محقق طب سنتی :
پرهیز از تقابل با طب کلاسیک برای حفظ طب سنتی ضروری است

یک پزشک محقق طب سنتی گفت: توجه به کیفیت و پرهیز از تقابل با طب کلاسیک برای حفظ طب سنتی ضروری است.

به گزارش بهداشت نیوز، لیلا گودرزی گفت: تصویب سند ملی گیاهان دارویی و طب‌سنتی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در روز ۲۵ تیرماه سال 1392  این روز را در تقویم ملی کشور به نام «روز طب‌ سنتی» به خود اختصاص داده است.
مشاور مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: وجود دانشمندان بزرگ طب سنتی مثل ابو‌علی‌سینا، محمّد بن زکریای رازی، جرجانی، زهراوی، اهوازی، عقیلی خراسانی و بسیاری از دانشمندان گمنام ایرانی و بالغ بر یازده هزار جلد منابع مکتوب طب سنتی ایرانی گواه بر پیشینه و قدمت بی‌نظیر طب ایرانی در دنیاست.
این پزشک محقق طب سنتی تصریح کرد: بسیاری از این منابع در خارج از کشور و حتی در کشورهای اروپایی و کشورهایی که قبلاً جزء حوزه تمدنی ایران بودند وجود دارد که مورد شناسایی قرار گرفته است.
وی اظهارداشت: خوشبختانه در سالهای اخیر مفاد قانونی زیادی جهت احیای طب سنتی ایرانی (Persian medicine) ابلاغ گردیده است که از آن جمله، بند ۱۲ سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه طب سنتی می باشد که اشاره به بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران و همچنین اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه دارد.
گودرزی تاکید کرد: بند چ ماده 74 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، اشاره به ادغام خدمات تأییدشده طب سنتی ایرانی، اسلامی در نظام سلامت و ساماندهی و توسعه ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی این حوزه نموده است.
این پزشک محقق طب سنتی افزود : همچنین بند (ع) تبصره 17 قانون بودجه 1402 با تکلیف ادغام صد در صدی خدمات طب ایرانی در نظام شبکه بهداشت کشور تا پایان سال و پوشش بیمه ای حداقل سه خدمت حوزه طب ایرانی، جهت کاهش هزینه های مردم، از اهم ضوابط بالادستی و تکالیف دولت برای احیای این طب و تسهیل استفاده عموم از آن می باشد.
مشاور مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: متاسفانه در سالهای اخیر و خصوصا پس از پاندمی بیماری کرونا برخی سودجویان با سواستفاده از تمایلات مردم و بستر فضای مجازی اقدام به اشاعه راهکارهای غیر علمی و دانشگاهی در درمان و عرضه محصولات غیر معتبر خود به نام طب سنتی نموده اند.لذا شناسایی و مبارزه با تقلب، توجه به کیفیت و پرهیز از تقابل با طب رایج برای حفظ این طب اصیل در تلفیق با طب رایج ضروری است .
گودرزی ادامه داد: امیدواریم با تسریع در ابلاغ آیین نامه اجرایی احکام جدید توسط وزارت بهداشت، بتوانیم عرصه ارائه خدمات علمی و صحیح طب سنتی را در کنار طب مدرن برای بیمه شدگان عزیز فراهم نماییم.
این پزشک محقق طب سنتی تصریح کرد: براساس گزارشات کارشناسان دفتر طب ایرانی ،طرح ادغام که از سالهای قبل بصورت پایلوت در برخی شهرها آغاز شده از سال گذشته در برنامه دفتر طب ایرانی و معاونت بهداشت بوده است که تاکنون در 15 دانشگاه علوم پزشکی کشور اجرایی گردیده است و تدابیر طب ایرانی به بهورزان، مراقبین بهداشت و پزشکان مراکز مجری سلامت آموزش داده شده است و تا پایان سال به پوشش صد در صدی در کل کشور می رسد. در خصوص کاهش هزینه های مردم و افزایش دسترسی به خدمات طب سنتی با پوشش حداقل سه خدمت، این مهم نیز در جلسات مدونی در دفتر و با همکاری سازمان و شورای عالی بیمه و دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری بیمه های سلامت کشور در حال پیگیری می باشد.
وی بیان کرد: در سطح جهانی نیزسازمان جهانی بهداشت برای تدوین استراتژی 2023-2014، تجزیه و تحلیلی از روند پیشرفت طب سنتی در دنیا پس از اولین استراتژی خود در سال (2005- 2002) انجام داد و به این جمع‌بندی رسید که اولاً تقاضاها و گرایش‌ها به سمت طب سنتی و مکمل در سراسر جهان وجود دارد و ثانیاً طب سنتی و مکمل نه‌‌تنها برای درمان بیماری‌ها و به‌ویژه بیماری‌های مزمن کاربرد دارد، بلکه به طور گسترده‌ای در پیشگیری از بروز بیماری‌ها و ارتقا و حفظ سلامت نیز استفاده می‌شود و کاربرد آن برای دولت‌ها مقرون به صرفه است.
گودرزی تاکید کرد: همچنین سازمان جهانی بهداشت بیان کرد که به درخواست کشورهای عضو و به منظور راهنمایی برای ادغام طب سنتی و مکمل در سیستم‌های بهداشتی، اقدام به تدوین استراتژی 2023-2014 کرده و هدف از تدوین این استراتژی جدید را تأکید بر ادغام خدمات طب سنتی و مکمل در نظام سلامت عنوان کرد و پیشنهاد اصلاح ساختار در وزارت بهداشت کشورها را برای توسعه استفاده از طب سنتی مورد تأکید قرار داده است.
این پزشک محقق طب سنتی افزود: تغییرات ساختاری سازمان بیمه سلامت و تشکیل معاونت جدید پیشگیری و خدمات پایه بیمه سلامت، گواه بر اعتقاد مدیران ارشد سازمان به سلامت واولویت پیشگیری بر درمان می باشد. بر اساس مکتب طب ایرانی همواره«حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری‌ها»بر«بازگرداندن سلامتی»مقدم  می‌باشد. 

بنابر گزارش پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران، وی گفت: مبنای «حفظ سلامتی» در طب ایرانی بر پایه شش اصل ضروری با عنوان اصول حفظ الصحه ، استوار است. این شش اصل عبارتند از: آب و هوای سالم، فعالیت بدنی کافی(حرکت و سکون)، خواب و بیداری مناسب، استفاده صحیح از خوردنیها و آشامیدنیها، حفظ و دفع مناسب مواد ضروری و غیر ضروری بدن، مدیریت صحیح حالات روحی و روانی می باشد. و برای هر فرد بر اساس مزاج پایه فرد دستورات و تدابیر و داروهای خاص وی تجویز میشود. در پایان با تبریک روز ملی طب سنتی به همه متخصصین طب ایرانی امیدوارم در آینده نزدیک شاهد فراگیر شدن خدمات طب سنتی در دانشگاههای علوم پزشکی کل کشورو تسری آن در نظام سلامت چه در سطح مراکز بهداشتی و چه در سطح بیمارستانها باشیم تا با فراگیر شدن اصول صحیح سبک زندگی طب ایرانی شاهد کاهش بیماریهای غیر واگیر و متابولیک در جامعه و سلامت خانواده ها باشیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز