title
کد خبر: 242187
00
خواص انگور، سرکه، مویز و کشمش در طب سنتی+ طبع

تصفیه کننده خون، خارج کننده سنگ های کلیوی و کاهنده کلسترول ، چاق کننده ، کاهنده فشار خون و خون ساز ، تحلیل برنده ورم معده و روده و ضد احتقان کبد و طحال می باشد درضمن برای بی نظمی های ضربان قلب ، بیماری های سینه و ریه ،نقرس، دیابت و امراض قلبی نیز مفید است.

به گزارش بهداشت نیوز،انگور انواع مختلفی دارد اهلی ( کاشتنی) و وحشی(خودرو) که نام های بعضی از آنها انگور سفید ،سیاه ،یاقوتی، ریش بابا، بی دانه کشمشی، فخری، لعل، انگور فرنگی خاردار،انگور فرنگی خوشه ای و... می باشد و گیاهان دیگری با نام انگور وجود دارند که انگور نیستند.

نام علمی درختچه انگور.:Vitis vinifera L ، نام فرانسه Vigne و نام انگلیسی درختچه Grape vine  ، نام فرانسه میوه Raisin  و نام انگلیسی میوه Grape  می باشد.

نام های دیگر آن به فارسی ،عربی ودر کتب طب سنتی ، مو، تاک ،درخت انگور ، شجره العنب، عنب ، تنک و آمبوسلوقی نامیده میشود.

 طبیعت میوه انگور طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و تر است.و هسته انگور یکی از محصولات جانبی تفاله انگور بوده و منبع غنی از روغن، پروتئین، تانن، مواد فعال زیستی و فیبرهای گیاهی است.

خواص درمانی انگور:

تصفیه کننده خون،آنتی اکسیدان قوی و دفع کننده مواد سوداوی، خارج کننده مواد و فلزات سنگین از بدن و برطرف کننده خستگی روزانه ،ضد استرس و انرژی زا ، خارج کننده سنگ های کلیوی و کاهنده کلسترول ، حل کننده رسوبات عروقی و دفع کننده سنگ های صفراوی ، مقوی و مغذی، ضد سیاه سرفه و چاق کننده ، کاهنده فشار خون و خون ساز ، تحلیل برنده ورم معده و روده و ضد احتقان کبد و طحال می باشد ، درضمن برای بی نظمی های ضربان قلب ، بیماری های سینه و ریه ،نقرس، سل ریوی، اسهال خونی، دیابت و امراض قلبی نیز مفید است.

تذکر مهم:

استفاده از انگور برای خانم های باردار در چهار ماه اول بارداری مضر و زیاده روی در مصرف آن برای اشخاصی که دارای کبدی چرب و به عفونت دریچه های قلبی دچار می باشند زیان آور است.

خواص درمانی برگ درختچه انگور:

خشک شده برگ درختچه  انگور به صورت دم کرده خون ساز، قابض ،رفع کننده اختلالات گردش خون مربوط به زمان بلوغ و یا یائسگی ،برطرف کننده دیسانتری (اسهال خونی) ،ضد تهوع،قطع کننده اسهال، بند آورنده خونریزی و افزاینده ترشح ادرار می باشد .در ضمن برای نقرس ،زردی و برافروختگی صورت ،بینی و گونه ها نیز مفید  است.

ترکیبات شیمیایی ومواد موجود در انگور:

آب،پروتئین، مواد قندی، کلسیم، فسفر،آهن، سدیم،پتاسیم، ویتامین A، تیامین، رایبوفلاوین ،نیاسین، ویتامین C، تانن، تارتر، اسید های آزاد، مواد معدنی، روغن، مواد قندی قابل تخمیر و مواد رزینی در آن تشخیص داده شده است.

غوره:

غوره میوه نارس انگور است و دارای رنگی سبز و طمعی ترش می باشد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در در غوره (انگور نارس):اسید های آلی از جمله اکسالیک اسید ، مالیک اسید ، تاتاریک اسیدف قند و کمی اسانس در آن مشخص شده است.

خواص درمانی غوره و آبغوره:

لاغرکننده ، قطع کننده خونریزی لثه ، نشاط آور ، مستحکم لثه( نرمی لثه را درمان می کند) ، تحلیل برنده ورم های مخاط دهان ، رفع کننده تشنگی بیماران قندی ، خارج کننده انواع کرم ها از بدن خصوصا کرم روده ، مقوی کبد و معده و بازکننده قاعدگی می باشد در ضمن برای روماتیسم ، دردسیاتیک، زردی ، پا درد و کمر درد نیز مفید است . استفاده از آبغوره برای دختران جوان باعث بلوغ زودرس در آنها می شود.

طبیعت غوره سرد و قابض است.

سرکه :

طبیعت سرکه  انگور سرد و خشک است.

خواص درمانی :

برطرف کننده رطوبت های بدن ، خارج کننده کرم معده  ، لاغر کننده ، مولد ترشحات لازمه برای کبد و معده ، قطع کننده اخلاط غلیظ بدن، تسریع کننده خونمردگی های پوستی ، محرک اشتها ، صفرابر و برطرف کننده اثر سمی مواد پرچرب(که در طول روز همراه با غذا وارد بدن می شود) می باشد. در ضمن برای سوءهاضمه ، ورم حلق و گلو ، سوزش معده ، خارش پوست،  ورم طحال ، عطش فراوان و خونریزی های داخلی نیز مفید است.

 توصیه : بخور سرکه بهبود بخش سنگینی شنوایی و باز کننده گرفتگی های قوت شنوایی است.

تذکر مهم: مصرف سرکه برای اشخاص سودایی مزاج و بیماران مبتلا به بیماری های ریوی (سرفه های خشک) ،درد مفاصل وضعف احشای مضر می باشد.

زیاده روی در مصرف سرکه برای افراد بالای چهل سال باعث به وجود آمدن بیماری های پروستات در آنها می شود.

اشک مو:

مایعی که براثر قطع تنه، شاخه و حرص کردن درختچه انگور تراوش می کند اشک نامیده می شود.

خواص آب انگور: سریع الهضم ، افزاینده حجم خون سالم و برطرف کننده یبوست می باشد در ضمن برا مبتلایان به اوره خون ، ورم کلیه ، بیماری های کبدی و سینه ریه و تب های عفونی نیز مفید است مصرف انگور برای اشخاصی که براثر یک بیماری طولانی مدت ضعیف شده اند و کسانی که پس از یک عمل جراحی ترخیص شده اند، بدون آنکه دستگاه هضم آنها را خسته کند، بسیار مفید و موثر می باشد.

تذکر بسیار مهم:

برای اشخاصی که معده های تر و نفخی دارند مضر و زیاده روی در مصرف آن برای گرفتگی های کبد، طحال و نفخ های کلیه نیز زیان آور می باشد. خوردن آب سرد پس از مصرف آب انگور در معده فساد ایجاد کرده و مصرف مداوم آب انگور در کلیه ایجاد سنگ نموده و زیان آور است.

مویز:

مویز انگوری است که روی شاخه چه های درختچه انگور ، نیمه خشک شده است.طبیعت مویز انگور سیاه خیلی گرم و خشک است.

 خواص درمانی : تقویت کننده حافظه ، خارج کننده اخلاط از ریه و ضد سرفه های بلغمی ، مقوی کبد و تحلیل برنده ورم طحال ، خارج کننده سموم از بدن و صفرابر، ضد التهاب و ضد ویروس ، ضد نقرس و تقویت کننده عمومی بدن ، ضد تجمع پلاکت ها و خنک کننده ، کاهنده چربی و فشار خون و تقویت کننده معده های سست در اشخاص سرد مزاج می باشد در ضمن برای بیماری های کلیه و مثانه و زخم روده نیز مفید است.

تذکر در مصرف مویز: زیاده روی در مصرف مویز برای اشخاص گرم مزاج مضر است.

کشمش:

 مویز بی دانه را کشمش می گویند کشمشی که در سایه خشک شده و پرگوشت باشد (کشمش سبز) ازهمه کشمش ها پرخاصیت تر است.

طبیعت کشمش  گرم است.

خواص درمانی: پاک کننده سینه و قطع کننده سرفه ، تقویت کننده بدن و مقوی قوه باه ، رفع کننده گرگرفتگی های ساده و برطرف کننده یبوست ، خنک کننده و رفع کننده یبوست ، خنک کننده و رفع کننده تشنگی می باشد، در ضمن بسیاری از خواص درمانی انگور نیز در کشمش نهفته است.

 همان طور که گفته شد انگور حاوی ترکیباتی شامل چربی، پروتئین، کربوهیدرات، ترکیبات آنتی اکسیدان مثل پلی فنل است. که مقادیری آن بسته به گونه و جنس انگور متفاوت است ترکیبات آنتی اکسیدانی می توانند رادیکال های آزاد را جاروب کرده و اثرات منفی آنهار ا خنثی کنند. بخشی از متابولیسم های عادی بدن وشرایط غیر عادی همانند استرس و تغذیه نامناسب، مصرف الکل،  UV و آلودگی محیط زیست رادیکال های آزاد در بدن تولید میشوند.رادیکال های آزاد یا همان (Reactive oxygen species) ROS ها، بسیار فعال اند و اگر مهار نشوند باعث آسیب های اکسیداتیو میشوند و اثرات منفی روی متابولیسم سلول دارند. انگور دارای قوی ترین آنتی اکسیدان های مطرح شده است که 20 بار قویتر از ویتامین C و 50 بار قویتر از ویتامین E است. بررسی ظرفیت آنتی اکسیدانی عصاره هسته انگور نشان می دهد که میزان DPPH (ظرفیت از بین برندگی رادیکال آزاد) ،ORAC (ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن) ،  TEAC (ظرفیت اکی والان آنتی اکسیدان) هسته انگور به ترتیب 92-16/8، 42/18 و 28/3 میلی مول بر گرم می باشد. مصرف انگور و سبزیجات تازه که غنی از ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند میتواند از بروز بیماری هایی قلبی - عروقی، سرطان، دیابت و انواع بیماری های جلوگیری کند .


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز