title
کد خبر: 241886
00
در تابستان برای بهبود خلق و خو چه بخوریم؟

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که تا حداکثر امکان در روزهای گرم تابستانی به‌منظور پیشگیری از تضعیف خلق‌وخو یا جلوگیری از تحریک‌پذیری عصبی، از مصرف غذاهای فراوری‌شده، غذاهای تند و پرادویه، غلات آرد سفید، چای و قهوه غلیظ، فراورده‌های گوشتی و همچنین قند و شکر تا حداکثر امکان پرهیز کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، اگر می‌خواهید خلق‌وخوی بهتری در تابستان داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مواد غذایی را در رژیم غذایی روزانه تان داشته باشید.

 

1. میوه‌ها و سبزی‌های تازه 

میوه‌ها و سبزی‌های تازه سرشار از ویتامین‌ها و املاح ضروری و آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که می‌توانند باعث بهبود خلق‌وخو، افزایش تمرکز و پیشگیری از کم‌آب‌شدگی بدن در روزهای گرم سال شوند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که در روزهای گرم تابستانی از مصرف انواع توت‌ها، هندوانه، طالبی، انواع انگور، هلو، انواع آلو، آلبالو، گیلاس و تمامی سبزیجات سبزرنگ تابستانی مانند لوبیاسبز، بامیه، نخود فرنگی، ریحان، نعناع و کلم بروکلی غافل نشوید. 

 

2. منابع پروتئینی بدون چربی 

انواع منابع پروتئینی بدون چربی مانند حبوبات، توفو، گوشت مرغ یا بوقلمون بدون چربی و ماست یونانی در کنار ماهی سرشار از باکیفیت‌ترین انواع پروتئین‌ها هستند. پروتئین‌های موجود در این مواد غذایی حاوی اسیدهای آمینه ویژه‌ای هستند که نقش مثبتی در شکل‌گیری انتقال‌دهنده‌های عصبی و بهبود خلق‌وخو دارند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که مصرف پروتئین‌های نام‌برده در روزهای گرم تابستانی به افزایش ترشح سروتونین و بهبود خلق‌وخو در طول روز کمک می‌کند. 

 

3. منابع اسیدهای چرب امگا-3 

از دیگر خوراکی‌های پیشنهادی برای فصل تابستان می‌توان به منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-3 مانند ماهی‌های چرب، گردو، دانه چیا و بذر کتان اشاره کرد. امگا-3 با کاهش شدید التهاب در بدن مانع از تضعیف خلق‌وخو می‌شود و احتمال تحریک‌پذیری عصبی را در طول روز کاهش می‌دهد. 

 

4. خوراکی‌های سرشار از منیزیم 

منیزیم نقشی کلیدی در حفظ سلامت سیستم عصبی و کاهش سطح استرس در بدن دارد. محققان بر این باورند که افزایش دریافت منیزیم از طریق مواد غذایی حاوی این ماده می‌تواند به بهبود خلق‌وخو در روزهای گرم تابستانی کمک کند. اسفناج، کلم کیل، انواع بادام، آووکادو و بادام هندی جزو بهترین منابع برای دریافت منیزیم هستند. 

 

5. منابع کربوهیدرات‌های پیچیده 

انواع منابع غذایی کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان‌های سبوس‌دار، جودوسر، برنج قهوه‌ای و پاستای قهوه‌ای به تثبیت و تنظیم سطح قند خون و انرژی در بدن کمک می‌کنند. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در تابستان باعث کاهش خلق‌وخو می‌شود، مختل شدن تنظیم قند خون است. به همین دلیل هم شما باید در روزهای گرم‌تر سال و برای بهبود شرایط عصبی خود، مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات سبوس‌دار را در رژیم غذایی تان داشته باشید. 

 

6. دمنوش‌های گیاهی 

برخلاف چای و قهوه که حاوی کافئین زیادی هستند و می‌توانند علاوه بر دفع آب بیشتر از بدن باعث افزایش تحریک‌پذیری عصبی در تابستان شوند، نوشیدن بعضی از دمنوش‌های گیاهی در تابستان به بالا رفتن سطح آرامش و کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. اگر بتوانید دمنوش‌های گیاهی مانند دمنوش بابونه، دمنوش اسطوخودوس و   دمنوش گل گاوزبان را در برنامه غذایی روزانه داشته باشید، به بهبود خلق‌وخوی تابستانی خود کمک کرده‌اید. 
منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز