title
کد خبر: 241751
00
مسکن‌ها و تحریک کننده‌های خوراکی میگرن

کسانی که میگرن دارند، می‌دانند که حملات میگرن می‌تواند بین چند ثانیه تا چند ساعت طول بکشد و علائم گوناگونی مثل از دست‌ دادن تعادل، سرگیجه، سبکی سر، اختلال در جهت‌یابی، گیجی، حالت تهوع، استفراغ و سردرد شدید را به همراه داشته باشد. با این‌حال، تحقیقات علمی نشان داده‌اند که تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی می‌تواند دفعات مواجهه با حملات میگرن و شدت این حملات را کاهش دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم غذایی محدودکننده یا حذف‌گرا می‌تواند به شناسایی عوامل محرک تغذیه‌ای در حملات میگرن کمک کند. در این رژیم غذایی حذف‌گرا درواقع باید آن دسته از مواد غذایی که مشکوک به تشدید علائم میگرن هستند را به‌صورت نوبتی و جداگانه از رژیم غذایی حذف کنید و نتیجه نهایی را بررسی کنید. با توجه به اینکه واکنش افراد نسبت به خوراکی‌های مختلف یکسان نیست، رژیم غذایی حذف‌گرا هم باید براساس ویژگی‌های خاص هر فرد تنظیم شود. 

 

وقتی که دوره حذف مواد غذایی مشکوک به پایان رسید، باید آنها را نوبتی وارد رژیم غذایی کنید تا تاثیرگذاری نهایی آنها را ارزیابی کنید. این روند معمولا بین 5 تا 6 هفته طول می‌کشد و در ضمن بهتر است که تحت نظر پزشکان یا متخصصان تغذیه انجام بگیرد زیرا اگر رژیم غذایی حذف‌گرا برای میگرن را با شیوه‌های صحیح اجرا نکنید یا اگر این رژیم غذایی را برای طولانی‌مدت ادامه بدهید، با مشکلات و کمبودهای تغذیه‌ای مواجه خواهید شد. گاهی اوقات هم پیش‌ می‌آید که رژیم غذایی حذف‌گرا تاثیر خاص و قابل توجهی در جهت کاهش حملات میگرن یا شدت آنها ندارد. 

 

مواد غذایی محرک 

معمولا این مواد غذایی باعث تحریک علائم میگرن می‌شوند و با کنترل مصرف آنها یا حذف کامل آنها از رژیم غذایی می‌توان به شرایط بهتری رسید؛ پنیرهای کهنه، آسپارتام (نوعی شیرین‌کننده مصنوعی)، شکلات، قهوه و دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار و همچنین فراورده‌های گوشتی (مثل بیکن، سوسیس، کالباس و...).

این مواد غذایی هم در بعضی موارد باعث تشدید میگرن می‌شوند، اما همیشه و برای همه افراد این‌طور نیستند؛ انواع مرکبات، گوجه فرنگی، پیاز، لوبیا، عدس، بعضی از مغزها و دانه‌های خام، مواد غذایی تخمیری، جگر گوساله و جگر مرغ، ماهی دودی یا خشک‌شده، محصولات لبنی (مثل شیر، پنیر، خامه، بستنی و ماست)، سوپ‌های کنسروی، آبمیوه‌ها و نوشابه‌های گازدار، سس‌های سالاد، مکمل‌های ویتامینی و مکمل‌های گیاهی (مخصوصا انواع حاوی کافئین) و گلوتامات مونو سدیم. برای حذف کردن و بازگرداندن این مواد غذایی به رژیم غذایی حتما با متخصصان تغذیه یا پزشک معالج خودتان مشورت کنید.

 

مواد غذایی تسکین‌دهنده 

بعضی از مواد غذایی می‌توانند به تسکین علائم میگرن کمک کنند و شرایط بهتری را برای شما به‌وجود بیاورند:

میوه‌ها: بیشتر میوه‌ها (معمولا به‌غیر از مرکبات و گوجه فرنگی)
سبزیجات: بیشتر سبزیجات (معمولا غیر از پیاز، لوبیا و عدس)
غلات: همه انواع غلات سبوس‌دار مثل برنج، کینوا، جو دوسر
گوشت‌، تخم‌مرغ و ماهی: همه انواع گوشت‌های قرمز، ماهی‌ها و مرغ‌های تازه. (انواع فراوری‌شده، طعم‌دارشده، دودی، نمک‌سود و... مناسب نیستند)
جایگزین‌های مناسب برای لبنیات: شیرهای غیرلبنی مثل شیر نارگیل یا شیر جو
چربی‌های سالم: روغن زیتون، بذر کتان، نارگیل
نوشیدنی‌ها: آب ساده، دمنوش‌های گیاهی رقیق و بدون کافئین
چاشنی‌ها و ادویه‌ها: همه گیاهان معطر و ادویه‌های تازه که در سطح متعادل مصرف می‌شوند 

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز