title
کد خبر: 241106
00
تب دنگی و تب موشی در این کشور همسایه شیوع یافته/ توصیه هایی برای نجات یافتن از این بیماری های خطرناک

یکی از بیماری های واگیر دار که در بسیاری از کشورهای شرق آسیا، هندوستان، پاکستان و مناطقی از جنوب ایران در فصل تابستان شایع می شود، تب دنگی است. به تازگی این بیماری به همراه بیماری دیگری به نام تب موشی در هندوستان و بخش هایی از پاکستان شیوع پیدا کرده است.

به گزارش بهداشت نیوز، مقامات بهداشتی کشور هندوستان اعلام کردند: ایالت کرالا در جنوب این کشور با شیوع ناگهانی تب دنگی و تب موش ‌های صحرایی مواجه شده است. به نظر می رسد که شرایط شیوع فوق به حد بحرانی رسیده باشد، زیرا این بیماری ها تاکنون جان بیش از ۲۳ نفر را گرفته است. طبق گزارش های رسمی، تخت های بیمارستانی در بیشتر مناطق درگیر با این بیماری ها به سرعت پر می شود و بیمارانی که از عوارض ناشی از تب شکایت دارند، با اورژانس مراجعه می کنند.

یکی از مقامات بهداشتی این ایالت به رسانه ها گفت: تعداد بیماران در تمام مراکز افزایش یافته است. اکثر این بیماران تب بالا، بدن درد و سایر علائم شبیه آنفولانزا دارند. وی در ادامه توضیحاتش افزود:  در ماه ژوئن حداقل یک میلیون و ۴۳ هزار و ۳۷۷ نفر در کرالا به تب دنگی مبتلا شده اند.

طبق داده های به اشتراک گذاشته شده توسط مقامات، در ماه گذشته، در مجموع ۳۶۷۸ نفر با علائم دنگی به بیمارستان های دولتی مراجعه کردند. از این تعداد، ۱۳ نفر تاکنون تسلیم مرگ شده اند. بیماران علاوه بر علائم معمول بیماری، با اسهال و عوارض تب کنه نیز دست و پنجه نرم می کنند. تعداد فزاینده بیمارانی که از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند در این مناطق به سرعت در حال افزایش است و این شرایط، کارکنان مراقبت‌ های بهداشتی را نگران می‌کند. .

از سوی دیگر همزمان با تب دنگی، تب موسوم به موشی نیز در هندوستان و بخش هایی از پاکستان شیوع پیدا کرده و  امسال تنها در هندوستان تا کنون ۶۶ نفر با علائم لپتوسپیروز (تب موش صحرایی) جان خود را از دست داده ‌اند. از این تعداد، ۲۷ مورد جان خود را از دست داده اند.

 پزشکان در رابطه با این بیماری های خطرناک مواردی را توصیه می کنند که به کار بستن آن ها می تواند جان شما و خانواده تان را نجات دهند. این موارد عبارتند از:

تب دنگی و تب موشی ممکن است در ابتدا دارای  علائم اولیه تب عادی باشند.
در صورت تداوم علائم و اگر تب در طول سه روز اول فروکش نکرد، حتماً به پزشک مراجعه و بلافاصله آزمایش خون انجام دهید.
از پزشک خود بخواهید که یک معاینه کامل انجام داده و تشخیص درست در این زمینه داده شود.
بیماران مبتلا به تب دنگی ممکن است شاهد کاهش سریع تعداد پلاکت ها باشند. در این شرایط اگر مداخلات پزشکی سریع انجام نشود، جان بیمار در خطر خواهد بود.
اگر مراقبت مناسب از بیمار انجام نشود، تب موشی می تواند تشدید شود و به ریه ها، کبد، کلیه ها وگوش آسیب برساند.
توصیه می شود در مناطق آلوده از تردد در مناطق شلوغ اجتناب کنید.
کودکانی که تب دارند نباید به مدرسه بروند.
در صورت داشتن علائم بیماری توصیه می شود مقدار زیادی آب بنوشید و همچنین سلامت منبع آب آشامیدنی خود را نیز بررسی کنید.
از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید تا مطمئن شوید بدن شما قدرت مبارزه با عوارض بیماری را دارد.
حفظ چشم انداز مثبت ممکن است به شما کمک کند. روحیه خود را از دست نداده و با کمک پزشکان و کادر درمان بر بیماری پیروز شوید.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز