title
کد خبر: 240986
00
این خطر با متوقف شدن درمان HIV خفته، مغز را نشانه می گیرد

ویروس HIV به عنوان بخشی از چرخه حیات خود، یک کپی از DNA خود را در سلول های ایمنی انسان قرار می دهد. برخی از این سلول‌ های ایمنی که به تازگی آلوده شده اند، می توانند برای مدت طولانی در حالت خفته باقی بمانند که به آن دوره نهفتگی گفته می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، اگرچه درمان ‌های موجود، مانند درمان ضد رتروویروسی (ART)، می ‌توانند با موفقیت از تکثیر بیشتر ویروس جلوگیری کنند، اما قادر به ریشه کن کردن HIV نهفته، نیستند؛ در نتیجه، در صورت قطع درمان، ویروس می تواند از دوره نهفتگی خارج شده و دوباره پیشرفت عفونت HIV به ایدز را شعله ور کند.

در جستجوی مکان هایی در بدن که این سلول های نهفته در آنها سکونت دارند، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی، دریافته اند که سلول های میکروگلیال مغز، می توانند به عنوان یک مخزن پایدار برای ویروس HIV نهفته عمل کنند.

در طول عفونت، ویروس HIV به طور خاص، سلول های T که نقش کلیدی در سیستم ایمنی بدن دارند را تحت تاثیر قرار داده و منجر به نقص ایمنی می شود.

نتایج تحقیقات گذشته نشان داده بودند که HIV نهفته می تواند در تعداد کمی از سلول های T باقیمانده در بدن و جریان خون پنهان شود. محققان، به سیستم عصبی مرکزی، به عنوان یکی دیگر از مخازن ویروسی، مشکوک شده بودند؛ با این حال مدرکی در این باره در دسترس نداشتند.

 بر خلاف سلول ‌های خون محیطی، تجزیه و تحلیل و دسترسی به بافت‌ های مغز برای مطالعه مخازن HIV بسیار دشوار است.

اکنون، محققان می ‌دانند که ویروس HIV می ‌تواند به سلول ‌های میکروگلیال در مغز پناه ببرد. قدم بعدی پژوهشگران، شامل بررسی برنامه ‌هایی برای هدف قرار دادن این نوع مخازن است.

دانشمندان توضیح داده اند، یافته های این مطالعه، چارچوب جدیدی را برای مطالعات آینده در رابطه با مخازن ویروس HIV در سیستم عصبی مرکزی و در نهایت توسعه استراتژی های موثر به منظور ریشه ‌کن کردن HIV به طور کامل، فراهم می‌ کنند.

یافته های تحقیقاتی در مجله Journal of Clinical Investigations منتشر شده اند.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز