title
کد خبر: 240951
00
مهمترین عامل ابتلا به تب مالت چیست؟

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فوق تخصص عفونی کودکان مصرف فراورده های لبنی غیر پاستوریزه را مهمترین عامل ابتلا به تب مالت (بروسلوز ) عنوان کرد و گفت: تب، تعریق شبانه، ضعف، کسالت، بی اشتهایی و کاهش وزن، درد مفاصل و عضلات، کمردرد، دل درد و سردرد از جمله علائم این بیماری محسوب می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فوق تخصص عفونی کودکان مصرف فراورده های لبنی غیر پاستوریزه را مهمترین عامل ابتلا به تب مالت (بروسلوز ) عنوان کرد و گفت: تب، تعریق شبانه، ضعف، کسالت، بی اشتهایی و کاهش وزن، درد مفاصل و عضلات، کمردرد، دل درد و سردرد از جمله علائم این بیماری محسوب می شود.

دکتر محمد حسن اعلمی در گفتگو با وب دا با بیان اینکه بروسلوز بیماری مشترک بین انسان و دام است که از طریق تلقیح ترشحات به مخاطات یا بریدگی های پوست، استنشاق ذرات ریز آلوده یا مصرف فراورده های لبنی غیر پاستوریزه منتقل می شود اظهار کرد: انتقال این بیماری از انسان به انسان نادر بوده  اما انتقال از مادر به کودک از طریق جفت یا شیردهی امکان پذیر است. انتقال خون، پیوند سلول های بنیادی و تماس جنسی شیوع کمی دارند.دوره نهفته بیماری بین پنج روز تا شش ماه است و بیشتر طی دو تا چهار هفته از تماس بیمار می شوند.

وی با بیان اینکه  شروع تب مالت در کودکان می تواند حاد یا آهسته باشد خاطر نشان کرد: تظاهرات بیماری غیر اختصاصی است و شامل تب، تعریق شبانه، ضعف، کسالت، بی اشتهایی و کاهش وزن، درد مفاصل و عضلات، کمردرد، دل درد و سردرد می باشد. همچنین یافته های فیزیکی این بیماری، شامل بزرگی غدد لنفاوی، بزرگی کبد و طحال و التهاب مفاصل است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان کودکان اکبر با بیان اینکه درد شکم و تورم مفاصل در کودکان شایعتر از بزرگسالان است تصریح کرد: نواقص عصبی، ابتلای چشمی، التهاب بیضه ها و آبسه های کبد و طحال در زمان ابتلا به این بیماری مشاهده شده است، همچنین کم خونی، کم شدن تعداد گلبول های سفید و پلاکت ها و با شیوع کمتر کم شدن تمام رده های سلولی مطرح کننده این تشخیص هستند.

دکتر اعلمی با بیان اینکه عوارض جدی شامل مننژیت یا التهاب پرده های مغز، ابتلای قلبی، التهاب  مهره های کمری، عفونت استخوان و با شیوع کمتر ذات الریه و ابتلای شریان اصلی قلب از دیگر علائم و عوارض این بیماری است گفت: در زمان مراجعه بیمار با علائم یاد شده، باید سابقه تماس با حیوانات، مصرف شیر و پنیر غیر پاستوریزه و سابقه شغلی( دامدار، قصاب یا دامپزشکی) برای تشخیص تب مالت مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه میزان عود در کودکان و بزرگسالان مشابه است ولی بروسلوز مزمن در کودکان شیوع بسیار کمتری دارد،عنوان کرد: تب مالت در بارداری با خطر سقط خودبخودی، زایمان زودرس، نوزاد مرده و عفونت داخل رحمی همراه است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تشخیص قطعی این بیماری با جدا کردن باکتری از خون، مغز استخوان یا بافتهای دیگر همراه بوده و  آزمایش سرم شناسی آزمایش اصلی تشخیص تب مالت است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز