title
کد خبر: 240287
00
توصیه های طب سنتی برای دوران امتحانات

به مناسبت فرا رسیدن فصل امتحانات مصاحبه ای با دکتر علی محمد مداحیان متخصص طب ایرانی و عضو هیات علمی دانشگاه و عضو انجمن طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، پیرامون تغذیه و سبک زندگی سالم در ایام امتحانات دانشجویان انجام شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، به مناسبت فرا رسیدن فصل امتحانات با دکتر علی محمد مداحیان متخصص طب ایرانی و عضو هیات علمی دانشگاه و عضو انجمن طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، پیرامون تغذیه و سبک زندگی سالم در ایام امتحانات دانشجویان مصاحبه ای تنظیم نموده که توجه شما را به آن جلب می کنم.

آقای دکتر به نظر شما مهم ترین مسئله ای که دانشجویان در ایام امتحانات باید به آن توجه کنند چیست؟
مسئله ی مهمی که دانشجویان در ایام امتحانات درگیر آن هستند، مسئله ساعات نامنظم خواب می باشد. امروزه مشخص شده است که از نظر فیزیولوژی، بدن با داشتن ساعات منظم خواب و مطالعه، علاوه بر داشتن بازدهی بیشتر، از اختلال در عملکرد هورمون ها هم جلوگیری می شود.

دستگاه های بدن من جمله دستگاه گوارش ساعات بیولوژیک دارند و طی مقالات مختلف مشخص شده است که فعالیت های آنتی اکسیدانی و سم زدایی کبد در ابتدای شب است در نتیجه دانشجویان بهتر است از ساعت 10شب خواب خود را تنظیم کنند. و همچنین ترشح هورمون های هوشیاری مانند کورتیزول دم صبح بیشتر است و هر چه به سمت شامگاه پیش میرویم رفته رفته کمتر و کمتر می شود .

چه توصیه هایی در زمینه تغذیه برای دانشجویان دارید؟
توصیه میشود در ایام امتحانات دانشجویان از غذا های غلیظ( غذا هایی که دارای هضم مشکل و سنگین هستند) مانند ماکارانی ،لازانیا ، انواع فست و فود و نوشابه کمتر مصرف شود.

یکی از مشکلات دانشجویان در ایام امتحانات یبوست هست اگر امکان دارد توضیحاتی در این زمینه بفرمایید؟
یکی از مشکلاتی که دانشجویان در ایام امتحانات دچار آن میشوند؛ مشکل یبوست می باشد. دانشجویانی که در ایام امتحانات خواب نامنظمی دارند و صبحانه نمی خورند موجب اختلال در دستگاه گوارش و یبوست می شود. برای درمان مشکل یبوست بهتر است هفته ای 3 الی 4 وعده سوپ های آبکی و ملین میل کنند و شربت های آبلیمو و عسل و خاکشیر مصرف نماییند. از جمله بهترین شربت هایی که به کاهش یبوست و هم چنین استرس دانشجویان کمک شایانی میکند؛ شربت تخم بالنگو همراه با عرق بیدمشک یا بهار نارنج می باشد .

درباره مصرف قهوه در زمان امتحانات برای بیدار ماندن بیشتر نظرتان چیست؟
مصرف قهوه و اسپرسو در دوز بالا و طولانی مدت باعث کاهش عملکرد مغز می شود؛ می توان بجای آن از دمنوش های سیب و به استفاده نمود.

فعالیت های بدنی و ورزشی چه نقشی در یادگیری بیشتر دارد؟
برای کسانی که در ایام امتحانات فعالیت بدنی و ورزشی کمی دارند توصیه می شود هر 2 ساعت همراه با حرکات کششی، 10 مرتبه تنفس طبی را تکرار کنند. بدین صورت که دم ، نگهداری و بازدم هر کدام 4 ثانیه طول بکشد.

نکته ی مهمی برای دانشجویانی که حتی در ایام امتحانات برنامه روزانه ورزشی دارند بهتر است فاصله بین غذا و ورزش را رعایت کنند وگرنه ورزش شدید بلافاصله بعد از غذا خوردن، می تواند اثرات منفی روی سلامتی و روند درس خواندن داشته باشد.

آقای دکتر در رابطه با خواب چه توصیه ای دارید؟
برای افرادی که دچار ضعف و خستگی همیشگی هستند سعی کنند خواب قیلوله داشته باشند، حالا دانشجویان به دلیل داشتن برنامه درسی قبل از اذان ظهر نمی توانند استراحت داشته باشند در ساعت های 14 الی 15 بعد از ظهر به مدت 30 الی 40دقیقه استراحت کنند.

نظرتان درباره مصرف قرص های ریتالین و جینسینگ چیست؟
دانشجویانی که در ایام امتحانات قرص هایی مانند ریتالین و جینسینگ مصرف می کنند؛ در طولانی مدت می تواند موجب عوارض جبران ناپذیر و وابستگی جسمی و روانی می شود.

با توجه به اینکه فعالیت مغز در ایام امتحانات بیشتر است چه مکمل غذایی را توصیه می کنید؟
یکی از بهترین گزینه ها برای داشتن مکمل غذایی که کارایی مغز را بالا برده و همچنین باعث بهبود عملکرد فرد می شود، خوردن شیره بادام به روش طب ایرانی است؛ که طرز تهیه آن بدین صورت است که 10 عدد بادام را در آب خیسانده و بعد پوست آن را جدا کرده سپس بادام ها را آسیاب نموده و پودر حاصل را با آب و شکر سرخ یا عسل مخلوط کرده قبل از خواب میل نمایند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
چاپ آبان
اینستاگرام بهداشت نیوز