title
کد خبر: 240145
00
مروری کوتاه بر زندگی امام خمینی و وقایع 14 خرداد+ تصاویر

۱۴ خرداد، سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۸ خورشیدی می باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، سید روح‌الله مصطفوی ملقب به امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بودند که در ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ رحلت نمودند.

امام خمینی در روز بیستم جمادی الثانی ۱۳۲۰ هجری قمری مطابق با ۳۰ شهریـور ۱۲۸۱ هجری شمسی ( ۲۴ سپتامپر ۱۹۰۲ میلادی) در شهرستان خمین از توابع استان مرکزی ایران در خانواده ای اهل علـم و هجرت و جهاد پـای بـر خـاکدان طبیعت نهاد و در ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ هجری شمسی به ملکوت اعی پیوست.

مروری کوتاه بر وقایع زندگی امام خمینی(ره )،
امام خمینی (ره) پس از درگذشت حضرت آیت الله بروجردی به مخالفت با سیاست های طاغوت برخاست و در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دستگیر و روانه تهران و زندانی گردید، پس از مدتی آزاد و به شهر مقدس قم مراجعت نمود. در قضیه تصویب کاپیتولاسیون (مصونیت مجرمین آمریکائی در ایران) با سخنرانی مهم و آتشین در مسجد اعظم قم دستگیر و به ترکیه و سپس به عراق تبعید گردید.

امام خمینی (ره) در سال های اقامت در عراق همچنان رهبری مبارزه با رژیم پهلوی را به عهده داشته و در سال ۱۳۵۷ با هماهنگی رژیم پهلوی به رژیم بعث عراق، ایشان ناگزیر از خروج از عراق شده و با عزیمت به پاریس مبارزه و انقلاب ،امام را وارد مرحله اساسی نمود.
با اقامت امام خمینی (ره) در پاریس و انعکاس سخنان و نقطه نظرات ایشان در رسانه های غربی رژیم پهلوی در ضعف و انزوا قرار گرفته و با رهبری هوشمندانه و دقیق ایشان انقلاب اسلامی مردم ایران با خروج شاه و خانواده سلطنتی از ایران به روزهای اوج خود نزدیک گردید

با مراجعت رهبر فقید ایران در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ و هدایت انقلاب از نزدیک، صبح پیروزی در ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ دمید و مردم ایران شاهد پیروزی را در آغوش گرفته بود.با انحلال رژیم سلطنتی و پایان حکومت ۵۷ ساله و ستمکارانه پهلوی، امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی ایران را با آرای قاطع مردم بنیان نهاد. از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تا ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ حضرت امام همچنان رهبری انقلاب را به دوش کشیده و انقلاب و کشور را در حوادث خطرناکی و توطئه های گوناگون و جنگ ۸ ساله تحمیلی عراق و تحریم ها به سلامت و به خوبی رهبری نمودند.

وقتی که خبر رحلت امــام منتشر شـد ، گـویـی زلزله ای عظیـم رخ داده است ، بغضها تـرکیـد و سرتاسر ایران و همـه کانـونهایـی کـه در جـهان بـا نام و پیام امام خمینـی آشـنا بـودنـد یــکپارچه گـریستند و بـر سر و سینه زدنـد. هیچ قلـم و بیـانـی قـادر نیست ابعاد حـادثه را و امواج احساسات غیر قابل کنترل مردم را در آن روزها تـوصیف کند.

سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) تسلیت باد

سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) تسلیت باد

انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران،

در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ انتخاب سریع و شایسته خبرگان رهبری و حمایت قاطعانه و هوشمندانه ملت ایران، تمام امیدهای ضد انقلابی دشمنان اسلام و انقلاب را بر باد داد. ارتحال بزرگ مرد تاریخ ایران حضرت امام خمینی (ره )، پایان راه انقلاب نبود بلکه عصر امام در پهنه ای وسیعتر از گذشته آغاز شد.
روز ۱۴ خرداد ماه سال ۱۳۶۸، مصادف با ۲۹ شوال ۱۴۰۹ هجری قمری ، ساعاتی پس از انتشار خبر جان سوز ارتحال بنیان گذار جمهوری اسلامی، پیشوا و مقتدای ملت ایران، خمینی کبیر، مجلس خبرگان رهبری تشکیل شد و پس از قرائت وصیتنامه امام خمینی ، توسط حضرت آیت الله خامنه ای رییس جمهوری وقت ، بحث و تبادل نظر برای تعیین جانشین امام خمینی و رهبر انقلاب اسلامی آغاز شد.

بر پایه اطلاعات منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره )، پس از چندین ساعت، سرانجام حضرت آیت الله خامنه ای، رئیس جمهور وقت، که از شاگردان امام (ره ) و از چهره های درخشان انقلاب اسلامی و نیز از یاران ۱۵خرداد و در همه فراز و نشیب های نهضت، در جمع دیگر یاوران انقلاب، جانبازی کرده بودند، به اتفاق آراء برای این رسالت خطیر برگزیده شد.
بنابر اعلام مفدا، خبرگان رهبری با اکثریت قاطع ، حضرت آیت الله خامنه ای را به عنوان رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران برگزید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز