title
کد خبر: 239600
00
درباره اهمیت بهداشت دهان و دندان در کودکان بیشتر بدانیم

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه داشتن دندان‌های سالم در کودکان را بسیار مهم برشمرد و دندان‌های شیری را از دارایی‌های ارزشمند یک کودک و پایه و اساس دندان‌های دایمی وی عنوان کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر بهناز ولی زاده کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی ضمن گرامیداشت هفته ملی کودک یادآور شد: در روز شمار هفته ملی کودک 17 مهرماه با شعار کودک، حقوق اجتماعی، آموزش، ‌امنیت و سلامت تعیین شده است.

وی  کودکان را آینده‌سازان جامعه برشمرد و افزود: داشتن دندان‌های سالم، زمینه ساز تامین سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کودکان  است و  آینده‌ای بهتر را برای آنان نوید می‌دهد.

 

به گفته دکتر ولی ‌زاده  دندان‌های شیری جزو دارایی‌های ارزشمند یک کودک و پایه و اساس دندان‌های دایمی وی هستند.

 

وی افزود: بسیاری از والدین هنوز تصور می‌کنند دندان‌های شیری اهمیتی ندارند زیرا به زودی جای خود را به دندان‌های دائمی خواهند داد. درصورتی که این دندان‌ها تا زمانی که در دهان هستند وظایف اساسی از جمله جویدن ،تکلم ،حفظ فضای لازم برای رویش دندانهای دائمی و کمک به رشد و تکامل صورت را برعهده دارند.

 

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه تاکید کرد: مراقبت از دهان و دندان باید از کودکی شروع شود زیرا تنها با مراقبت‌های ویژه از دندان‌های شیری کودکان است که می توان انتظار رویش صحیح و سلامت دندان‌های دائمی را داشت.

 

دکتر ولی‌زاده پوسیدگی دندان را  شایعترین بیماری مزمن در دوران کودکی عنوان کرد و گفت:  بیش از 80 درصد کودکان زیر شش سال دارای پوسیدگی دندان هستند بنابراین والدین باید کودکان خود را در سنین پایین به  انجام مراقبت‌های بهداشتی از دهان و دندان تشویق کنند.

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان کودکان توصیه کرد: اولین ملاقات با دندانپزشک کودک باید حدود شش ماهگی تا یک سالگی صورت پذیرد تا علاوه بر معاینه اولیه دهان کودک، والدین با وظایف خود در حفظ سلامت دهان و دندان کودک مطلع شوند.

 

از دیگر توصیه‌های دکتر بهناز ولی زاده برای تداوم سلامت دهان و دندان کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

- بعد از اولین ملاقات با دندانپزشک، معاینات دوره‌ای دندانپزشکی هر شش ماه تا یک سال یکبار توصیه می‌شود. والدین باید از همان ابتدا بعد از هربار شیردهی و تغذیه، دندا‌ن‌های کودک را با گاز استریل مرطوب پاک کنند.

- از سن شش ماهگی باید  با استفاده از مسواک انگشتی دندان‌های کودکان را تمیز شود.

-  به والدین توصیه می‌شود ازسن دو سالگی حداقل دو بار در روز با استفاده از مسواک کودک و مقدار کمی خمیردندان(به اندازه یک دانه برنج) دندان‌های کودکان مسواک زده شود.

- کودکان باید از سن سه تا شش سالگی همراه پدر و مادر به صورت مستمر و حداقل دو بار در روز مسواک زدن را انجام دهند به طوری که کودک در شش سالگی قادر باشد با روش کاملا صحیح دندان‌های خود را مسواک بزند.

- به والدین توصیه می‌شود ازسن سه سالگی برای فلورایدتراپی دندان‌های کودکان خود به مراکز خدمات جامع سلامت و یا دندانپزشک مراجعه کنند. فلوراید ضمن مستحکم کردن مینای دندان از تخریب دندان‌ها پیشگیری می‌کند.

-  استفاده از قاشق مشترک بین والدین و کودکان یک کار غیربهداشتی است و باعث انتقال آلودگی به دهان کودک می‌شود.

-  از دادن غذاهای شیرین به کودکان خودداری شود.

-  بعد ازسن شش ماهگی پس از هر بار شیردهی، باید به کودک مقداری آب خورانده شود.

- والدین در هنگام مسواک زدن دهان کودک با هوشیاری تمام دندانها را به طور چشمی معاینه کنند و در صورت مشاهده هرگونه علائم پوسیدگی نظیر لکه سفید تا سوراخ شدگی دندان سریعا به دندانپزشک مراجعه کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز