title
کد خبر: 238690
00
روشی جدید برای درمان بسیاری از بیماری ها بدون نیاز به جراحی و با دوران نقاهت کوتاه

یکی از شاخه های تشخیصی و درمانی پزشکی، اینترونشنال رادیولوژی یا رادیولوژی مداخله ای است که خدمات درمانی و تشخیصی آن در بیمارستان سینا به همت دکتر محمد مومنی، فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال رادیولوژی ارائه می شود.  

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مومنی برای آشنایی مخاطبان با این رشته و خدمات قابل ارائه آن می گوید: اینترونشنال رادیولوژی یا رادیولوژی مداخله‌ای و داخل عروقی  (IR) فلوشیپ فوق تخصصی رشته رادیولوژی است که با استفاده از هدایت دستگاه‌های تصویربرداری از جمله سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و فلوروسکوپی اقدامات تشخیصی و‌ درمانی برای بسیاری از بیماری ها انجام می دهد.

بسیاری از بیماری هایی که در گذشته نیاز به جراحی باز و نیاز به دوران نقاهت بلند مدت داشته اند، در حال حاضر با روش های اینترونشنال کم تهاجمی به راحتی و بدون نیاز به جراحی درمان می شوند. تقریبا تمام اقدامات اینترونشنال با ایجاد یک شکاف کوچک روی پوست انجام می شود، در نتیجه عوارض کم تری را به همراه خواهد داشت.

اقدامات اینترونشنال شامل دو قسمت تشخیصی و اقدامات درمانی است. روش‌های تشخیصی در رادیولوژی مداخله‌ای برای کمک به شناسایی یا هدایت درمان به کار گرفته می‌شوند. در این روش ها می‌توان هم‌زمان با تصویربرداری از تومور یا ضایعه نمونه ‌برداری کرد و یا به قسمت خاصی از یک بافت، ماده حاجب تزریق کرد. استفاده از روش‌های تشخیصی مداخله‌ای، موجب افزایش دقت تشخیص می‌شوند.

روش‌های درمانی در رادیولوژی اینترونشن به صورت مستقیم از طریق پوست با یک سوزن کوچک و یا به روش آنژیوگرافیک از داخل عروق با وارد کردن یک کاتتر کوچک انجام می‌گیرند. این روش‌ها شامل دارورسانی هدفمند با کاتتر، باز کردن انواع تنگی های عروقی مثل عروق گردن ، احشا و اندام ها با استفاده از استنت و بالون، جایگذاری انواع کاتترهای درناژ و درمان عروق خونریزی دهنده و آنوریسم ها است.

از مزایای استفاده از رادیولوژی مداخله‌ای می‌توان به کاهش درد، کاهش زمان بستری، کاهش میزان عفونت، کاهش ریسک عمل جراحی، بهبودی بیمار در زمان کوتاه‌تر، کاهش خون‌ریزی در حین عمل، عدم نیاز به بی هوشی جنرال و کاهش هزینه‌های درمانی بیماران اشاره کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی بیمارستان سینا، دکتر مومنی در خصوص عمده روش های تشخیصی و درمانی رادیولوژی؛ بیوپسی یا نمونه برداری تحت هدایت تصویر برداری، درناژ کالکشن ها و آبسه ها، آمبولیزاسیون، بستن و کویل گذاری پارگی و ناهنجاری های عروق را نام برد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز