title
کد خبر: 238540
00
دانش‌بنیان| داروی تولید داخلی برای بیماری‌های دهان

یک شرکت دانش‌بنیان با تولید یک محصول دانش‌بنیان دارویی توانسته است التیام و کاهش عوارض یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مخاط دهان را برای بیماران رقم بزند.

به گزارش بهداشت نیوز، مجید اسدی سامانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نهال گستر چهار محال با اشاره به تولید محصولات دارویی با استفاده از ظرفیت‌های گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: با بهره‌گیری از دانش و فناوری بومی، فرمولاسیون فیلم مخاط چسب دهانی آهسته رهش حاوی دود عنبر نسارا برای درمان بیماران استوماتیت آفتی عود کننده مینور به تولید رساندیم.

این فعال فناور افزود: این محصول هم از نظر فرمولاسیون و هم از نظر اثربخشی درمانی جدید بوده و در واقع فرمولاسیونی با منشأ طبیعی و خواص کارکردی ویژه و پیچیده با لحاظ کارآزمایی های بالینی استاندارد و کاربرد درمانی یا کمک درمانی است.

اسدی با بیان این‌که استوماتیت آفتی عودکننده یکی از شایع‌ترین زخم های مخاط دهان به شمار می‌رود، عنوان کرد: این بیماری 20درصد از جمعیت را مبتلا می‌کند. به علت درد شدیدی که ایجاد می‌کند باعث مراجعه بیمار به دندانپزشک و پزشک می‌شود. از طرفی در طب سنتی از دود عنبر نسارا در درمان زخم های مخاط دهان استفاده می شود.

وی با بیان این‌که نیاز بود برای رسانش دارو و فرآوری آن به بدن از یک سو و ایجاد تطابق بین طب سنتی و جامعه رشد یافته کنونی، دارو در شکلی مدرن و قابل پذیرش ارائه شود، ادامه داد: یکی از سیستم‌های دارورسانی اشکال دارویی مخاط چسب برای اتصال به مخاط موکوسی هستند. هدف اصلی از عرضه این اشکال دارویی، آزاد سازی موضعی دارو به منظور افزایش حضور و جذب دارو در محل مورد نظر بود که می‌تواند به صورت آهسته رهش طراحی شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان بیان کرد: با توجه به خواص آنتی اکسیدانی، آنتی باکتریال، ضد قارچ، ضد التهابی و ترمیم کتتدگی دود عنبر نسارا و نیز استفاده از روش دارورسانی با استفاده از فیلم مخاط چسب دهانی آهسته رهش حاوی دود عنبر نسارا بر درمان استوماتیت آفتی عود کننده تهیه شد و سایر آنالیزهای مربوطه از جمله خصوصیات ظاهری، تعیین ضخامت و تورم‌پذیری، تعیین pH سطحی، اندازه‌گیری قدرت چسبندگی در محیط in vitro، تعیین زمان ازهم‌پاشیدگی، بررسی انتشار دود عنبر نسارا از پچ تهیه‌شده انجام شد.

وی با بیان این‌که محصول یاددشده، دارای فرمولاسیون بومی و منحصر به فرد بوده و روش استفاده از آن، موجب کارایی بیش‌تر آن شده است، ادامه داد: یکی از اهداف سیستم‌های دارورسانی جدید، افزایش ایمنی و کفایت مولکول دارو با فرمولاسیون مناسب است که منجر به همکاری بهتر بیمار در مصرف داروی تجویزی می‌شود.

وی همچنین به تهیه و فرمولاسیون پچ پوستی ترانس درمال آهسته رهش حاوی دود عنبرنسارا به عنوان یکی دیگر از تولیدات فناورانه این شرکت دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: یکی از روش‌های جدید دارورسانی تهیه‌ی پچ ترانس درمال است که در این روش از پوست برای رسانش دارو استفاده می‌شود. در این محصول، دود عنبر نسارا به صورت پچ ترانس درمال آهسته رهش، تهیه شد تا کارایی بالاتری داشته باشد.

اسدی، از تاثیرگذاری بالای این دارو در درمان زخم‌های پوستی شایع گفت و ادامه داد: این پچ می تواند در ترمیم زخم های پوستی (از جمله زخم اپیزیوتومی بعد از زایمان) به کار گرفته شود و به دلیل فرمولاسیون خاص خود، پذیرش بیش‌تری توسط بیماران خواهد داشت.

وی با اشاره به تهیه و فرمولاسیون میکروپلت خوراکی آهسته رهش از فرآورده گیاهی اطریفل صغیر عنوان کرد: مخاطبان اصلی آن بیماران دارای بیماری‌های مرتبط با کاربرد دارو هستند. همچنین افراد سالم برای پیشگیری از چاقی، بهبود گوارش و رفع سفیدی مو می توانند از داروی تهیه شده استفاده کنند.

این فعال حوزه فناوری، با اشاره به منحصر به فرد بودن فرمولاسیون محصولات تولید شده در این شرکت دانش‌بنیان افزود: با توجه به آنکه هر سه محصول تولیدی فرمولاسیون های پیشرفته دارویی و جدید می باشند از نظر مشابهت دارویی دارای نمونه مشابه داخلی یا خارجی نیستند، با این‌حال داروهای دارای کاربرد مشابه وجود دارد. فرمولاسیون دارویی تولید شده در مقایسه با محصولات دارای کاربرد مشابه، اثربخشی بالاتر، راحتی استفاده و پذیرش بالاتر ، عوارض جانبی محدودتری و هزینه پایین تر خواهند داشت.

1-1 تهیه و فرمولاسیون فیلم مخاط چسب دهانی آهسته رهش، و فرمولاسیون میکروپلت خوراکی آهسته رهش از فراورده گیاهی اطریفل صغیر به منظور

اطریفل صغیر فراورده گیاهی بسیار پر کاربرد در پیشگیری و درمان بیماری های انسانی است که اثرات آن بر بهبود عملکرد سیستم گوارشی و تقویت هاضمه، لینت مزاج، رفع رطوبات زاید بدن و کاهش چاقی، تصفیه کنندگی خون، پیشگیری و درمان درد مفاصل، افزایش حافظه، کاهش اختلالات عصبی، رفع زود انزالی و موارد متعدد دیگر نشان داده شده است.

این محصول با فرمولاسیون ویژه و منحصر به فرد خود می تواند باعث افزایش خواص فیزیکی و شیمیایی، پایداری و اثربخشی فرمولاسیون گیاهی پایه شده و افزایش پذیرش بیماران را به همراه داشته باشد. فرمولاسیون ساخته شده به دلیل خصوصیات فیزیکی پلت و وزن و جرم حجمی کم آن نسبت به فرم معجون باعث تخلیه کند تر از معده و افزایش زمان تماس با دیواره معده می شود و عارضه گوارشی را نیز کاهش می دهد.

 

وی با بیان این‌که هر سه محصول دارای منشا طبیعی بوده و جزو فرآورده های طبیعی محسوب می‌شوند، ادامه داد: مواد اولیه آن‌ها تماما در داخل کشور وجود دارد و هزینه تولید پایین‌تری خواهند داشت. همچنین در مقایسه با محصولات دارای کاربرد مشابه، اثربخشی بالاتر، راحتی استفاده و پذیرش بالاتر و عوارض جانبی محدودتری خواهند داشت.

اسدی، با اشازره به میزان اشتغال ایجاد شده توسط این شرکت دانش‌بنیان گفت: ماهیت اصلی محصولات تولیدی تولید دانش فنی برای ارائه به کارخانجات دارویی است و باعث اشتغال مستقیم پژوهشگران در تیم تحقیق و توسعه شرکت شده است. همچنین فرمولاسیون ها و محصولات تولیدی باعث اشتغال غیر مشتقیم در بخش های کشاورزی و ایجاد اشتغال برای تولید کنندگان گیاهان دارویی، داروسازان، بازاریابان دارویی و شرکت های پخش خواهند شد.


این فعال حوزه فناوری، با اشاره به نقش دستگاه‌های اجرایی در کاهش واردات نمونه‌های دارویی دارای مشابه داخلی و حمایت از محصولات ساخت شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: به عنوان یک مدیر در حوزه دانش‌بنیان معتقدم مهم‌ترین نقش دولت، جلوگیری از واردات محصولات خارجی و ایجاد بازار خرید برای محصولات تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
چاپ آبان
اینستاگرام بهداشت نیوز