title
کد خبر: 238398
00
افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات بهداشت روان

کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات بهداشت روان است.

به گزارش بهداشت نیوز، فهیمه صفایی افزود:عوامل تغذیه ای نقش مهمی در بروز افسردگی دارند از طرف دیگر کسانی که دچار افسردگی هستند، غالباً تغذیه نامناسبی دارند و از این جهت در معرض خطر می باشد. هنگامی که فردی دچار افسردگی باشد سطح انرژی در او کمتر از حد معمول است و اشتیاق و اشتها برای غذا در فرد از بین می رود و در نتیجه تغذیه فرد دچار اختلال می شود.

وی تاکید کرد: کمبود برخی از مواد غذایی در رژیم غذایی فرد می‌تواند سبب ایجاد افسردگی شود یا حالت افسردگی را در فرد تشدید کند.

اسیدهای چرب امگا ۳

صفایی با بیان اینکه کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم های غذایی می‌تواند فرد را مستعد افسردگی کند، اظهار داشت: منابع غذایی این اسید چرب شامل غذاهای دریایی، تخم مرغ غنی شده با امگا ۳، روغن کانولا، روغن بذر کتان، گردو، سویا و سبزیجات برگ سبز می باشد.

اسید فولیک

کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: سطح اسیدفولیک در خون برخی از افراد مبتلا به افسردگی پایین است، قارچ، سبزیجات برگ سبز، گوشت گاو کم چربی، نان گندم کامل و لوبیا از منابع اسید فولیک هستند.

ویتامین B12

وی بااشاره به اینکه سطوح بالاتر این ویتامین در خون افراد افسرده سبب می‌شود که این افراد به درمان پاسخ بهتری بدهند، یادآور شد: منابع غذایی ویتامین B12 عبارتند از؛ جگر، شیر، ماهی، تخم مرغ و گوشت.

روی

صفایی اضافه کرد: این عنصر نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی دارد. تعادل این عنصر در بدن در پیشگیری و درمان افسردگی موثر است که گوشت، مرغ، ماهی، شیر، جگر، غلات کامل و مغزها از منابع روی هستند.

آهن

وی تاکید کرد: کمبود آهن می‌تواند سبب بی حوصلگی و مکمل یاری با آهن باعث بهبود خلق می شود. این ماده مغذی در جگر بیشتر از سایر منابع غذایی و سپس در غذاهای دریایی، گوشت بدون چربی، زرده تخم مرغ، غلات کامل و نان غنی شده وجود دارد.

ویتامین E

صفایی در ادامه با بیان اینکه ویتامین E نیز به علت اثر آنتی اکسیدانی زیادی که دارد، می‌تواند در پیشگیری و درمان افسردگی موثر باشد، گفت: از آنجایی که این ویتامین توسط گیاهان ساخته می شود روغن های گیاهی بهترین منابع آن هستند اما باید توجه داشت که سرخ کردن در دمای بالا باعث تخریب ویتامین e می شود.

منیزیم

کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ابراز داشت: سطح منیزیم در افراد مبتلا به افسردگی کمتر از افراد سالم است و به نظر می رسد که دریافت منیزیم در کاهش افسردگی موثر است. دانه ها، مغز ها، حبوبات و سبزی های برگ سبز منابع خوب این ماده غذایی هستند.

وی در پایان یادآور شد: پیروی از یک رژیم غذایی سالم، متنوع و متعادل، دریافت مواد مغذی به اندازه کافی و داشتن وزن مناسب در پیشگیری و درمان افسردگی موثر است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز